2009-12-26, 00:16
Medlem
grappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grappen
Hej!
Sökte men hittade fan inget. En polare har intagit sammanlagd 130mg metadon med jämna mellanrum med första dosen vid ca 12.00 i torsdags, och sista dosen igår (fredag) ungefär vid 02.00. När tror ni att han kan ta lite sub igen utan att metadonet ska blockera effekten av subben?

mvh grappen
Glömde skriva att han har tagit ca. 1/3-del IV och druckit resten, om det har någon betydelse. Jag förstår att det inte går att få ett exakt svar, men på ett ungefär?
Citera
2009-12-26, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grappen
Hej!
Sökte men hittade fan inget. En polare har intagit sammanlagd 130mg metadon med jämna mellanrum med första dosen vid ca 12.00 i torsdags, och sista dosen igår (fredag) ungefär vid 02.00. När tror ni att han kan ta lite sub igen utan att metadonet ska blockera effekten av subben?

mvh grappen
Ja du, läser vi fass så säger den följande om Metadon:
Halveringstiden för metadon är 24-36 timmar, med en avsevärd variation mellan individer (10-80 timmar). Halveringstiden är kortare för kvinnor än för män.

Så han tog 130mg sammanlaggt mellan tor-fre, Metadon sitter i ett bra tag men då han enbart tog det under såpass kort tid så.
Det var så länge sedan jag tog Metadon varvar med andra opioider så jag har ingen bra koll alls men skulle nog personligen vänta 4-7 dagar.

Det jobbiga är om han är beroende utav opioider och sedan råkar ha lite Metadon i systemet och tar Subben och åker på acute withdrawal... det är nog det värsta som finns.
Citera
2009-12-27, 01:10
Medlem
sjuklingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kstrom
Du får göra en snabbvisit till den lokala "plattan" där du bor och inhandla en lite julklapp till dig själv!

Så på med skorna och ge dig ut, ha gärna kontanta pengar på fickan. Gärna en 500lapp och ett gäng 100 lappar! Sen söker du upp en tandlös uteliggare som ser allmänt borta ut och frågar om han vill följa med och ta en koppkaffe! Försök att undvika kroppskontakt och du ska självklart bjuda på kaffet eller om han vill ha en "nödraket" i form av en 3 1/2 i en halvliters burk!

Sen lägger du fram din fråga, har du subutex? Vet du någon som har? osv osv!

Uteliggaren drar då fram sin Sony Ericsson U10i Aino för att göra några samtal! Och vips så har du ett gäng sub till ditt förfogande.

Det sjuka är ju att det där faktiskt funkar. Sådär långt iaf. Talar från egna erfarenheter, hur det går sen är en annan historia. Tillslut har man sina sub så slutet gott allting gott.

Ett tips till alla som ska ta sub (för andra gången kanske, när man vet att man spyr mycket på sub annars..), planera dina måltider!! Att spy subbad kan vara rätt nice om man har ätit rätt. Choklad, apelsinjuice, cola och såna grejer går fetbort. Likaså tomatsoppa.
Citera
2009-12-27, 01:32
Bannlyst
Själv sitter jag här och myser på min Subutex och Suboxone som jag råka få tag på igår

Citera
2009-12-28, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramid
Hur svårt kan det vara att dela en tablett?

Mkt svårare att dosera rätt med en så liten tablett om man tar mindre doser (särskilt under ett mg) så jag tycker Dolcontina (som alltid) gav mkt bra råd/tips!

(Enda är att jag blir nojig över att ha pulverhögar liggandes hemma o vill inte heller föra över i en kapsel eftersom det är så lite pulver att man riskerar att förlora halva tabletten (okej kanske lite överdrivet..) i varje hantering!

Ska försöka följa råden men jag kan ändå säga att jag inte alls gillar denna tablett! Har gått åt dubbelt så fort som den vanliga! Då har jag iofs gjort som vanligt med plasttallrik, kort o sugrör men ändå.

Hur var det med laktos eg? Det går inte att köra med nåt om att man inte kan äta den för att man är laktosintolerant antar jag..

(Vad är förresten bästa förvaringen? Om man vill ha det undanplockat. Försluten plastpåse?

Och en till OT fråga : Nån som kan länka till tråd med råd för hur man potentierar suben?)
Senast redigerad av Sagoland 2009-12-28 kl. 22:22.
Citera
2009-12-29, 14:13
Medlem
eddiepeddies avatar
Säg att jag i berusnings-syfte skulle ta subuxone, och för att det är det vidrigaste som finns så blir det under tungan.
Hur hög dos ger ett rus?
Är van med opiater sen många år tillbaka men suboxone är något helt nytt för mig. Jag kan bli lite friskare om jag tar det när jag är dålig, men har inte känt någon kick än så länge. Ändå hör jag (och läser) om massor som tydligen tycker det är hur schysst som helst med subutex & suboxone.
Citera
2009-12-29, 14:39
Medlem
eddiepeddies avatar
Konstigt att många som går på programmet här är skit sura över att dom bytt ut subutexen mot dom här nya mindre tabletterna. Om det är samma verksamma ämne, i samma dos så borde det väl inte göra allt för stor skillnad?
Kan det vara så att i dagsläget är det svårare att sälja dom nya pga av många inte ännu vet vad det är.
Sen undrar jag om ändå inte morfin och heroin är att föredra framför syntetiska droger som subutex, suboxone, temgesic och metadon?
Citera
2009-12-29, 15:11
Medlem
AntiAliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddiepeddie
Konstigt att många som går på programmet här är skit sura över att dom bytt ut subutexen mot dom här nya mindre tabletterna. Om det är samma verksamma ämne, i samma dos så borde det väl inte göra allt för stor skillnad?
Kan det vara så att i dagsläget är det svårare att sälja dom nya pga av många inte ännu vet vad det är.
Sen undrar jag om ändå inte morfin och heroin är att föredra framför syntetiska droger som subutex, suboxone, temgesic och metadon?

Är dom sura då? Har inte hört någon säga något om det men skulle inte förvåna mig..folk i subprogrammet brukar gnälla som fan på allt. Ser inte vad som skulle va fel med dessa..dom innehåller ju inte naloxon eller nått skit och går dessutom lättare att slå i sig om man nu gör det.

Och givetvis är morfin och heroin bättre än subutex och liknande om man är ute efter ett rus.
Citera
2009-12-29, 15:24
Medlem
Citat:
Säg att jag i berusnings-syfte skulle ta subuxone, och för att det är det vidrigaste som finns så blir det under tungan.
Hur hög dos ger ett rus?
Är van med opiater sen många år tillbaka men suboxone är något helt nytt för mig. Jag kan bli lite friskare om jag tar det när jag är dålig, men har inte känt någon kick än så länge. Ändå hör jag (och läser) om massor som tydligen tycker det är hur schysst som helst med subutex & suboxone.
Buprenorfin går aldrig att jämnföra med "riktiga" opioider, det är helt annorlunda.
Och du som har opioid tolerans/erfarenhet kommer inte få samma berusning som opioidgröngölingar får.
Vi som har lång erfarenhet/tolerans får ett rus om vi är helt rena ett bra tag och sedan använder men ruset får du bara i några dagar sedan blir du normal.

Hur mycket du ska ta beror på, låt säga att du har vart helt opioid ren i en månad så kanske du kan ta en 1-4mg under tungan.
Jag som tar det IV brukar slå i mig 1-2mg. Vill gärna gå längre ner i dos.

Finns information om att ju lägre dos du tar desto skönare är det för då kommer inte så mycket utav en restprodukt av buprenorfin in i opiat receptorerna och blockerar den sköna effekten.
Citera
2009-12-29, 15:27
Medlem
Citat:
Mycket har säkerligen med placebo, psykologiska effekter att göra.
Dom är vana vid just SIN medicin så byts den ut mot en ny för dom okänd och detta kan få den effekten att man inbillar sig att den fungerar sämre.

Sedan kan bindemedlen spela in, vet inte hur mycket det skiljer i bindemedel mellan Subutex och de nya.
Men endel reagerar bättre på en viss medicin än dess generiska variant och vice versa.

Och precis som antialias skriver, det går inte jämnföra Buprenorfin med morfin eller heroin.
Heroin är den ultimata opioiden, speciellt om du tar den intravenöst.
Dock är inte Metadon fy skam det heller.
Citera
2009-12-29, 23:18
Medlem
.-.-.s avatar
Jag märker ingen skillnad mellan vanliga subben och dom här.

Har hört att folk skjuter inte är så nöjda, den är svårare att lösa (bubblar) och så är den svårare att dosera eftersom dom är så små så folk stoppar i sig mer åt gången istället, räcker kortare tid alltså.

Drar man in skiten i snoken så är dom inte lika kul heller, det bränner till litegrann ett par minuter men inte så farligt, tråkigt bara att inte få känna på den smarriga smaken när suben glider nerför halsen som på dom gamla.

Men dom som fått för sig att det är skillnad på tabletterna är nog bara ute och cyklar.
Citera
2009-12-30, 12:08
Medlem
eddiepeddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiAlias
Är dom sura då? Har inte hört någon säga något om det men skulle inte förvåna mig..folk i subprogrammet brukar gnälla som fan på allt. Ser inte vad som skulle va fel med dessa..dom innehåller ju inte naloxon eller nått skit och går dessutom lättare att slå i sig om man nu gör det.

Och givetvis är morfin och heroin bättre än subutex och liknande om man är ute efter ett rus.

Ja, dom är rätt sura över det. Mycket klagomål och gnäll sista veckorna.
Jag personligen kan inte se något fel i dom nya tabletterna direkt, har inte hört någon här på fb klagat på dom ännu. Och rent tekniskt sätt borde dom också vara smidigare att skjuta då de har mindre bindningsmedel än sin föregångare.
Kan det vara så att dom nya tabletterna är uppbyggda på ett sätt som försvårar iv-bruk, likt suboxone?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in