Citat:
Ursprungligen postat av
Charliework86
Okej kanske en fråga om rätt dos, som man står på. Kanske blir bättre om jag frågar om höjning. Om jag inte mins helt galet så vart det lite bättre när jag höjde från 8mg till 12mg. Ska kolla med dr nästa möte om jag får höja till 16mg..
Märker du någon skillnad på 12 och 16 mg? Jag tycker inte att det är så jättestor skillnad på 8 och 16 mg faktiskt. Skillnaden mellan 20 och 24 mg tror jag inte ens är märkbar. Det är det som är det skumma (och dumma) med Buprenorfin. Den börjar ju blockare sig själv efter typ 4 mg.
Doserna mellan t ex 0,2 och 0,5 mg är jävligt stor! Det märker man man ju som nybörjare.
Mellan 0,5 och 1 mg är det också stor skillnad, men mellan 1 och 2 mg så sjunker skillnaden och mellan 2 och 4 mg är det inte så vansinnigt stor skillnad. Skillnad på 2 och 4 mg är att nästan all eufori försvinner när man överstiger 2 mg. 4 mg gör ju såklart att man blir mer påverkad men man blir mest slö.
Hoppas att så många nybörjare som möjligt läser detta för dessa frågor återkommer ofta.
Doser mellan 0,2 mg upp till 1 mg ger absolut mest välmående och eufori.
Jag minns själv för många år sedan när jag var tvungen att höja dosen från 1 mg till 2 mg och skillnaden på välmåendet var stor. Det finns såklart välmående på 2 mg också men inte alls lika stark som 1 mg.
Sammanfattning... doser över 2 mg ger inte det typiska opioida välmåendet utan man blir bara smärtfri, frisk och mindre sugen på droger. Och det är ju det som är Subutexens uppgift.