2020-05-29, 09:18
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuGeeLala
Vad är grejen med opiater/opioider och irritation? Vad är orsaken till att man kan bli så extremt lättirriterad för minsta lilla grej?
För mig ligger sub i toppen när det gäller detta fenomen och därefter tramadol. Tom kratom är mer påtagligt än heroin på denna fronten.
Finns det någon psykofarmakologisk förklaring bakom det?

Min hobbyteori är att det beror på att östrogenet ökar (eller om det är testo som går ner) därför blir man en gnällkärring.
Citera
2020-05-29, 21:18
Medlem
st33rs avatar
Jag har försökt gå på mindre doser sub ist för tram som vardags humörhöjare Nån vecka

Men jag upplever att jag SOMNAR hela tiden! Det är väl inte samma som nodda? Nodda är väl halvsova . Det är mer typ jag sätter mig i soffan , plötsligt halvligger jag , sen ligger jag och hör mig själv snarka , tänker "vad konstigt att jag snsrkar fast jag är vaken" . Sen somnar jag på riktigt. Vakna till , sovit 1,5 -2 timme . Ofta mitt på eftermiddan , under kvällen. På natten vaknar jag ofta och valsar omkring

Sover såpass mycket jag fått utpräglade mörka ringar under ögonen.
Citera
2020-05-30, 17:28
Medlem
Fried81s avatar
Jag har 6 mg buprenorfin per dygn och undrar om det är idé att dela upp dosen över dygnet eller att variera dygndosen, för att få ut det mesta av det. Jag har ju märkt av att det beter sig icke-linjärt på det viset att effekten av 6 mg inte är den dubbla av 3 mg. Vidare sker ju elimineringen såpass långsamt att det utan vidare går att skjuta upp doser om det skulle vara så att det vore fördelaktigt att ta exempelvis 3 mg ett dygn och 9 mg följande dygn.
Citera
2020-05-30, 18:56
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fried81
Jag har 6 mg buprenorfin per dygn och undrar om det är idé att dela upp dosen över dygnet eller att variera dygndosen, för att få ut det mesta av det. Jag har ju märkt av att det beter sig icke-linjärt på det viset att effekten av 6 mg inte är den dubbla av 3 mg. Vidare sker ju elimineringen såpass långsamt att det utan vidare går att skjuta upp doser om det skulle vara så att det vore fördelaktigt att ta exempelvis 3 mg ett dygn och 9 mg följande dygn.

Nej det är ingen bra idé. Buprenorfin har så lång halveringstid så egentligen så räcker det att ta det en gång om dagen, men alla har olika genetik och metabolisering, och har hört många som säger att de känner sig sämre på kvällen om de tagit sin dos på morgonen. De har gjort så att de delar upp de på två gånger om dagen. Så dela dina 6mg istället och ta 3mg på morgonen och 3mg på eftermiddagen så lär du må bättre.

Vad har du för Bup btw? Har du Subuxone, film eller riktig Subutex?
Citera
2020-05-30, 19:36
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Nej det är ingen bra idé. Buprenorfin har så lång halveringstid så egentligen så räcker det att ta det en gång om dagen, men alla har olika genetik och metabolisering, och har hört många som säger att de känner sig sämre på kvällen om de tagit sin dos på morgonen. De har gjort så att de delar upp de på två gånger om dagen. Så dela dina 6mg istället och ta 3mg på morgonen och 3mg på eftermiddagen så lär du må bättre.

Vad har du för Bup btw? Har du Subuxone, film eller riktig Subutex?

Tack för svar!

Då gör jag så. Har märkt det att effekten gått ur rätt mycket när jag vaknar vid dosering en gång per dygn. Det slog mig att de kanske elimineras snabbare eftersom jag krossar dem väldigt fint och tar dem nasalt? Om jag smälter dem under tungan kanske effekten sitter i längre? Hursomhelst tänker jag att jag framöver tar dagens andra dos vid kl 18 ungefär, för har märkt att sömnen påverkas negativt om jag tagit för sent.

Det är orange tabletter som heter Buprenorfin Actavis. De är på 2 mg styck.
Senast redigerad av Fried81 2020-05-30 kl. 19:39. Anledning: Meningsbyggnadsfel
Citera
2020-05-30, 19:49
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Tack för svar!

Då gör jag så. Har märkt det att effekten gått ur rätt mycket när jag vaknar vid dosering en gång per dygn. Det slog mig att de kanske elimineras snabbare eftersom jag krossar dem väldigt fint och tar dem nasalt? Om jag smälter dem under tungan kanske effekten sitter i längre? Hursomhelst tänker jag att jag framöver tar dagens andra dos vid kl 18 ungefär, för har märkt att sömnen påverkas negativt om jag tagit för sent.

Det är orange tabletter som heter Buprenorfin Actavis. De är på 2 mg styck.

Okej men då är det inget Naloxon i iaf. och det är ju bra. Nej fortsätt ta det nasalt för det är 20% bättre biotillgänglighet, men dela upp dosen bara till två gånger om dagen så hoppas jag du mår bättre.

Påverkas sömnen negativt om du tar Buprenorfin sent? Jasså det brukar vara tvärtom.

Jag har själv gått på Sub tidigare och då bara på 4mg om dagen. Jag tog det nasalt runt lunchtid varje dag och behövde inte dela upp eller höja/sänka utan det fungerade jättebra och höll mig flytande hela dagen och natten, men det är väl olika för alla tänker jag.
Citera
2020-05-30, 19:59
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Okej men då är det inget Naloxon i iaf. och det är ju bra. Nej fortsätt ta det nasalt för det är 20% bättre biotillgänglighet, men dela upp dosen bara till två gånger om dagen så hoppas jag du mår bättre.

Påverkas sömnen negativt om du tar Buprenorfin sent? Jasså det brukar vara tvärtom.

Jag har själv gått på Sub tidigare och då bara på 4mg om dagen. Jag tog det nasalt runt lunchtid varje dag och behövde inte dela upp eller höja/sänka utan det fungerade jättebra och höll mig flytande hela dagen och natten, men det är väl olika för alla tänker jag.

Ah, det skiljer såpass ändå. Har hört olika siffror, men 20% stämmer bra med min personliga erfarenhet också.

Åtminstone i början störde det sömnen, och då på betydligt lägre doser. Det blev någon sorts dvala istället för sömn. Inte alls oangenämt, men det resulterade i väldigt trötthet dagen efter, plus att jag verkligen såg härjad ut med små pupiller, röda ögon och ringar under ögonen. Nu har jag ju utvecklat tolerans så jag påverkas ju inte i så hög grad av den här dosen, så det är möjligt att även sömnen har normaliserats då det var längesen jag provade att ta sent.
Citera
2020-05-31, 09:36
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ah, det skiljer såpass ändå. Har hört olika siffror, men 20% stämmer bra med min personliga erfarenhet också.

Åtminstone i början störde det sömnen, och då på betydligt lägre doser. Det blev någon sorts dvala istället för sömn. Inte alls oangenämt, men det resulterade i väldigt trötthet dagen efter, plus att jag verkligen såg härjad ut med små pupiller, röda ögon och ringar under ögonen. Nu har jag ju utvecklat tolerans så jag påverkas ju inte i så hög grad av den här dosen, så det är möjligt att även sömnen har normaliserats då det var längesen jag provade att ta sent.

Jag har 12mg om dagen. Tycker oxå att man känner att det går ur framåt kvällen. Känner mej oxå dålig på morgonen innan jag får medicin kanske bara inbillar mej
Citera
2020-05-31, 15:50
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Jag har 12mg om dagen. Tycker oxå att man känner att det går ur framåt kvällen. Känner mej oxå dålig på morgonen innan jag får medicin kanske bara inbillar mej

Hörde för skojs skull med två bekanta som står på buprenorfin. De sa att de inte direkt var dåliga på morgonen, men att de tyckte sig känna av att mängden i kroppen var ganska låg på morgonen under tiden de sattes in och doserna var lägre. Nu har båda haft en högre dos rätt länge och känner inte av det på samma sätt även om de tar allt på samma gång.
Citera
2020-05-31, 16:28
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Hörde för skojs skull med två bekanta som står på buprenorfin. De sa att de inte direkt var dåliga på morgonen, men att de tyckte sig känna av att mängden i kroppen var ganska låg på morgonen under tiden de sattes in och doserna var lägre. Nu har båda haft en högre dos rätt länge och känner inte av det på samma sätt även om de tar allt på samma gång.

Okej kanske en fråga om rätt dos, som man står på. Kanske blir bättre om jag frågar om höjning. Om jag inte mins helt galet så vart det lite bättre när jag höjde från 8mg till 12mg. Ska kolla med dr nästa möte om jag får höja till 16mg..
Citera
2020-05-31, 17:57
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Okej kanske en fråga om rätt dos, som man står på. Kanske blir bättre om jag frågar om höjning. Om jag inte mins helt galet så vart det lite bättre när jag höjde från 8mg till 12mg. Ska kolla med dr nästa möte om jag får höja till 16mg..

Jag kan tänka mig att det borde gå om du stått på 12 mg ett tag, för 16 mg är ju inte nån monsterdos och inom LARO är väl det många som har mellan 16 och 24 mg? Lycka till med läkarsamtalet hursomhelst.
Citera
2020-05-31, 18:01
Medlem
KringExs avatar
Citat:

Märker du någon skillnad på 12 och 16 mg? Jag tycker inte att det är så jättestor skillnad på 8 och 16 mg faktiskt. Skillnaden mellan 20 och 24 mg tror jag inte ens är märkbar. Det är det som är det skumma (och dumma) med Buprenorfin. Den börjar ju blockare sig själv efter typ 4 mg.
Doserna mellan t ex 0,2 och 0,5 mg är jävligt stor! Det märker man man ju som nybörjare.
Mellan 0,5 och 1 mg är det också stor skillnad, men mellan 1 och 2 mg så sjunker skillnaden och mellan 2 och 4 mg är det inte så vansinnigt stor skillnad. Skillnad på 2 och 4 mg är att nästan all eufori försvinner när man överstiger 2 mg. 4 mg gör ju såklart att man blir mer påverkad men man blir mest slö.

Hoppas att så många nybörjare som möjligt läser detta för dessa frågor återkommer ofta.
Doser mellan 0,2 mg upp till 1 mg ger absolut mest välmående och eufori.
Jag minns själv för många år sedan när jag var tvungen att höja dosen från 1 mg till 2 mg och skillnaden på välmåendet var stor. Det finns såklart välmående på 2 mg också men inte alls lika stark som 1 mg.

Sammanfattning... doser över 2 mg ger inte det typiska opioida välmåendet utan man blir bara smärtfri, frisk och mindre sugen på droger. Och det är ju det som är Subutexens uppgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in