Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-22, 22:28
  #1
Medlem
Sebaots avatar
Hejsan!
Sitter här och sliter mitt hår... jag har fått ett helt sjukt problem med pdf-filer som kanske någon här vet vad det beror på.

jag har hur som helst ett USB-minne som jag sparar ner pdf-filer på (artiklar som är kurslitteratur); när jag sparat en artikel går den att läsa om jag öppnar den... men kanske 5 minuter senare är den plöttsligt korrupt! så jävla irriterande! gäller speciellt 4 stycken artiklar (3 från olika tidskrifter nedladdade i pdf format och en utskrift till en pdf fil) (andra filer på USB-minnet är inte berörda)... filerna går inte att laga med något recovery-program... vad fan har jag råkat ut för?
Citera
2007-02-23, 04:46
  #2
Medlem
brianmolkos avatar
har du viruskollat ?
Citera
2007-02-23, 07:14
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Blir dom korrupta medan minnet sitter i datorn eller efter att du draigt ur minnet och satt i det igen ?
Citera
2007-02-23, 08:50
  #4
Medlem
Sebaots avatar
halloj, tack för svar...
jodå, jag viruskollade flera gånger...inget virus (uppdaterade även antivirusprogrammet, men till ingen nytta)

Och filerna blev defekta medan den satt i datorn...

jag tror jag har löst problemet...men vet inte hur det blev fel....
på minnet låg en mapp som när jag kollade i den verkade helt jävla skumm... det skulle vara kopior av en binge bilder jag tagit (ungefär 50 MB stor), men när man skollade på dess egenskaper skenade windows helt iväg och började lista dess storlekt som 5 TB (och ökande)... efter att ha räddat alla fungerande filer och formaterat om minnet så funkade allt igen...

jävligt skummt
Citera
2007-02-23, 10:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
halloj, tack för svar...
jodå, jag viruskollade flera gånger...inget virus (uppdaterade även antivirusprogrammet, men till ingen nytta)

Och filerna blev defekta medan den satt i datorn...

jag tror jag har löst problemet...men vet inte hur det blev fel....
på minnet låg en mapp som när jag kollade i den verkade helt jävla skumm... det skulle vara kopior av en binge bilder jag tagit (ungefär 50 MB stor), men när man skollade på dess egenskaper skenade windows helt iväg och började lista dess storlekt som 5 TB (och ökande)... efter att ha räddat alla fungerande filer och formaterat om minnet så funkade allt igen...

jävligt skummt


Kanske går att scanna minnet för att se om det är skadat, kan ju vara bra att inte förlora viktiga data.
Citera
2007-02-23, 11:51
  #6
Medlem
Sebaots avatar
hur gör man det?
Citera
2007-02-23, 13:03
  #7
Medlem
Sebaots avatar
uppdatering:

felet består! det här är mycket underligt... ska nog bege mig till dem jag köpte det av och kräva ett nytt minne!
Citera
2007-02-23, 15:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
uppdatering:

felet består! det här är mycket underligt... ska nog bege mig till dem jag köpte det av och kräva ett nytt minne!

Ja, kräv ett nytt minne eller köp ett nytt. Du kan ju alltid testa att formatera minnet och se om det blir någon skillnad.
Citera
2007-02-24, 10:19
  #9
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymIdentitet
Ja, kräv ett nytt minne eller köp ett nytt. Du kan ju alltid testa att formatera minnet och se om det blir någon skillnad.

jag ska ringa och klaga nu!

jag har testat att formatera...
först trodde jag att det kanske var så att det var datorn på universitetet som fuckade-up filerna... så jag formaterade den hemma hos min mor... kastade på en massa filer och tog hem minnet... när jag kollade nu i morse så fungerade iofs pdf filerna på minnet, men vissa mappar hade blivit helt korrupta!

dessutom så klagar windows på att minnet inte känns igen när jag sätter i det... säger ngt om att det kan vara skadat...

tack till alla för svaren!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback