Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-22, 20:43
  #1
Medlem
Finns det någon programvara som kan snabba upp fildelningen genom att läsa in de mest använda filerna i RAM-minnet eller kan kanske Windows göra detta själv?
Citera
2007-02-22, 22:08
  #2
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buck Satan
Finns det någon programvara som kan snabba upp fildelningen genom att läsa in de mest använda filerna i RAM-minnet eller kan kanske Windows göra detta själv?



Du vill att det ska gå att ladda ner/upp snabbare .. eh vad ?
Citera
2007-02-22, 23:22
  #3
Medlem
Vad jag vet så ska Windows göra just detta per automatik. Men det kan ju vara helt galet också...
Citera
2007-02-22, 23:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot


Du vill att det ska gå att ladda ner/upp snabbare .. eh vad ?
Jag vill att det ska gå snabbare att öppna/kopiera ofta använda filer från en filserver.

Om t.ex. många användare ofta läser filen \\server\resurs\fil1 och någon användare någon gång ibland läser filen \\server\resurs\fil2 så vill jag att fil1 läses in i RAM-minnet så att nästa läsning sker direkt från RAM-minnet istället för att den läser från disk och givetvis tar bort den ur RAM-minnet när filen skrivs över eller raderas från disken, fil2 ska inte läsas in över huvud taget då den sällan används.

Finns detta koncept redan i Windows Servers fildelning?
Citera
2007-02-22, 23:38
  #5
Medlem
blueCommands avatar
Finns redan i typ alla moderna operativsystem och hårddiskar.
Citera
2007-02-23, 00:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Finns redan i typ alla moderna operativsystem och hårddiskar.
Jag är fullt medveten om de små cache-funktioner som finns på RAID-kontrollers och hårddiskar.

Eftersom att servern har flera GB minne och endast 200-300 MB används i normala fall så skulle det ju vara praktiskt om en stor del av det lediga minnesutrymmet användes till något nyttigt som att snabba upp fildelningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback