Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-02, 11:25
  #109
Medlem
UT64s avatar
Jag har alltid undrat vad Tomas Ledin tyckte och kände när han för nästan
tjugo år sedan läste följande recension i Aftonbladet:

Citat:
TOMAS LEDIN
Sånger att älska till 1972-1997

pop (Anderson records)

Mycket ska man som bekant höra innan ens arma öron trillar av. Här är det ehuru väldigt nära. Hörselsnäckorna blir först alldeles röda av rodnad, sedan skrumpnar de långsamt ihop och innan de sista tonerna av nya praktpekoralet "Den älskades sömn" klingat ut har de gått hem och gömt sig. Detta är ju fan inte klokt.
Ledin plockar ut sina allra såsigaste hötorgsballader, spelar in några nya, Eros Ramazotti-inspirerade versioner och paketerar hela skiten under rubriken "Sånger att älska till".
Man kan förstås inte vara säker, men jag tror inte ens en Christer Sjögren skulle kunna komma på något så dumt. Inte Kalle Anka heller. Jodå, jag tar det som kallas kärlek på allvar. Ni skulle bara veta. Men i händerna på denne liderlige dilettant förvandlas det där, det allra största, blott till något banalt, kletigt, infantilt, genant, smaklöst och löjeväckande som trettonåringar ägnar sig åt. Inte en ton känns äkta, inte ett ord går att ta på nåt som ens liknar allvar.
Du kan lita på mig... Jo, tjenare. Huruvida någon tar albumtiteln på allvar och verkligen väljer att tumla runt i sänghalmen till de här pajastrudelutterna vill jag inte ens tänka på. Den som lyckas få erektion till "Det finns inget finare än kärleken" eller "Blå blå känslor" är det definitivt nåt väldigt, väldigt skumt med.
Allra värst? Ja, om det nu finns gradskillnader i helvetet så får väl elva minuter Rhoca gil-remix av "En vind av längtan" anses ta nåt slags kräkpris.
"Sånger att älska till" är ett av de mest motbjudande svenska album jag haft oturen att höra.
Per Bjurman
Publicerad: 1997-10-31

Den ultimata sågningen av en artist skulle man kunna säga.
Citera
2015-08-02, 11:53
  #110
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Ledin är väl ungefär lika talangfull som alla andra hobbygitarrister som plockar fram gitarren efter en par glas vin. Han hade turen som slog genom när svensk musikindustri som som lägst och det fanns ett enormt sug efter svensk musik i folkparkerna.

Tomas Ledin är någon som jag förknippar med banala texter, folkparker och fylla.

Ledin var tillräckligt talangfull för att få spela med ABBA. Dessutom förutspådde Benny Andersson att Ledin skulle slå igenom som artist/låtskrivare. Det var nog inte helt taget ur luften.
Citera
2015-08-23, 00:42
  #111
Medlem
Har lyssnat på Tomas Ledin i Furuvik ikväll, publikrekord blev det. Han är suverän
Citera
2015-08-23, 22:49
  #112
Medlem
Thomas Ledin var en riktig brass/hasch/ flummare i början av sin karriär.
Köpte ofta brass nere på Kolingen där det fanns en musiker som dealade. Intressant är att Tomas är med i FAMN. "Föreningen artister mot narkotika". Jag tror aldrig Tomas skulle erkänna sitt flummeri. Han försöker ju vara Sveriges gullponke.

Inte populär hos mig iaf som umgicks i samma kretsar som han.

Vore fantastiskt om snubben vågade gå ut med att även han flummat en hel del. Heder till de artister musiker som vågar stå för vad de gjort.
Citera
2015-08-23, 23:23
  #113
Medlem
Burkbubbas avatar
Som jag har förstått det är han uppvuxen i Sandviken, strax utanför Gävle. Eftersom jag själv är från dessa trakter så kikade jag på "Så mycket bättre" när han var med. I hopp om att han skulle yttra sig lite om sin uppväxt från Gävle trakterna. Han nämnde inte ett ord om Sandviken eller Gävle, han pratade mycket om sin uppväxt men ingenting om detta.

Jag reagerade underligt då min uppfattning var han med sin familj då bodde där under en längre period. Hände det någonting i Sandviken som han inte vill prata om, eller vill han helt enkelt inte förknippas med Sandviken?
Citera
2015-08-24, 11:56
  #114
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Den ultimata sågningen av en artist skulle man kunna säga.

Jag minns den recensionen från back in the days. Garvade så hårt. Aftonbladet när den var som mest kreativt och för en gångs skull hade tidningen rätt.

Samma tidning avslöjar idag att Ledin är Satans avkomma.
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle21298700.ab

Det förklarar hur han kunnat bli så rik och framgångsrik på sin genomgående usla musik.
Citera
2015-08-24, 12:33
  #115
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neo-2010
Thomas Ledin var en riktig brass/hasch/ flummare i början av sin karriär.
Köpte ofta brass nere på Kolingen där det fanns en musiker som dealade. Intressant är att Tomas är med i FAMN. "Föreningen artister mot narkotika". Jag tror aldrig Tomas skulle erkänna sitt flummeri. Han försöker ju vara Sveriges gullponke.

Inte populär hos mig iaf som umgicks i samma kretsar som han.

Vore fantastiskt om snubben vågade gå ut med att även han flummat en hel del. Heder till de artister musiker som vågar stå för vad de gjort.
Det gick ju vissa rykten att han också var en del av Sandhamnsligan på 70-talet.
Citera
2015-08-24, 14:30
  #116
Avstängd
Oilkinks avatar
I kväll är han först ut i nya omgången av SVT:s släktforskningsserie Vem tror du att du är!
Citera
2015-08-24, 15:31
  #117
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Jag minns den recensionen från back in the days. Garvade så hårt. Aftonbladet när den var som mest kreativt och för en gångs skull hade tidningen rätt.

Samma tidning avslöjar idag att Ledin är Satans avkomma.
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle21298700.ab

Det förklarar hur han kunnat bli så rik och framgångsrik på sin genomgående usla musik.
Ha Ha!

Citat:
Tomas Ledin, 63, får i programmet reda på att han är släkt med några av Sveriges främsta författare. Men på 1700-talet levde också tre släktingar som anklagades och dömdes för häxeri.
Två halshöggs, men en klarade sig för att man inte ville avrätta en spelman eftersom det var brist på sådana. Trots att personen anklagades för att ha åkt till Blåkulla för att spela musik och även ha samlag med satan själv.
Utan tvivel var myndigheterna något på spåren där. De var säkert skyldiga till alltihop.
När det gäller helvetet så har ju vi alla som lyssnat på Ledin fått en försmak av det.
Citera
2015-08-24, 20:19
  #118
Medlem
Tomas Ledin islamistkramande har hamnat väldigt i skymundan i hans karriär. "Artister mot nazister" med Ledin i spetsen gav islamisten Masoud Kamali pris för bland annat hans förnekande av hedersvåld i samband med mordet på Fadime.
Citera
2015-12-07, 14:13
  #119
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
11+11 = 22 brukade Ledin vråla i turnébussen.
Endast Björn Afzelius ansågs mer fixerad vid mycket unga tjejer bland de större artisterna.

( Källa: Mycket tillförlitlig person i musikbranchen ).
Hur kopplar du 11+11? till att Ledin vill ha trekant med två elvaåringar?

Men strunt i hans låttexter, soundet är ju inte dumt i ex Svenska flickor ;-), och en del av hjärta ni klagar på likaså
__________________
Senast redigerad av Herr Bökberg 2015-12-07 kl. 14:15.
Citera
2015-12-07, 16:37
  #120
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Kungen av hissmusik!
Dessutom stor amfetaminhandlare på 70-talet i stockholms kändisvärld.
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Enligt en kompis numera avlidne farsa som var mycket ute i Stockholms kändisvärld på 70-talet, så var det Thomas man skulle vända sig till om man skulle ha bra affe. Det var tydligen allmänt känt.
Han rökte ,precis som du säger,också enorma mängder brass.
Niklas Strömstedt kallade Ledin för Snövit i SVT "Sommaren på kort" förra veckan (i samband med en diskussion om en 70-talsuppsättning av pjäsen Snövit iofs). Dags att berätta lite mer om Thomas Ledins påstådda becknande?

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det gick ju vissa rykten att han också var en del av Sandhamnsligan på 70-talet.
Vem i Sandhamnsgänget skulle Ledin ha köpt av? Hur gick det till?
__________________
Senast redigerad av Schlesien 2015-12-07 kl. 16:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback