2007-02-23, 02:01
Min mamma har alltid varit en fena på matlagning och bakning. Inga avancerade saker med gåslever och tryffel (även om hon fixar sånt också), men riktigt, riktigt bra husmanskost: kalops, dillkött, köttbullar i gräddsås, stekt aborre, Janssons frestelse, lammgryta med rotfrukter och så vidare. Man kollade ju på en hel del, och när jag blev äldre och morsan började jobba mer så brukade hon på lov och liknande ofta laga kött eller fisk i förväg, och sedan fixade jag potatis, pasta elle rvad det nu skulle vara till, sen blev det sakta men säkert mer och mer.
Jag kan också skryta med att ha någon slags sjätte sinne för vilka smaker som passar ihop med varandra, och jag har trots att jag aldrig använder kokböcker (läser dem gärna, men använder dem aldrig när jag lagar mat) aldrig lagat något som varit oätligt, eller ens smakat dåligt, så vitt jag kan minnas. Det har hjälpt väldigt mycket, eftersom jag kan fundera ut ett recept i förväg utan att behöva prova mig fram.
Sen tycker jag om att äta, och helst då något gott - och eftersom jag inte har ekonomi att äta på lyxkrogar varje dag så får man se till att hitta på enkla med goda rätter man kan laga hemma - som denna bulgursallad, som jag gärna vill göra lite reklam för.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=426741
Jag jobbar just nu med att skriva en kokbok, faktiskt. Den lär väl aldrig bli utgiven, men färdig skall den bli.
Jag kan också skryta med att ha någon slags sjätte sinne för vilka smaker som passar ihop med varandra, och jag har trots att jag aldrig använder kokböcker (läser dem gärna, men använder dem aldrig när jag lagar mat) aldrig lagat något som varit oätligt, eller ens smakat dåligt, så vitt jag kan minnas. Det har hjälpt väldigt mycket, eftersom jag kan fundera ut ett recept i förväg utan att behöva prova mig fram.
Sen tycker jag om att äta, och helst då något gott - och eftersom jag inte har ekonomi att äta på lyxkrogar varje dag så får man se till att hitta på enkla med goda rätter man kan laga hemma - som denna bulgursallad, som jag gärna vill göra lite reklam för.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=426741Jag jobbar just nu med att skriva en kokbok, faktiskt. Den lär väl aldrig bli utgiven, men färdig skall den bli.

) så tänker jag nu återvända till ämnet:
)