Citat:
Ursprungligen postat av isch
Ja dom vill väll att alla skall ha samma rättigheter oavsett kön eller etniskt ursprung.
Nämen Gud så gulligt! Menar du de bra feministerna anser att det finns stora, problematiska, diskriminerande, kränkande och för samhället och dess ekonomi skadliga skillnader mellan män och kvinnors rättigheter som individer? I Sverige! Och som de därför känner ett brinnande politiskt engagemang för att rätta till så man och kvinna har samma och lika rättigheter och kan leva sina liv lyckliga och jämställda sida vid sida i all evighet. Jag börjar nästan gråta.
Herre Gud vilka fina människor. Finns dom på riktigt?
Jag som inte är en fullt lika bra feminist, ganska dålig faktiskt men jag försöker bättra mig, anser snarare att man och kvinna på individplanet redan är så jämställda, vad gäller rättigheter och skyldigheter i det svenska samhället, som går att rimligt begära utifrån en nationalstatsperspektiv.
Vi har redan alla de politiska verktyg som behövs och i full verksamhet för
att finjustera de sista marginella skevheterna som kan finnas i samhället vad gäller mäns och kvinnors sk rättigheter.
Könsmaktordningen, som jag tror på och som därför gör mig till en jävligt dålig feminist, är bara nåt som syns i statistiken och på gruppnivå och som implicerar en omedveten informell manlig överordning som alltjämt lever kvar i det svenska samhället. Därför skiljer jag också på feminism och humanism eftersom problemet med könsmaktordningen inte kan lösas inom de humanistiska ramarna och med humanism som utgångspunkt.
Den dag män och kvinnor som grupper tjänar lika mycket på sitt lönearbete och över tid, låt sig en 100-års period, så slutar jag vara feminist.
Den dag män och kvinnor stannar hemma för vård av sjukt barn i lika stor omfattning slutar jag vara feminist.
Den dag män och kvinnor misshandlar varann grovt i lika stor omfattning
slutar jag vara feminist.
Den dag försäkringskassan anställer gravida kvinnor utan att ens reflektera över saken slutar jag vara feminist.
Ta nu inte detta inlägget allt för seriöst alla ni kära seriösa fb-skribenter.
Men försök att åtminstone fatta det inte finns några bra eller dåliga feminister
lika lite det finns bra eller dåliga åsikter. Värderingen sitter i era små efterblivna huven som har för lite vit hjärnsubstans.