Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-02-20, 16:30
Medlem
Den här frågan har säkert ställts förr, men den är värd att ställas igen.

Varför sträva efter kvinnans rättigheter och jämnställdhet med män, när man istället borde kämpa för ALLAS rättigheter och lika värde. Alla borde ha samma rättigheter vare sig man är man, kvinna, kines, jude, homosexuell eller sjuk.

Lägg ner ert gnäll om att samhället är mansdominerat och börja jobba för människors lika värde oavsett kön, hudfärg, ursprung och sexuella preferenser istället!
Citera
2007-02-20, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnY_88
Den här frågan har säkert ställts förr, men den är värd att ställas igen.

Varför sträva efter kvinnans rättigheter och jämnställdhet med män, när man istället borde kämpa för ALLAS rättigheter och lika värde. Alla borde ha samma rättigheter vare sig man är man, kvinna, kines, jude, homosexuell eller sjuk.

Lägg ner ert gnäll om att samhället är mansdominerat och börja jobba för människors lika värde oavsett kön, hudfärg, ursprung och sexuella preferenser istället!

Ja, men nu pratar du ju om funktionell logik, och aktivt problemlösande på basis av förnuft. Och det är motsatsen till feminism, som handlar om att skapa konflikt, och att skapa vi mot dem- tänkande. Samt att förstora ickeproblem till monstruösa och missbildade genus-bastarder. Vilka är baserade på antivetenskap och bittra kärringars tyckande om "män".

Där det ligger i feminismens intresse att blåsa upp "problem" - för att vinna fler lobotomerade genushöns till den självömkande och kacklande väljarskaran.

Du vill ju _lösa_ eventuella problem. Men detta skulle ju göra den feministiska religionen med dess floskler och dogmer överflödiga. Och vad tror du kommunistflatorna som med besatthet törstar efter makt tycker om det?
Citera
2007-02-21, 11:18
Medlem
Jag har länge sagt att humanism är en perfekt lösning till könsproblemet, men folk håller inte med.

Ett argument mot humanism jag har fått är att människor är så pass dumma att de behöver få det utpekat att kvinnor har det sämre ställt än män, annars reagerar de inte.

Det argumentet ser jag, precis som ni andra, som något som skapar ett "vi mot dem"-krig, för att inte nämna om hur det ser ner på folk.

Men sådana är feminister.
Citera
2007-02-24, 10:45
Medlem
Perfekt! om man kämpar för att sudda ut gränserna mellan könen så kan man inte börja redan i namet segregera.
Citera
2007-02-24, 20:53
Medlem
WhiteHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Jag har länge sagt att humanism är en perfekt lösning till könsproblemet, men folk håller inte med.

Ett argument mot humanism jag har fått är att människor är så pass dumma att de behöver få det utpekat att kvinnor har det sämre ställt än män, annars reagerar de inte.

Det argumentet ser jag, precis som ni andra, som något som skapar ett "vi mot dem"-krig, för att inte nämna om hur det ser ner på folk.

Men sådana är feminister.

absolut, du har verkligen rätt i det du säger. om 10 år, så kommer inte ordet feminist betyda samma sak som idag, kommer nog snarare ha en fruktansvärt negativ klang. visst har det redan idag, men syftar mer på ordböcker som kommer ändra tolkning.

precis som du säger, så resulterar det i ett vi mot dem krig. vilket verkligen inte löser några problem. hade jag varit man och blivit matade med typisk rocks ideologi så hade det snarare resulterat i ett förakt mot kvinnor. en ovilja att faktsikt vilja ha det jämställt.
Citera
2007-02-24, 21:43
Medlem
Apspektakels avatar
Det stora problemet med dagens feminister är att bara idioterna syns.
Det finns självklart bra feminister som faktiskt vill något bra, men dom syns inte.
Istället lyfts kacklande idioter som schyman fram av media. Det finns även en hel del feminister på det här forumet som inte verkar ha alla indianer i kanoten heller.

Som jag har sagt innan så är feminism idag innet annat än en sandlåda för uttråkade medelålderskvinnor där dom kan snacka skit om killar.

Jag har märkt att dom som kallar sig själva för feminister väldigt ofta har ett väldigt barnsligt språk. Vilken vettig människa skulle säga t.ex "en massa gubbar som sitter och runkar av varandra på kontoret!" i en "seriös" politisk diskution?
Ingen vettig människa, dock en feminist.

Vill man att folk ska ta en seriöst så måste man först vara seriös.
Citera
2007-02-24, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Det stora problemet med dagens feminister är att bara idioterna syns.
Det finns självklart bra feminister som faktiskt vill något bra, men dom syns inte.
Istället lyfts kacklande idioter som schyman fram av media. Det finns även en hel del feminister på det här forumet som inte verkar ha alla indianer i kanoten heller.

Som jag har sagt innan så är feminism idag innet annat än en sandlåda för uttråkade medelålderskvinnor där dom kan snacka skit om killar.

Jag har märkt att dom som kallar sig själva för feminister väldigt ofta har ett väldigt barnsligt språk. Vilken vettig människa skulle säga t.ex "en massa gubbar som sitter och runkar av varandra på kontoret!" i en "seriös" politisk diskution?
Ingen vettig människa, dock en feminist.

Vill man att folk ska ta en seriöst så måste man först vara seriös.

Du spektaklet! Det finns ingen feminist som vill ta dig på allvar. Dig har vi för att roa oss med. Inget annat. Men du skulle ju kunna utveckla det där resonemanget om de bra feministerna som vill nåt bra. Vad vill dom? Bara för mitt höga nöjes skull menar jag.
Citera
2007-02-24, 22:17
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Du spektaklet! Det finns ingen feminist som vill ta dig på allvar. Dig har vi för att roa oss med. Inget annat. Men du skulle ju kunna utveckla det där resonemanget om de bra feministerna som vill nåt bra. Vad vill dom? Bara för mitt höga nöjes skull menar jag.

Ja dom vill väll att alla skall ha samma rättigheter oavsett kön eller etniskt ursprung. Seriöst, ju mer jag läser av dig , ju svårare har jag att ta dig på allvar.

När vi kommer till topic så tycker jag att humanist har ett bättre och mer neutralt klang är feminism och passar som en bättre benämning på samma sak. Tyvärr är ju feminism som ord idag negativt laddas hos vissa grupper även fast de mycket väl delar grundtanken.
Citera
2007-02-25, 01:26
Medlem
Grievers avatar
Varför heter det överhuvudtaget feminism? Femina betyder kvinna på latin, och namnet ska stå för jämställdhet mellan båda könen. Det är bullshit.
Citera
2007-02-25, 02:19
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Varför heter det överhuvudtaget feminism? Femina betyder kvinna på latin, och namnet ska stå för jämställdhet mellan båda könen. Det är bullshit.
Du behöver inte krångla till det så. "Feminin" betyder "kvinnlig" på vanlig svenska.
Citera
2007-02-25, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Ja dom vill väll att alla skall ha samma rättigheter oavsett kön eller etniskt ursprung.

Nämen Gud så gulligt! Menar du de bra feministerna anser att det finns stora, problematiska, diskriminerande, kränkande och för samhället och dess ekonomi skadliga skillnader mellan män och kvinnors rättigheter som individer? I Sverige! Och som de därför känner ett brinnande politiskt engagemang för att rätta till så man och kvinna har samma och lika rättigheter och kan leva sina liv lyckliga och jämställda sida vid sida i all evighet. Jag börjar nästan gråta.
Herre Gud vilka fina människor. Finns dom på riktigt?

Jag som inte är en fullt lika bra feminist, ganska dålig faktiskt men jag försöker bättra mig, anser snarare att man och kvinna på individplanet redan är så jämställda, vad gäller rättigheter och skyldigheter i det svenska samhället, som går att rimligt begära utifrån en nationalstatsperspektiv.
Vi har redan alla de politiska verktyg som behövs och i full verksamhet för
att finjustera de sista marginella skevheterna som kan finnas i samhället vad gäller mäns och kvinnors sk rättigheter.

Könsmaktordningen, som jag tror på och som därför gör mig till en jävligt dålig feminist, är bara nåt som syns i statistiken och på gruppnivå och som implicerar en omedveten informell manlig överordning som alltjämt lever kvar i det svenska samhället. Därför skiljer jag också på feminism och humanism eftersom problemet med könsmaktordningen inte kan lösas inom de humanistiska ramarna och med humanism som utgångspunkt.

Den dag män och kvinnor som grupper tjänar lika mycket på sitt lönearbete och över tid, låt sig en 100-års period, så slutar jag vara feminist.
Den dag män och kvinnor stannar hemma för vård av sjukt barn i lika stor omfattning slutar jag vara feminist.
Den dag män och kvinnor misshandlar varann grovt i lika stor omfattning
slutar jag vara feminist.
Den dag försäkringskassan anställer gravida kvinnor utan att ens reflektera över saken slutar jag vara feminist.

Ta nu inte detta inlägget allt för seriöst alla ni kära seriösa fb-skribenter.
Men försök att åtminstone fatta det inte finns några bra eller dåliga feminister
lika lite det finns bra eller dåliga åsikter. Värderingen sitter i era små efterblivna huven som har för lite vit hjärnsubstans.
Citera
2007-02-25, 14:44
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Den dag män och kvinnor misshandlar varann grovt i lika stor omfattning
slutar jag vara feminist.

Okej. Och din plan för detta är, antar jag, att tillföra manliga könshormoner till kvinnor och kvinnliga könshormoner till män?

Det är.. liksom, visst, man kan bygga en bergochdalbana utan att låtsas om att gravitationen existerar, men det bygget kommer att falla ihop för eller senare. På samma sätt kan man bygga teorier kring genus utan att ta hänsyn till biologin, men likt bergochdalbanan kommer det förr eller senare att krackelera för alla intellektuellt ärliga individer.

Du verkar en aning förvirrad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in