Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-19, 22:39
  #1
Medlem
West-ens avatar
Mina två datorer är uppkopplade till samma router och därför skickade jag över mina filer från min bärbara till min stationära genom att helt enkelt dela ut mappen och kopiera till den andra datorn. Nu har jag formaterat den bärbara och fixat upp det mesta, men jag lyckas inte få fildelning att fungera! Använder jag sökfunktionen hittar jag ingen dator, men använder jag sökfunktionen på den stationära hittar jag båda. Varför det?
Jag har har lagt till fildelning som undantag i brandväggen och båda ligger i samma arbetsgrupp "MSHOME". Hjälp!
Det är Windows CP Home som gäller. På båda.

Lyckades med en nödlösning, att jag inte kom på det förr...
Jag överför ju bara tvärtom, det vill säga jag delar ut en mapp på den bärbara och kopierar filerna TILL den från den stationära. Det fungerar men vill ändå få fildelning att funka helt och hållet!
Citera
2007-02-19, 23:01
  #2
Medlem
Adebisi_Emcitys avatar
Jag hade samma problem mellan min och flickvännens bärbara datorer. Då var det Norton antivirus och internet security(eller vad det hette) som ställde till det. Nu när jag kör med Nod 32 så funkar det klockrent.
Citera
2007-02-19, 23:02
  #3
Medlem
roaders avatar
Annars brukar det fungera att sparka igång skiten genom att skriva \\DATORNAMN så brukar det lösa sig.
Citera
2007-02-19, 23:33
  #4
Medlem
Zynthezizers avatar
om du hittar båda datorerna på den stationära så skulle du bara kunna göra en "upload" mapp på din bärbara. dvs att du gör en mapp på den bärbara där alla användare har full behörighet.
du borde isåfall om du kommer åt denna att kunna lägga över filer till den bärbara genom att dra in dem i den mappen.

högerklicka på mappen, välj delning och säkerhet, där klickar du i att du vill dela ut mappen och att användare på nätverket ska få ta bort/ändra i mappen.
Citera
2007-02-20, 01:21
  #5
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zynthezizer
om du hittar båda datorerna på den stationära så skulle du bara kunna göra en "upload" mapp på din bärbara. dvs att du gör en mapp på den bärbara där alla användare har full behörighet.
du borde isåfall om du kommer åt denna att kunna lägga över filer till den bärbara genom att dra in dem i den mappen.

högerklicka på mappen, välj delning och säkerhet, där klickar du i att du vill dela ut mappen och att användare på nätverket ska få ta bort/ändra i mappen.
Precis det jag gjorde om du läser mitt inlägg. Men vill ändå att det ska fungera helt ut! Det är dock inte akut längre...
Citera
2007-02-20, 09:19
  #6
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Precis det jag gjorde om du läser mitt inlägg. Men vill ändå att det ska fungera helt ut! Det är dock inte akut längre...

Om jag uppfattade det rätt så kan du alltså hitta den enda datorn, men inte den andra. Isåfall ska du göra som jag skrev, det hjälper datorn till att hitta den andra.
Citera
2007-02-20, 13:30
  #7
Medlem
Zynthezizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Precis det jag gjorde om du läser mitt inlägg. Men vill ändå att det ska fungera helt ut! Det är dock inte akut längre...

Det är nog din brandvägg/antivirus som krånglar skulle jag gissa på, testa att antingen stänga av den eller öppna portar.
Citera
2007-02-20, 14:38
  #8
Medlem
Du måste gå in i dina brandväggar och godkänna/tillåta trafik ifrån dom ip-adresserna som dina datorer har.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback