Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-19, 18:01
  #1
Medlem
vordfs avatar
En lång historia blir kort.

Sambon köpte bärbar dator. Vår stationära burk är uppkopplad mot Internet via bredbandsbolaget 100/10 direkt ur väggen. Sambon vill kunna surfa med den bärbara i vardagsrummet, köket, sovrummet, toaletten etc.

Jag är absolut inte borta bland datorer men eftersom jag aldrig haft något att göra med trådlösa uppkopplingar så känner jag mig som en riktig rookie. I min värld fanns det 2 alternativ för hur den uppkommna situationen kunde lösas.

1. Införskaffa WLAN-kort till den stationära och en kraftfull router(så man kan dra nytta av 100/10-kopplingen) som kan förse båda datorerna med Internet. Om detta alternativ skulle bli aktuellt så skulle det vara extra intressant att kunna dela en mindre hårddisk mellan datorerna också.

2. Införskaffa en enklare router med mindre överföringshastighet och ansluta den parallellt med den fasta linan så att damen kan småsurfa och sånt på den bärbara och tyngre aktiviteter kan gå via den stationära.


Är det någon kunnig som har några åsikter/idéer. Fördelar nackdelar som en lekman som jag kanske inte tänker på direkt?

Hoppas på lite svar då detta område är minst sagt snårigt.
Citera
2007-02-19, 18:28
  #2
Medlem
midnighttrains avatar
införskaffa en trådlös router.. då har du en inbyggd switch i den som du kan ansluta din stationära till med kabel och sen trådlöst till laptopen.. finns på elgiganten för 700-900kr
Citera
2007-02-19, 18:41
  #3
Medlem
Fredde^s avatar
Jag skulle köpa en linksys router och köra den stationära burken via kabel till routern och trådlöst till den bärbara
Citera
2007-02-19, 19:10
  #4
Medlem
Tussilagos avatar
Köp en trådlös router, gärna Linksys. Det finns bra routrar, jag skulle rekommendera en 54 Mbps eller 108 Mbps. Det finns snabbare också men det är lite överflödigt.
Koppla sedan din statitonära med kabel från routern så får du ut maximal bandbredd. Och ha den bärbara inkopplad på WLANet.
Du kan ju välja hastighet på routern efter din flickvänns behov, om det nu är hon som ska använda den bärbara. 54Mbps är ju ändå ganska snabbt.
Citera
2007-02-19, 19:57
  #5
Medlem
undvik D-Link bara!
Citera
2007-02-19, 21:28
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menvadå?
undvik D-Link bara!
Eller rättare sagt billiga routrar < 1500:- av alla fabrikat...
Citera
2007-02-19, 22:34
  #7
Medlem
vordfs avatar
ok... Skulle någon av dessa vara ett fungerande alternativ?

LINKSYS WRT54GL W-LAN ROUTER 11G
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090496


LINKSYS WRT54GS W-LAN ROUTER 11G SB
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070382

Det enda som egentligen är viktigt är att min burk inte får sämre hastighet ned- och uppströms p.g.a. att man blandar in en extra pryl.

Kollade på Linksys på Pricerunner en del och det finns fler stcyken inom intervallet 499-699 men vad jag kan se är den enda egentliga skillnaden vad produkten heter . Vad är skilnnaden egentligen och vad får man för pengarna om man lägger 699 istället för 499kr?

Tack för alla svar förresten.

kimdah: Normalt sett resonerar jag så att endast det bästa är bra nog men eftersom det är tjejens dator så är jag nöjd så länge det funkar för henne och inte förstör för mig - menar du att kvallen på billiga routrar är så usel att det är som att slänga pengarna i sjön?
Citera
2007-02-19, 23:10
  #8
Medlem
Tussilagos avatar
GL = Open Source
GS = Inte Open Source, men snabbare trådlös överföringshastighet.

Det är den enda skillnaden jag kan se.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback