Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-18, 21:12
  #1
Medlem
Ok. Mitt problem.
Har en laptop (Win XP) med två hårddiskar, båda av fat32 filsystem. Vill konvertera till NTFS så jag kan ha filer över 4gb.
Så har försökt i windows commander men det slutar bara med att den säger att jag anger fel volymetikett (se bild).


Har även försökt att ha volymetikett som D: , D men samma sak händer.
C: går inte ens att konvertera....

Så är det omöjligt???
Citera
2007-02-18, 21:16
  #2
Medlem
bergsturks avatar
Det är inte svårare än att du angett fel volymetikett Det är alltså det som hårddisken heter. Eftersom du redan är i DOS kan du ändra volymetiketten (eller se den) med kommandot "label". Du kan alltså bara ändra till en blank etikett, konvertera, och ändra tillbaka om du vill.
Citera
2007-02-18, 21:37
  #3
Medlem
jo med hårddisken heter ju D: och det är ju det jag anger (har prövat D också)

edit: SORRY: testade "label d:" o då sa den att namnet va "lokal disk" så prövade det och nu är de konverterat och klart!!!

tack tack äntligen
Citera
2007-02-18, 21:42
  #4
Medlem
Som i min fråga så har jag samma problem, bara att jag är inte kunnig i dos, så finns det inget enklare sätt?


Citat:
Ursprungligen postat av Metropolly
Ok. Mitt problem.
Har en laptop (Win XP) med två hårddiskar, båda av fat32 filsystem. Vill konvertera till NTFS så jag kan ha filer över 4gb.
Så har försökt i windows commander men det slutar bara med att den säger att jag anger fel volymetikett (se bild).


Har även försökt att ha volymetikett som D: , D men samma sak händer.
C: går inte ens att konvertera....

Så är det omöjligt???
Citera
2007-02-18, 22:13
  #5
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returburk2
Som i min fråga så har jag samma problem, bara att jag är inte kunnig i dos, så finns det inget enklare sätt?

Det finns dessvärre inget grafiskt sätt att fixa detta på, ända sättet såvitt jag vet om du absolut inte vill använda DOS (kommandotolken) är Parititon Magic
Citera
2007-02-18, 22:51
  #6
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det finns dessvärre inget grafiskt sätt att fixa detta på

Finns visst. Bara att högerklicka på enheten i "Den här datorn", välja Egenskaper samt döpa disken till något vettigt man sedan kan knappa in som svar på volymnamnsfrågan vid konverteringen, såvida man inte vill köra helt blankt.
Citera
2007-02-18, 23:03
  #7
Medlem
bergsturks avatar
Han syftade på att det inte finns något grafiskt alternativ till "convert x: /fs:ntfs"
Citera
2007-02-18, 23:29
  #8
Medlem
Ondkvists avatar
Åhå. Då är jag med samt erbjuder er att skjuta mig i gryningen för mitt irr-inhopp i debatten.
Citera
2007-02-18, 23:33
  #9
Medlem
bergsturks avatar
Bara du filmar det och lägger upp det så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback