Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-18, 02:41
  #1
Medlem
Onakas avatar
Fick en fixidé om att jag ville ha linux ikväll för jag saknade terminalfönsteret.
Jag plockade fram min hederliga Ubuntuskiva och installerade det, dock så gjorde jag ett litet expriment denna gång.

Istället för att ge linux en av mina hdd´s så skapade jag en partition på C: (där windows förnärvarade bor) på 10gb och sedan så installerade jag det där. Allt flöt på fint och Ubuntu fungerade tok bra och jag och terminalen hade ett kärtåterseende. Men efter en stund så ville jag tillbaka till Windows, här kommer problemet, jag kunde inte starta det. Jag får en bluescreen vid uppstarten som blinkar till och sedan så stänger datorn av sig. Jag fick lite panik drog fran UBCD (Ultimate Boot CD) som har hjälpt mig vid liknande problem men efter att ha kört fixMBR programet så ville Windows fortfarande inte starta. Jag blev arg slet itu min tröja på hulken-manér och tog bort linuxpartitionen eftersom jag trodde den var boven i dramat. Men WinXP vill fortfarande inte starta. Jag får Grubloader Error 22 och om jag försöker mig på fixMBR så säger den nej.

Vad ska jag göra? Jag vet att windows ligger kvar men jag kommer inte åt den. Finns det något program jag kan köra från UBCD som fixar biffen?
Vet att vissa problem med Grubloader har löst sig för vissa genom att installera om Linux och då har det gått att komma in i Windows igen, skulle det kanske vara ett alternativ värt att prova på?
Citera
2007-02-18, 02:48
  #2
Medlem
acuras avatar
Här kan du finna instruktioner om hur man installerar om grub, som i det här fallet ger samma resultat som att installera ubuntu igen. http://www.flashback.org/showthread.php?t=444889

Defragmenterade du hårddisken innan du partitoneradeom den?
Citera
2007-02-18, 14:20
  #3
Medlem
Pröva att köra kommandot fdisk /mbr.
Citera
2007-02-18, 14:48
  #4
Medlem
ChristianXs avatar
Hade du alltså 10GB över på den disken där du gjorde partitionen, eller minskade du den partitionen med Windows på?

För att få liv i Windows så prova att boota på Windowsskivan, välj installation, och sedan reparation.
Citera
2007-02-18, 22:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Istället för att ge linux en av mina hdd´s så skapade jag en partition på C: (där windows förnärvarade bor)

Då C: själv är en partition så kan man ju undra vad du menar. Tog du bort Windowspartitionen och lade in Ubuntu? Då är det ju inte så konstigt att Windows inte funkar.
Citera
2007-02-19, 01:11
  #6
Medlem
har du endast kört fixmbr? provat fixboot?
Citera
2007-02-20, 07:01
  #7
Medlem
Onakas avatar
C: partitionen är lite förminskad tog 10gb från den men den hade fortfarande ca 20-30gb ledigt. Jag har får en bluescreen när jag startar XP men hinner inte läsa den för den bara blixtrar till sedan så startar datorn om sig. Håller på med ett försök att rädda filerna i C: genom mitt linux sedan formaterar jag nog bara skiten..
Citera
2007-02-20, 10:50
  #8
Medlem
Låter som om du inte körde en defrag på disken innan du förminskade C: då kan man få problemet som du har och enda lösningen är nog tyvärr att formatera och göra en ominstallation.
Citera
2007-02-20, 18:45
  #9
Medlem
Onakas avatar
installerade in Fedora Core 6 på linux partitionerna som låg kvar. Varför jag gjorde detta är för att jag vill rädda data från C: och lägga in det på en USB hdd eller bränna ut det på en DVD/CD..
Men hur gör jag detta? Har läst om Samba men har ej hittat någon genom gång där de förklarar i noob-språk hur man ska göra för att kopiera data från XP partitionen..

Någon som vet hur jag ska göra?
Citera
2007-02-20, 19:01
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Testa med att gå in i ett shellfönster, kör su med rootlösen så att du får root-shell.

Skriv sen:

mkdir /windowsdisk (för att skapa en monteringspunkt)

mount -t ntfs /dev/hda1 /windowsdisk

Där /dev/hda1 är första partitionen i din första hårddisk. Ligger windows i t.ex partition 2 så blir det istället /dev/hda2

Om windows ligger i en fat32-partition så får du kanske skriva mount -t vfat istället.

Om du lyckas montera windows-partitionen så kan du sen använda t.ex k3b eller något annat cd-brännarprogram för att bränna ner valda kataloger ur partitionen.
Citera
2007-02-20, 19:48
  #11
Medlem
Onakas avatar
måste installera NTFS drivern först men när jag försöker komma in i YUMextender så hänger sig det och vill inte visa de saker jag kan installera..

hur ska jag skriva i terminalen för att installer NTFS-driver?
Citera
2007-02-21, 01:30
  #12
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
hur ska jag skriva i terminalen för att installer NTFS-driver?

NTFS-3G föredras allmänt nuförtiden.

yum install ntfs-3g

... eller om du själv redan har laddat ned NTFS-3G-paketet från Fedora Extras:

rpm -ivh /sökväg/till/paketet/ntfs-3g-<versionblablabla>.rpm

eller

yum localinstall /sökväg/till/paketet/ntfs-3g-<versionblablabla>.rpm

Märk väl att du skall ersätta "ntfs" i Megaforces mount-kommando här ovan med "ntfs-3g".

Att läsa på hur man hanterar RPM-paket med yum- och rpm-kommandona rekommenderas varmt för framtida bruk!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback