Flashback bygger pepparkakshus!
2007-02-16, 19:19
Medlem
jrgbgs avatar
Läste lite om sonata och hittade studier som visade att sonata var jämförbart med halcion, trots att sonata inte är en benso.

http://www.springerlink.com/content/vxfb9rdep2yq930e/

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/M...ge____599.aspx

http://apt.allenpress.com/aptonline/...e=04&page=0128

Finns tydligen massor med studier om detta. detta var bara lite axplock så att säga.

Lite kul eftersom jag får massa sonata utskrivet. somnar bra på dem iallafall.
Citera
2007-02-17, 04:11
Medlem
jrgbgs avatar
Ingen som har nåt att tillägga?
Citera
2007-02-17, 11:04
Jo, jag hittade lite fakta om det:

Citat:
Abuse
In a controlled study in healthy patients with a history of drug abuse, zaleplon was shown to have a comparable abuse potential to that of the benzodiazepine, triazolam.^1

1. Rush CR, et al. Zaleplon and triazolam in humans: acute behavioral effects and abuse potential. Psychopharmacology (Berl) 1999; 145: 39–51.
Citera
2007-02-17, 14:48
Bannlyst
Sonata fungerar inte på mig men halcion fungerar, nån som har nått att tillägga?

mvh
Citera
2007-02-17, 15:33
Medlem
De är väl liknande i den bemärkelsen att zaleplon och triazolam har ungefär samma tidsram i sin effekt, väldigt kortverkande alltså, och att de båda påverkar samma system i hjärnan.
GABA alltså, men på rätt olika sätt, jag kanske sätter foten i munnen här och om jag försöker förklara vad som skiljer sättet de påverkar GABA på, men det rör sig om olika delar av GABA-komplexet som påverkas, som jag förstått det så påverkar triazolam liksom de flesta benzo hela GABA rätt ospecifikt, medan zaleplon, och även zolpidem och zopiklon är mer specifika vilka delar de binder till och påverkar, säger jag mer tar jag nog vatten över huvudet. Kanske redan har gjort det, Psychopatic?

Vad jag vet helt klart iaf:
Upplevelsemässigt är de två ämnena totalt olika för mig, zaleplon har endast riktigt ordentligt påverkat mig en eller två gånger (av kanske 50 eller 100) tillräckligt för att jag skulle ha någon chans att somna av det, och ofta är det rätt obehagligt, till skillnad från sin kusin zolpidem (stilnoct/ambien/нитрест etc.). Får jämt klara upplevelsebilder av vad än jag tänker på när jag satt i mig dessa, och absolut ingen ångestlindrande avslappnande effekt, bara rent fysiskt muskelavslappnande och lugnad andning. En annan intressant sak är att det verkar rätt oberoende av dos, jag har aldrig upplevt att jag påverkats mer/mindre av 10 tabletter än av 1, men jag läste någonstans att i USA så menar vissa att vid enstaka användning, alltså när du inte tar det under någon vecka/månad, så rekommenderades en dos på 20mg till människor under 65 utan leverskada. Det har jag aldrig stött på i någon svensk text.
Citera
2007-02-17, 15:54
Medlem
jrgbgs avatar
på mig verkar sonata fungera rött ok för insomningen iallafall.
tycker bara det var kul att de gämförde den med halcion överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in