Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-15, 23:48
  #1
Medlem
Jag sökte i forumet så gott det gick, men det fanns få bra keywords att använda för att beskriva mitt problem. Jag gjorde vad jag kunde men hittade inget, fast om någon med bättre sök-fu än jag (eller någon som följt forumet under en tid och vet vad som varit på tapeten) vet var jag kan hitta svaret uppskattar jag en länk via PM och min tråd brutalt i papperskorgen.

(Jag lade detta i "Datoranvändning - MSW" snarare än fildelning då frågan gäller hur man skall få windowsinstallationen att börja om vilket inte handlar om fildelning per se även om mjukvaran införskaffades på så sätt; mod vet att det bara är att flytta men av artighetsskäl säger jag det ändå )
---

En bekant köpte nyligen en dator utan OS och han vill installera Windows XP på den. Då han just nu inte har legalt icke-OEM windows (han planerar dock skaffa det av någon anledning; kanske för att slippa sådant här jävla krångel) använder han en piratversion. Det är "någon version av WinXP pro" (hans ord).

Han hade dock inte fått med någon CDkey när han laddade hem sin iso, vilket han kom ihåg först när operativsystemet var nästan färdiginstallerat och skulle börja konfigurera användarnamn osv. I det skedet ber WinXPinstallationen om CD-key (enl honom iaf; var ett bra tag sedan jag gjorde annat än unattended install), vilket han då inte hade. Jag hittade ingen passande Key; alla jag kunde hitta var för fel versioner av XP och accepterades inte av systemet.

Lösningen som jag kunde se var att ominstallera OS-et med en ny version av Windows XP som han faktiskt har nyckel till. Dock blev det problem när han ploppade i nya installationskivan; istället för att få börja om från början kom han efter en tids väntan till produktnyckelprompten, utan någon chans att avbryta eller starta om installationen ; installationen fortsatte även med den nya versionen, men produktnyckeln till den nya versionen accepterades inte av systemet.

Så, windows-gurus, vad göra i det här läget? Smidigast vore om man på något enkelt sätt kunde få ominstallera med en ny version av windows, men jag ser inte hur just nu. Annars antar jag att det borde fungera att sticka i en gammal Win2k-skiva och låta den installationen börja och sedan installera XP över det; men något smidigare är definitvt att föredra.

Tack på förhand för all hjälp
Citera
2007-02-16, 00:30
  #2
Medlem
Funkes avatar
Starta datorn och gå in i BIOS. Ändra så att boot-ordningen (borde finnas i BIOS) är ställt till CD-rom som nummer 1. Finns det inte att hitta i BIOS så borde det finnas en knapp att trycka på under uppstarten för att komma till en boot-meny. När det är klart och du startar datorn med skivan i så ska det komma upp ett val där du kan välja "starta från skivan" (Förutsatt att skivan är bootande vilket den borde vara om den är ordentligt gjord). När du har kommit in i ett blått interface där det finns några valmöjligheter så letar du dej fram till ett ställe där alla partitionerna finns uppspaltade och där kan du ta bort den partitionen där den halvfärdiga installationen finns.

Lycka till
Citera
2007-02-16, 09:51
  #3
Medlem
Inte övertygad

Nu har jag inte bevittnat förloppet i fråga, men enligt honom fortsätter installationen (i ett senare skede än då man anger installationsvolym) när den automatiskt bootar från CD (Boot-ordningen är CD -> Diskett -> HD). Man får alltså inte upp det enkla interface som är i början av installationen. Jag tvivlar på att det blir annorlunda när man "manuellt" bootar från skiva, men jag kan ha fel Skall säga åt honom att prova, men jag tror inte att det funkar.
Citera
2007-02-16, 10:33
  #4
Medlem
ChristianXs avatar
Boota från skivan, välj installation, och ta bort den gamla partitionen. Skapa sedan en ny partition och installera XP på den. Då fungerar det.
Citera
2007-02-18, 17:49
  #5
Medlem
linuxfreaks avatar
ladda hem en win install där den inte ber om cd-key
borde lösa de
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback