Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-20, 13:37
  #229
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kp1984
Hej jag har ett gammalt dragspel som jag ärvde av min gammel morfar elr nåt.
Det liknar Vienna 2915 av märket hohner.
Kan det vara värt ngt idag?
Är ju tyvärr inte intresserad utav dragspel själv så funderar på att sälja det så ngn annan kan ha nytta av det istället.

Nja, på den tiden var Hohner inget kvalitetsspel. Har det dessutom stått i en garderob och torkat ihop så lär det spricka om man börjar spela på det.

Men visst. Ta några foton och lägg ut det på Blocket och skriv "Säljes till högstbjudande"
Lycka till.
Citera
2015-01-21, 17:30
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Nja, på den tiden var Hohner inget kvalitetsspel. Har det dessutom stått i en garderob och torkat ihop så lär det spricka om man börjar spela på det.

Men visst. Ta några foton och lägg ut det på Blocket och skriv "Säljes till högstbjudande"
Lycka till.

Jag har ett Hohner Tango från 1960-talet...jag tycker det verkar vara rejält byggt och hålla god kvalité.
Citera
2015-01-21, 17:47
  #231
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag har ett Hohner Tango från 1960-talet...jag tycker det verkar vara rejält byggt och hålla god kvalité.

Som tidigare sagts i tråden hade 60-70 procent av alla karlar ett dragspel på 30 talet. Sedan försvann intresset över en natt. Att Calle Jularbo dog 1966 kan ha något med saken att göra, men på slutet fick han nästan inga spelningar alls. Rockeran tog över mer och mer.
Samtidigt började dragspelarna komma till åren och började dö i 80 års åldern. Dragspelen hamnade i någon garderob eller på vinden tills du och andra barn/barnbarn hittade dom igen 30-40 år senare.
Bästa värdemätaren är att sätta ut en annons på Blocket. Om spelet är felfritt kanske du kan få 1000:- Det finns spel på Blocket som kostat nya för tio år sedan 100000:- som man vill ha 10-20 000:- och dom blir inte sålda. Jag skulle hellre köpa ett sådant för 20000:- än ett för 1000:- och det har med åldern på spelet att göra.
Citera
2015-07-16, 10:25
  #232
Medlem
Har haft en dragspels attraktion under en längre tid. Å när jag sprang på ett hagström granesso på en loppis för ett par hundringar så kunde jag inte låt bli. Har lånat lite litteratur från biblioteket (Lars holm bla) och för sakta men säkert små framsteg. Efter några timmars hårt slit klarar jag nu att spela med båda händerna oberoende av varandra, vilket kändes oövervinnerlig till en början. Problemen jag tampas med nu är långa snabba hopp på basen, från F upp till H typ. Spelar man ALLLTID grundbasen med ringfinger?

Har några låtar som viktiga milstolpar, varav fattig bonddräng är/var en. Låter nu bra, och kan spela den i "rätt" fart. Men spelar den bara med de ackorden som finns med i sångboken jag hittade den i. Kikat en del på Youtube också, bla den där lilla omöjliga Leo florin, och i hans version, och flera andra så spelas denna låten med lite mer finess på basen. Vart kan man hitta ett sånt arrangemang?
Citera
2015-07-16, 17:29
  #233
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftondans
Har haft en dragspels attraktion under en längre tid. Å när jag sprang på ett hagström granesso på en loppis för ett par hundringar så kunde jag inte låt bli. Har lånat lite litteratur från biblioteket (Lars holm bla) och för sakta men säkert små framsteg. Efter några timmars hårt slit klarar jag nu att spela med båda händerna oberoende av varandra, vilket kändes oövervinnerlig till en början. Problemen jag tampas med nu är långa snabba hopp på basen, från F upp till H typ. Spelar man ALLLTID grundbasen med ringfinger?

Har några låtar som viktiga milstolpar, varav fattig bonddräng är/var en. Låter nu bra, och kan spela den i "rätt" fart. Men spelar den bara med de ackorden som finns med i sångboken jag hittade den i. Kikat en del på Youtube också, bla den där lilla omöjliga Leo florin, och i hans version, och flera andra så spelas denna låten med lite mer finess på basen. Vart kan man hitta ett sånt arrangemang?

Stämmer. Man använder ringfingret på grundbasen som ligger på rad två och för att göra det lätt för nybörjare har man gjort en nedsänkning på dessa knapparna man mest använder.

Dragspelet på bilden ett Roland elektroniskt är egentligen inget dragspel, annat än att det ser ut som ett dyrt knappspel.
Det kostar runt 80000:- och extremt tungt för att få rum med all elektronik.
Ett vanligt dragspel får ljud genom att dra bälgen in och ut som trycker luft genom stockhålen in till stämblecken. Ungefär som ett munspel.
Detta Roland på bilden är som en synt. Man använder bälgen som volymreglage.

Här en video från fabriken som demonstrerar hur det kan låta.
https://www.youtube.com/watch?v=w4wu...l2HSDQ&index=2

Här en låt "Tico Rag" framförs av Karl Erik Sandberg som spelar på ett Bengts spel.

https://www.youtube.com/watch?v=8Ksi8V5YwTI
Citera
2015-07-26, 01:09
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extreme75
Stämmer. Man använder ringfingret på grundbasen som ligger på rad två och för att göra det lätt för nybörjare har man gjort en nedsänkning på dessa knapparna man mest använder.

Dragspelet på bilden ett Roland elektroniskt är egentligen inget dragspel, annat än att det ser ut som ett dyrt knappspel.
Det kostar runt 80000:- och extremt tungt för att få rum med all elektronik.
Ett vanligt dragspel får ljud genom att dra bälgen in och ut som trycker luft genom stockhålen in till stämblecken. Ungefär som ett munspel.
Detta Roland på bilden är som en synt. Man använder bälgen som volymreglage.

Här en video från fabriken som demonstrerar hur det kan låta.
https://www.youtube.com/watch?v=w4wu...l2HSDQ&index=2

Här en låt "Tico Rag" framförs av Karl Erik Sandberg som spelar på ett Bengts spel.

https://www.youtube.com/watch?v=8Ksi8V5YwTI

Stämmer inte alls ang Roland digitalspelet. Kostar runt 50k och du kan absolut använda bälgen som på ett vanligt akustiskt dragspel vilket också syns tydligt i videon. Jag hade modellen innan det där nya och inte var det tyngre än något annat spel.
Citera
2015-07-26, 01:50
  #235
Medlem
Finns det ett bra nybörjardragspel för typ 1500/2000 kr? Vart ska man vända sig om man vill lära sig att spela?
Citera
2015-07-26, 02:24
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Finns det ett bra nybörjardragspel för typ 1500/2000 kr? Vart ska man vända sig om man vill lära sig att spela?
Visst finns det spel som är helt OK för den prisklassen!
Jag skulle tipsa om att höra med kommunen och ev lokal musikskola, eller kanske ännu bättre att höra med närmaste (byns) dragspelsklubb. Där kan du om du har tur få nån som är villig att hjälpa dig gratis eller för en mycket låg peng.
Citera
2015-07-27, 15:49
  #237
Medlem
Hej.

Jag har fått en del förfrågningar (på min YouTube-kanal) om hur man spelar på basen.
Eftersom jag inte är utbildad eller kan mycket teori är det kanske inte en jättebra idé, men jag funderar på att göra lite instruktionsvideor som förhoppningsvis kan hjälpa nån. Och basen blir naturligtvis det som ställer till mest problem när man börjar spela utan lärare. Man fattar ju inte ens hur basknappsystemet är uppbyggt och hur man ska kompa.

Såna videos är nog tidskrävande att göra, finns det egentligen alls nåt intresse för detta tro?
Och vad kan man mer ge för hjälp i videor som kan vara bra för nybörjare?
Några tankar?
Citera
2015-08-01, 11:38
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Visst finns det spel som är helt OK för den prisklassen!
Jag skulle tipsa om att höra med kommunen och ev lokal musikskola, eller kanske ännu bättre att höra med närmaste (byns) dragspelsklubb. Där kan du om du har tur få nån som är villig att hjälpa dig gratis eller för en mycket låg peng.

Okej tack.
Citera
2015-08-01, 20:21
  #239
Medlem
Lite mer novisfrågor. Ett Am7, hur tar man det på basen?
Citera
2015-08-02, 12:53
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aftondans
Lite mer novisfrågor. Ett Am7, hur tar man det på basen?
Du tar ett vanligt A-moll. Precis som i alla olika mollvarianter som m7, m6, m9 osv så är det vanligt A-moll i basen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback