Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-03-23, 23:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
De är på andra sidan, arvet stannade av.

Aha! då är det svårare om du inte vill ha en seans
Citera
2006-05-12, 14:50
  #14
Medlem
buyzabas avatar
Jag har fått ärva ett Hagström pianodragspel nu. Walter Special från 70-talet eller något sådant. Lite slitet, men jag antar att det går att lära sig på. Farsan fick tillbaka det av en kompis igår. Min farfar ska ha köpt det när han var onykter av det skånska dansbandet "Trivs me brogrens". Det ni.

Någon som kan rekommendera någon litteratur, hemsidor eller annat material som lär ut grunderna? Eller är man tvungen att ta lektioner?
Citera
2006-05-12, 14:56
  #15
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Snabb sökning på "Accordion tabs" gav hur man kunde läsa dragspelstabbar vilket kan vara något att lära sig.

How to read accordion tab

EDIT: fanns en hel del att hitta bla. ett forum med tabbar och annat smått och gott.
Citera
2006-05-12, 17:29
  #16
Medlem
Hans Palms sida ser ut som skit och innehåller mycket dylikt också. Men ett par guldkorn finns det! Jag använde den så smått i inledningen av min karriär.
Kolla här och här tex. (visar vilka toner och ackord du hittar var på dragspelet.)

Jag vet inte om du kan läsa noter, men det är nog att föredra framför några "tabbar". Många noter finns faktiskt att hitta på internet för den flitige letaren.

För övrigt ska du vara glad över ditt Hagströms-spel. En del av svensk kulturhistoria, på min ära!
Citera
2006-05-12, 17:36
  #17
Medlem
-Exodus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Har funderat på att lära mig spela något instrument, tänkte först på gitarr men sen kom jag in på dragspel. Spelade lite piano när jag var yngre och vill helst spela ett instrument som man kan ta med sig och terrorisera byns invånare med på diverse fester och dylikt. Sen är det ju ett instrument som är av tradition i släkten.

Vad för dragspel bör man inhandla? Vad kostar ett nybörjarspel? Är det ett svårt instrument att börja spela? Hur lär man sig grunder osv....

Fyll på lite information

Är du är intresserad så ska jag sälja ett spel...ett Hohner (som lämpar sig bra som nybörjarspel)
Citera
2006-05-12, 17:38
  #18
Medlem
-Exodus-s avatar
Hehe...såg nu att du redan hade fått tag på ett.
Citera
2006-05-12, 17:39
  #19
Medlem
diannos avatar
är inte dragspel snuskigt svårt?
Citera
2006-05-12, 17:48
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
är inte dragspel snuskigt svårt?
Nej.
Det kan vara svårt att komma igång och spela olika saker med båda händerna, men det är inte mycket värre än så.
Citera
2006-05-12, 17:50
  #21
Medlem
buyzabas avatar
Tror inte det är så mycket svårare än andra instrument, bara intresset finns. Men jag vet inte.
Citera
2006-05-12, 20:45
  #22
Medlem
diannos avatar
ok jag hörde nån som sa de nån gång iaf.. samma kille sa förresten att weird al yankovich är en jävel på dragspel, stämmer det?
Citera
2006-05-13, 21:53
  #23
Medlem
buyzabas avatar
Enligt Wikipedia var han det.
Citera
2006-05-13, 21:58
  #24
Medlem
L_ps avatar
Jag har också fått tag på ett gammalt hagström som jag tänkte börja spela lite på! Intressant instrument helt klart..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback