Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-15, 20:32
  #1
Medlem
Maskin: Komplett gamer a20.

Moderkort:MSI K8n NEO4-F nForce4 Socket 939, ATX Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16

Huvudprocessor: AMD Athlon 64 X2 3800+ 939 1MB

Minnen: Corsair value S. PC3200 DDR-dimm 1024MB (2st value select 512MB)

Bakgrund:För någon månad sedan så började min dator trilskas vid boot; den fastnade med någon av skärmarna som visas under uppstart. Runt nyår startade den inte alls och då ominstallerade jag windows. Under ominstallationen hade jag många problem, bland annat så fryste datorn medan jag tog bort den gamla partitionen på hårddisken flera ggr, varpå jag fick börja om. Till slut gick det dock vägen och jag lyckades få igång en fräsch installation.

Tyvärr ville den fortfarande inte boota varje dag, och på supporten menade man att jag trixat med BIOS-inställningarna, och man bad mig återställa. Det är gjort och jag har hittills inte haft problem med just uppstart.

Supporten menade, innan dess att jag lyckats ominstallera windows, att jag borde prova att bara ha ett minne i medan jag arbetade med det basala. Efter experimenterande fann jag att detta inte gjorde någon skillnad: jag fick inget gjort förrän jag åter hade båda minnena inkopplade.

Problem just nu: Ljudet fungerar inte. Som jag förstått det så fungerar moderkortet som ljudkort, och då borde ju det funka bra nu när jag installerat drivrutiner, eller?

När jag t.ex. startar winamp så ber datorn mig "install proper drivers", och datorspel låter inte.

Hypotes: Mitt moderkort är åt helvete, jag bör kräva ett nytt. Om det här stämmer måste jag skicka datorn till komplett för att de ska fixa till saker, alternativt att jag ber dem skicka mig ett moderkort. Allt samröre med komplett innebär väntan och fraktkostnader, så ni kan rädda mitt humör för flera månader framåt om ni förstår vilka drivrutiner jag behöver. Är det något jag ska tänka på när jag installerar dem?
Citera
2007-02-15, 21:34
  #2
Medlem
Gromnas avatar
Bör vara den här som finns på MSI's hemsida. Länk

Längst ner på sidan.
Citera
2007-02-15, 23:08
  #3
Medlem
Foqnaxs avatar
Jag har ett likadant moderkort och jag har inte haft något problem med det än. Jag använder drivrutinerna som följde med moderkortet. De som finns på CD-skivan alltså.
Citera
2007-02-15, 23:10
  #4
Avstängd
deca-up-ur-azzs avatar
windows är kass kör linux
Citera
2007-02-15, 23:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deca-up-ur-azz
windows är kass kör linux

Mycket givande post, en applåd!

Som tidigare nämt, använd drivrutinerna du fått på skivan (om den lever) eller använd den postade länken och tanka nya.

Kolla en extra gång i BIOS och leta upp det integrerade ljudkortet och se över inställningarna.
Citera
2007-02-15, 23:36
  #6
Medlem
Skivan som följde med är försvunnen.

Citat:
Ursprungligen postat av gromna
[tips om drivrutiner]

tack! Jag hinner inte testa den där ikväll. Jag har installerat drivrutiner från MSI tidigare idag, som låg "bredvid" (kusiner) med drivrutinerna du rekommenderade. Jag har alltså försökt installera 3.bokstav istället för 1.bokstav. Jag tror inte att jag lyckades installera dessa, utan bara rynkade på pannan och levde mitt liv. Måste jag avinstallera gamla drivrutiner eller kan jag bara ladda ned de rätta och köra med dem?
Citera
2007-02-15, 23:42
  #7
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkel
Skivan som följde med är försvunnen.



tack! Jag hinner inte testa den där ikväll. Jag har installerat drivrutiner från MSI tidigare idag, som låg "bredvid" (kusiner) med drivrutinerna du rekommenderade. Jag har alltså försökt installera 3.bokstav istället för 1.bokstav. Jag tror inte att jag lyckades installera dessa, utan bara rynkade på pannan och levde mitt liv. Måste jag avinstallera gamla drivrutiner eller kan jag bara ladda ned de rätta och köra med dem?

Du bör avinstallera tidigare drivrutiner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback