Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 17:59
  #4369
Medlem
Sha R'Taes avatar
Jag har nu knutit ihop den sista militärjeepen med en exploderande oljetunna i det färgglada action-kalaset Just Cause 3 (JC3) som jag spelade ut på min PC. Hektiskt, skojigt och underhållande om än inte särskilt utmanande.

JC3, utvecklat av svenska Avalance Studios, släpptes för ett par år sedan till PC men jag har avvaktat fram till nu med att faktiskt spela igenom det. Som namnet antyder så är det en uppföljare till det mycket underhållande Just Cause 2 som jag körde igenom för drygt åtta år sedan. Konceptuellt har inte mycket ändrats under de gångna åren: precis som föregångaren så är JC3 ett action-spel i en öppen värld sett från ett tredjepersonsperspektiv där du axlar rollen som Rico Rodriguez och som förutom att ta sig fram med hjälp av fordon kan använda sin (magiska) änterhake för att dra iväg sig själv till objekt i närheten samt en fallskärm som kan vecklas ut och in på en millisekund för att alltid kunna erbjuda Rico en mjuk landning när han flaxar runt.

Miljön i JC3 är ny, du har förflyttat från föregångarens Panau, en påhittad asiatiska diktatur till Medici, en påhittad medelhavs-diktatur. Medici är ganska uppenbart inspirerat av Italien (Medici är också namnet på en italiensk adelsätt) även om spelutvecklarna aldrig preciserar var i världen du befinner dig. Medici ger Rico möjligheten att besöka mången mysig by och bevittna den ena vackra vyn efter den andra medan han far runt i öriket och befriar stad efter stad från den ondskefulle generalen Di Ravello som styr Medici med järnhand. JC3 har inte precis något nagelbitande drama i handlingen men det finns tillräckligt av en röd tråd för att ändå berätta en (ganska håglös) historia om hjältedåd och en bubblande folklig revolution mot Di Ravellos militärjunta.

JC3s bröd och salt är att leka runt med fysikmotorn och att använda dina förmågor för att bekämpa Di Ravellos militär genom att ständigt vara i rörelse och skapa så mycket kaos som möjligt. Nytt för JC3 är att Rico har tillgång till en sk. "wingsuit" (vingar av tyg under Ricos armar som låter honom glidflyga fram i hög hastighet) som gör det snabbare att ta sig runt samt att Rico kan fästa änterhakar vid två olika objekt på avstånd och sedan få dessa att dra sig till varandra. Detta innebär t ex att du kan fästa två bränsletankar vid varandra och sedan förmå dessa att dra sig mot varandra så att de slits loss från sina fästen och till slut exploderar i en maffig smäll. Du kan även få två inkommande fientliga helikoptrar att fastna vid varandra och med lite tur så kommer bägge förlora kontrollen och störta mot marken.

Det bör väl här tas en paus och säga att JC3 kan vara fasligt kul när saker och ting klaffar ungefär så som du vill med dina förmågor och att se fiendens militärbaser gå upp i rök: det är fartfyllt, galet och det känns alltid som att livet hänger på en skör tråd. Du har ju även möjlighet att begagna dig av spelets många fordon för att underlätta tillvaron och jag befann mig många speltimmar i de olika militärhelikoptrar som du kan få tag på för att kunna skjuta sönder fiendens baser på avstånd. Vill man verkligen anfalla utan att riskera livhanken så finns det t om jakt- och bombflygplan (som visuellt tycks inspirerade av svenska Gripen samt diverse ryska och amerikanska jaktflyg) som du kan ta över för att bomba fiendens baser från hög höjd. Det är förstås inte särskilt modigt men onekligen tillfredsställande: för att ta över fiendens militärbaser så måste ett visst antal föremål (radioantenner, transformatorstationer, bränsledepåer etc.) förstöras och med en välplacerad bombmatta så kan du "ta" basen med en enda överflygning.

Leksakerna i JC3 är onekligen roliga men jag hade svårt att inledningsvis inte tycka att utvecklarna var väl snabba med att ge dig allt det häftiga väldigt tidigt i spelet. Du får tag på helikoptrar och annat väldigt snabbt och när dessa väl är i din arsenal så har JC3 också tagit ifrån dig alla incitament att överhuvudtaget använda spelets otaliga bilar och motorcyklar. Det är synd för det är inget fel på dessa och miljöerna lämpar sig väl för att köra runt i och njuta av utsikten. Det låter kanske inte så upphetsande men i mitt tycke så har utvecklarna missat potentialen i att göra fler tidiga uppdrag med lägre tempo där du som spelare får vänja dig vid spelets gameplay på en mindre, insluten spelyta där du inte får tillgång till så kraftiga doningar fullt så snabbt.

Visuellt så är JC3 ofta fint och då tänker jag främst på spelets böljande landskap som är rent majestätiska med snöklädda bergstoppar, blomstertäckta ängar och turkosblått vatten. Tyvärr så är JC3, tre år efter release, fortfarande en ganska buggig historia och spelet kraschar ibland. För egen del så fick den visuella effekten "global illumination" hela spelet att krascha inom 30 sekunder, utan undantag. Spelet är relativt stabilt när detta stängs av men vid en handfull tillfällen under genomspelningen så har jag tvingats starta om spelet och det tar en bra stund från start tills att du faktiskt kan börja spela.

Att JC3 främst är utvecklat för konsoler märks när du startar spelet då din FOV (field of view) är låg och om du kör bil så hamnar du med ögonen precis bakom bilen, dvs. alldeles för nära. Du vänjer dig vid detta ju mer du spelar men det är väldigt irriterande att du inte kan välja kameraläge för att hamna längre bort från fordonet för den nuvarande positionen är ett bra recept för att bli lätt illamående.
Sedan har vi då spelets DRM. Ett spel med Denuvo är i mitt tycke per definition ett spel som haltar på PC även om prestandan i spelet generellt inte är något problem men det blir väl märkligt när utvecklarna å ena sidan infekterar spelet med sådan skit och samtidigt döper din fiende till Di Ravello Militia, förkortat DRM. Kul skämt - om det inte var för att spelet faktiskt HAR den värsta sortens DRM.

Sammantaget så får Just Cause 3 ett gott betyg om 7.5 av 10. Det är kul och fartfyllt men sällan särskilt utmanande. Samtidigt så är historien väldigt tunn, spelet är konsolifierat och det lider fortfarande av buggar som får det att krascha samtidigt som det kommer förpackat med Denuvo. Kan vara värt en hundring för den som känner sig hugad dock!

Jag har även kört igenom JC3s DLC-paket som är totalt tre till antalet. De hänger dock samman i en tråd tråd och skildrar Ricos konflikt med den moraliskt korrupta eDen-korporationen och The Black Hand, en privat milis/terrorgrupp som försöker använda teknik utvecklat av den förra parten för att ta över Medici.
I del 1 så får Rico en uppgraderad wingsuit som ger honom möjlighet att flyga (med egen motor) i korta sträckor. Dräkten är även utrustad med kulspruta och raketer vilket i korthet gör vår hjälte till ett jaktflygplan i miniatyrformat. Dräkten är apsvår att styra så det är inget bra substitut till andra förmågor egentligen men du får också chansen att bekämpa hi tech-fiender ombord ett enormt luftskepp. Det är mer utmanande än basspelet (som är ganska enkelt) men också rätt irriterande mellan varven - att slåss mot drönare blir aldrig sådär apkul tyvärr.

Del 2 ger Rico tillgång till en hel ny ö i norr där kampen mot the black hand fortsätter. Rico får nu även chans att slåss med en sk. mech suit vilket tyvärr suger rätt hårt. Den som tror att en sådan skulle dunsa runt och få dig att känna dig supermäktig kommer bli besviken - utvecklarna orkade tydligen aldrig programmera ordentliga animationer så istället har Mech suiten hjul under varje fot vilket får den att röra sig som en överdimensionerad kontorsstol.
Påkostat DLC-paket där fokus ligger på att inta fångläger och frita de inlåsta men blir aldrig särskilt kul - det är mest mer av samma.

Del 3 är tyvärr rätt buggigt men också det spelmekaniskt roligaste då du måste inta en serie oljeriggar för att kunna bryta dig in i en militärbas på sjön och få ett nytt supervapen som skickar blixtar från himlen för att utplåna allt på marken. Du får även chansen att spela med en fräsig och välutrustad båt - i princip en stridsvagn ovanpå vattnet. Det kortaste DLC-paketet men tveklöst det roligaste av dem.
På det stora hela så kan jag ändå rekommendera den som köper huvudspelet att också pynta upp för DLC-paketen om dessa inte redan ingår i vald upplaga: de tillför mer till huvudspelet och det finns en röd tråd att följa. Det är dock först i den sista delen som det bjuds på mer gedigen underhållning.
Citera
2018-10-23, 12:50
  #4370
Medlem
Skyrim. Sjukt sen på den bollen
Citera
2018-11-30, 10:51
  #4371
Medlem
MonsterRipps avatar
Fable Aniversary (Xbox360) - Har spelat Fable sedan 2005 men aldrig med kontroll, fy fan vad svårt det var när man inte är van vid det!

American McGee's Alice (Pc) - Gammal klassiker, har åldrats som skit men är ändå ett fett grymt spel i min mening. Och soundtracket är spot-on!

Sanitarium (Pc) - Ett av mina första spel som jag äntligen lyckades klara, blev lite grinig på slutet men allt annat med spelet älskar jag!
Citera
2018-11-30, 11:04
  #4372
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paratax
Skyrim. Sjukt sen på den bollen
Bättre sent än aldrig, dessutom ett spel man kan spela mer än en gång för man kan välja olika faktioner för att inte tala om modifikationer, titta in i skyrimtråden om det låter intressant.

Helt klart rekommenderat spel, lite sugen själv på att dra igång det igen med nya mods.
Citera
2018-12-08, 13:07
  #4373
Medlem
Sha R'Taes avatar
Jag har nu lagt undan förstoringsglaset och löst alla mysterier i Sherlock Holmes: The Devil's Daughter (TDD) som jag körde igenom på Playstation 4. Ett äventyrsspel av varierande kvalitet med en del spännande brott men som tyvärr inte håller samma kvalitet som föregångaren.

TDD är den senaste delen i ukrainska studion Frogwares Sherlock Holmes-serie, äventyrsspel som kort och gott kretsar kring den legendariske detektiven och diverse brott som denne ger sig i kast med att lösa. Jag spelade för inte alltför länge sedan igenom den välgjorda föregångaren Crimes & Punishment och jag gillade det starkt varför jag också tog mig an uppföljaren med entusiasm.

Jämfört med C&P så har en del förändrats och det första som spelare lär notera är den visuella förändringen av både Sherlock och hans kollega Dr. Watson som nu framställs som både yngre och mer stiliga än i C&P. De är noterbart mer visuellt lika skådisarna i filmen Sherlock Holmes: A Game of Shadows (som kuriöst nog kom ut tre år innan C&P) och röstskådisarna har även de bytts ut. Detta är väl som jag ser det den första negativa aspekten med TDD då jag uppskattade C&Ps mer kufiske Sherlock och Watsons försynta vänlighet. I TDD framstår paret mer som burdusa och bröliga och personkemin mellan dem blir aldrig densamma.

Mysterierna i TDD är en varierad historia och precis som i föregångaren så får du koppla samman observationer och faktum för att kunna dra logiska slutsatser och härleda orsakssamband för att då till sist kunna peka ut den skyldige bland 2-3 misstänkta. Att utvecklarna bevarat denna mekanik var klokt då det tveklöst är en av spelets styrkor och det är mentalt tillfredsställande att klura med pusselbitarna - det är även en av de spelaspekter där det fungerar bra att jobba tillsammans med en bisittare för att klura på saker.
Tyvärr så tenderar flera av mysterierna att dra iväg åt det rent övernaturliga hållet och här börjar också spelmekaniken gnissla i fogarna då den korrekta lösningen/förklaringen på diverse brott blir rent absurda och observationer i spelet krockar med de slutsatser som utvecklaren anser är korrekta.

Som exempel så ska Sherlock gissa huruvida en person mördats av en maskin eller ej. Vid första anblick verkar det omöjligt - men därefter så hittar Sherlock en kopia av samma maskin som visar att den faktiskt fungerar. Därefter ska du likväl komma fram till att det är omöjligt.
Vid ett annat tillfälle så ska Sherlock lista ut vad som hänt inuti ett tempel som han hittar en modell av i storleksordningen Skokartong. Utan att Sherlock sett hur templet ser ut inuti så transporterar spelet iväg dig till en rekonstruktion av sagda tempel där du måste navigera dig igenom en handfull dödliga labyrinter i bästa Indiana Jones-anda. Jag förstår mycket väl att utvecklaren slängt in detta för att göra spelet mer spännande men slutresultatet känns mer absurt än något annat då Sherlock omöjligen kunde vet allt detta om templet ifråga.

I övrigt är spelet mer likt föregångaren med förhör av misstänkta och vittnen, visuella observationer för att göra karaktärsanalyser och diverse mini-pussel, QTE-moment och smygsektioner. Jag förstår att dessa läggs in för att ge spelet ett mer varierat tempo, tyvärr är dessa delar i regel aldrig särskilt roliga (frånsett pusseldelarna som är helt okej) varför det försämrar helhetsintrycket.

Visuellt är spelet märkbart uppdaterat jämfört med C&P men prestandan är fortfarande medioker på PS4:an med låg framerate i flera delar av spelet. Detta är nog den aspekt av spelet som jag har svårast att smälta då vi nu snackar om en utvecklare som faktiskt uppdaterat till en plattform som vi spelets släpp hade funnits på marknaden i mer än två år. Slutligen så dras spelet med en del buggar där åtminstone en var så illa att jag tvingades spela om en lång (och ganska tråkig) spelsekvens för att kunna komma vidare. Spelet har funnits ute i mer än två år men har uppenbarligen fortfarande inte patchats för att lösa dessa problem.

Betyg för Sherlock Holmes: The Devil's Daughter stannar till sist vid 5.5 av 10. Det är fortfarande ett någorlunda kompetent äventyrsspel som låter dig klura på sanningen men TDDs karaktärer, mysterier och spelmekanik är dessvärre alla sämre än föregångaren samtidigt som de tekniska problemen irriterar. Spelet återfinns återkommande i reor där det går att få spelet för en bra bit under hundralappen så för den som vill leka deckare kan det vara värt att pröva. Kom dock ihåg att föregångaren är bättre!
Citera
2018-12-16, 22:16
  #4374
Medlem
Resident Evil Revelations

Ja, klarade det för andra gången. Det blir ett beroende alltså, nu vill man klara det igen... och igen... och igen. Man kan sitta hela livet med ett spel... Inte bra alltså...
Citera
2018-12-20, 18:43
  #4375
Medlem
mr-virros avatar
Köpte precis en PS4 och har nu kört igenom RDR2. Spelet som helhet var riktigt bra men jag störde mig riktigt mycket på en del av sakerna i spelet, så som:
Dryg mekanik kring att ta hand om hästen, varför inte bara ta bort föda/borsta?
Dryg mekanik kring jakt/skinn då man måste hitta speciella djur och använda speciella vapen
Loadouten kring vapen och ammunition glöms bort titt som tätt när man går av hästen
Citera
2018-12-20, 18:51
  #4376
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Resident Evil Revelations

Ja, klarade det för andra gången. Det blir ett beroende alltså, nu vill man klara det igen... och igen... och igen. Man kan sitta hela livet med ett spel... Inte bra alltså...

Vilken konsol spelar du på? Jag har själv aldrig lirat Revelations.
Citera
2018-12-20, 19:00
  #4377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Vilken konsol spelar du på? Jag har själv aldrig lirat Revelations.

PS4
Citera
2018-12-27, 05:16
  #4378
Medlem
Sha R'Taes avatar
Jag har under en välbehövd semester i tropikerna tagit tid från badandet för att beta av en gammal klassiker i form av skjutorgien Soldier of Fortune (SoF) från 2000 som jag spelade igenom på min bärbara PC sedan detta släppts på GOG.com
För den som inte minns SoF så var det ett av Raven Softwares FPS som tillhörde de senare släppen i Quake 2-generationen (dvs. spel som använde dåvarande version av ID Tech-motorn) och ett av de första som fokuserade på att bekämpa exklusivt mänskliga fiender. Du spelar i SoF som John Mullins, en väldigt fiktiv gestaltning av den tidigare militären med samma namn som efter avslutad karriär började livnära sig som säkerhetskonsult á la Blackwater.

I SoF så arbetar Mullins för "The Shop", en hemlig FN-sponsrad verksamhet som anlitar Mullins och andra som legoknektar för att lösa problem med terrorister och annat löst folk som behöver en kulkärve eller två för att hålla sig i skinnet. Efter att Mullins löst ett gisslandrama i New Yorks tunnelbana (genom att skjuta ihjäl ett femtiotal välbeväpnade skinnbulor) så anlitas Mullins för att ta sig an en våghalsig kupp i Ryssland där en okänd grupp lyckats infiltrera en rysk militärbas och stjäla fyra kärnvapen som Mullins nu måste hitta. Jakten på dessa tar Mullins till en rad olika konfliktzoner, bl a Sudan och Kosovo men även till mer, i verkligheten stillsamma, områden som New York och Tokyo.

SoF är som sagt 18 år gammalt och det krävdes en del sökande på GOGs forum för att hitta de moddar som är nödvändiga för att spelet inte ska få fnatt på modern hårdvara men när detta väl var gjort så blev det också en behaglig historia. Jag har spelat igenom SoF tidigare men det är faktiskt först denna gång som jag lyckats döda den sista bossen så för mig blev det första gången jag fick se outro-sekvensen i spelet. Resten av det har jag dock kört igenom minst ett dussin gånger och det mesta fanns kvar i minnet varför det blev en trevlig nostalgitripp att ta sig igenom.

Visuellt har SoF förstås åldrats på ett föga barmhärtigt vis men gunplay är tack och lov så pass bra att det fortfarande är roligt att köra: det är rejält med krut i Mullins arsenal och SoFs GHOUL-system som låter dig blåsa av enskilda kroppsdelar och dylikt gör det till ett makabert nöje att spränga bort armar och ben från dina fiender. Jämfört med moderna FPS så är förstås SoF en mycket linjär historia men det stör mig inte, det är tvärtom ganska skönt att slippa behöva fundera på om det finns femtioelva andra vägar jag kan ta och att bara få fokusera på själva skjutandet.

Det är dock inte bara grafik som ändrats med de gångna åren och när det gäller spelets AI så märks det hur stendumma dessa är, samt förstås hur mycket vissa tekniska moment som att passera genom dörrar ställer till krångel. Det är sällan detta leder till några direkta problem för dig som spelare men emelloanåt reagerade jag på att ingen fiende verkade ens överväga att kasta handgranater för att lura ut mig från ett gömställe där jag tryckt i åtskilliga sekunder.
Det är inget som förstör spelupplevelsen i stort men SoF har tyvärr en tendens att bli väl enformigt under vissa delar, du stöter trots allt på ungefär samma fiender hela tiden (fast med olika skins) och de uppför sig alltid likadant. Bristerna blir som tydligast på de banor där du ska slåss på längre avstånd och i mer öppna miljöer (t ex Sibirien och delar av Irak) medan mer slutna miljöer fungerar långt bättre (som t ex New Yorks tunnelbana, Tokyo och vissa delar av striderna i Kosovo).
Handlingen i SoF andas spektakulär action á la 80-tal och framstår så klart som rätt fånig anno 2018 men var inte att betrakta som dålig när spelet kom. Personligen tycker jag ändå att konflikten i SoF är mer intressant än i många andra spel även om antagonisten övergår från trovärdig till GI Joe-skurk i ungefär samma sekund som du stöter på honom.

Frågan som jag till sist vill försöka besvara här är så klart huruvida Soldier of Fortune är värt att spela 18 år senare? Prislappen på GOG (den enda butiken som mig veterligen säljer spelet i dagsläget) är onekligen rätt styv - 10 dollar ordinarie pris - och det är i mitt tycke på tok för mycket, särskilt då spelet inte kommer med några "goodies" att tala om och du behöver installera moddar och tweaka spelet för att det överhuvudtaget ska fungera.
Betyget för denna dyrköpta klassiker blir därför blott 6 av 10 även om spelupplevelsen överlevt de gångna åren så pass väl att det än idag är kul att blåsa huvudet av allsköns skurkar. För den som inte skyggar för att klä på sig spenderarbyxorna så är det dock inget dåligt val!
Citera
2018-12-29, 09:51
  #4379
Medlem
Mafia III (PC)

4/10

En riktig besvikelse efter att spelat 2:an precis innan (8/10).

Kul i början men efter ett tag blev det bara upprepningar.

Bra grafik och musik.

Hoppas utvecklarna gör en 4:a dock då spelet har bra potential att vara ett stabilt AAA spel.
Citera
2018-12-29, 10:18
  #4380
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzu
Mafia III (PC)

4/10

En riktig besvikelse efter att spelat 2:an precis innan (8/10).

Kul i början men efter ett tag blev det bara upprepningar.

Bra grafik och musik.

Hoppas utvecklarna gör en 4:a dock då spelet har bra potential att vara ett stabilt AAA spel.
40% är lite högt, väldigt mycket av spelet handlar om att köra och den biten är inte bra, stort plus ett för upprepningar och för att vara öppen värld känns det trångt och tillslutet.

Ett spel som borde legat en månad eller två längre på designbordet för finslipningar.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-12-29 kl. 10:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback