Jag har nu demolerat färdigt i
Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered Edition (RFG) som jag körde igenom på min
PC då spelet nyligen släpptes DRM-fritt. Ett tveksamt spel med en viss cool gimmick som dock är långt ifrån tillräckligt för att kompensera upp för allt annat.
För den som ej känner till varken serien, titeln eller denna remaster så kommer här kort grundinfo: Red Faction är en serie skjutarspel med fokus på förstörbara miljöer, RFG är seriens första (och enda) titel där du spelar i en öppen sandbox-miljö och Re-Mars-tered är namnet på denna nyutgåva där utvecklarna putsat upp grafiken en smula med mer högupplösta texturer och lite snyggare skuggor.
Du spelar i RFG som Alex Mason, en lycksökare från planeten Tellus som tagit sig till Mars för att inom gruvbranschen tjäna en hacka(!) men det går åt helsicke. Mars kontrolleras och förtrycks av militärregimen Earth Defense Force (EDF) och det enda som står mot dem är den revolutionära grupperingen Red Faction (RF). Alex hinner knappt stiga av rymdfarkosten innan han blivit indragen i det puttrande inbördeskriget och målet i spelet blir därefter kort och gott att befria Mars från EDFs förtryck.
Gameplay-fokus är som sagt på demolerbara miljöer och spelet var onekligen unikt när det kom då du fick chansen att spränga sönder hela byggnader med hjälp av sprängladdningar, Mechas och så klart gamle trofast: den ikoniska släggan.
När RFG släpptes första gången 2009 var jag eld och lågor och tog mig an spelet med stor entusiasm. Jag orkade dock aldrig spela igenom spelet hela vägen och bestämde mig nu för att faktiskt beta av det från början till slut. Jag vet inte om utvecklarna iochmed denna nyutgåva gjort något åt svårighetsgraden på spelet (tveksamt) eller om jag blivit en otroligt mycket bättre spelare (också tveksamt) men jag minns RFG som riktigt svårt och frustrerande. Denna gång var spelet betydligt enklare - men fortfarande ganska frustrerande.
Att demolera byggnader är förstås kul, speciellt när du styr en Mecha eller liknande tungt fordon som gör att du kan vandra rakt igenom hela hus och se dem kollapsa men det är också ungefär vad som finns att göra. Arkitekturen är ganska fantasifull och futuristisk medan fordonen har en klart retro-sci fi-känsla som är lagom cool med ett uns av pikant töntighet över sig.
Handlingen i spelet är väldigt tunn och trist berättad med stela karaktärer utan kemi emellan sig och något större drama blir det aldrig. Mars-borna vill bli av med EDF men det är ungefär så känslosamt det blir.
Uppdragen är väldigt simpla och korta utan djup eller liknande och vapenarsenalen består av typ 2 bössor som är roliga att använda, ett vapen som är BRA att använda och så en 6-7 snarkpiller som du måste välja en av att ta med dig för att inte få slut på ammo. Miljöerna frånsett de förstörbara byggnaderna är extremt trista; du får uppleva ungefär 5 olika variationer av ökenlandskap med byggnader i där enda skillnaden är vilken matt och deprimerande färgton det karga landskapet går i.
AIn är tyvärr dum som en stubbe. Du kan ta med dig ett antal kumpaner i en bil för att attackera fienden men ibland hoppar de ur i farten halvvägs till målet. Ibland torskade jag uppdrag därför att personer jag skulle rädda hoppade ur bilen och dog hux flux. Bilkörningen är stel.
När det gäller denna remaster så är skillnaderna
marginella mot hur det såg ut tidigare, du kan i princip välja högre upplösning men inte ens efter nio år så har utvecklarna orkat fixa iordning ett mer PC-vänligt menysystem. Dessutom så hackar spelet emellanåt (och då spelade jag på en rigg som ger uppåt 200 fps).
Tyvärr inser jag efter spelandet att RFG är som roligast när spelet inte gör några försök att utmana mig utan låter mig gå runt och ha sönder saker i godan ro och det är inget positivt omdöme. Det faktum att
Red Faction: Guerrilla iochmed
Re-Mars-tered Edition släppts på
GOG är för mig positivt men även med det i åtanke så blir betyget inte mer än
4 av
10.