Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 19:52
  #481
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Detta fall har länge intresserat mig. Det är inte vanligt att man försvinner spårlöst under så lång tid utan att ha medel att hålla sig gömd. Jag tror inte hon lever längre.

Du eller vi har väl ingen aning om vilka ekonomiska medel hon hade till sitt förfogande?
Citera
2017-05-08, 22:54
  #482
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonsblockeraren
Du eller vi har väl ingen aning om vilka ekonomiska medel hon hade till sitt förfogande?
Hon kan ju ha haft en dold penningtillgång i Schweiz, men jag tvivlar på det. Att hålla sig undan framgångsrikt är ganska dyrt, skall du veta. Bara att skaffa sig en ny identitet kostar extremt mycket. Det skulle i så fall kräva att hon rymt med en mångmiljonär, men jag håller den teorin ganska långt ned på listan. Vilka medel hon hade som var kända vet vi ju ganska väl och det mesta hon ägde blev ju också kvar när hon försvann...

Nej, jag tror fortfarande hon är död. Sannolikheten att hon själv skulle ha medel stora nog att hålla sig undan är noll. Att hon skulle ha en medgärningsman som hon håller sig undan tillsammans med ökar sannolikheten något, men det största sannolikheten är fortsatt att hon inte är i livet idag.
Citera
2017-05-09, 00:17
  #483
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Vilka medel hon hade som var kända vet vi ju ganska väl och det mesta hon ägde blev ju också kvar när hon försvann...

Har vi inte den minsta aning om. Bara den som har insyn i utredningen kan säga detta.
Citera
2017-05-09, 03:51
  #484
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonsblockeraren
Har vi inte den minsta aning om. Bara den som har insyn i utredningen kan säga detta.
Just så...
Citera
2017-05-09, 09:13
  #485
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Hon kan ju ha haft en dold penningtillgång i Schweiz, men jag tvivlar på det. Att hålla sig undan framgångsrikt är ganska dyrt, skall du veta. Bara att skaffa sig en ny identitet kostar extremt mycket. Det skulle i så fall kräva att hon rymt med en mångmiljonär, men jag håller den teorin ganska långt ned på listan. Vilka medel hon hade som var kända vet vi ju ganska väl och det mesta hon ägde blev ju också kvar när hon försvann...

Men hon var av utländsk härkomst, med släktingar och antagligen andra bekanta i andra länder. Det måste man ha i beaktande, lite som att det är relativt vanligt att utländska kriminella lyckas hålla sig undan, genom att fly landet. Det behövs ingen penningtillgång i Schweiz, det räcker med ett nätverk av personer som ställer upp.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Nej, jag tror fortfarande hon är död. Sannolikheten att hon själv skulle ha medel stora nog att hålla sig undan är noll. Att hon skulle ha en medgärningsman som hon håller sig undan tillsammans med ökar sannolikheten något, men det största sannolikheten är fortsatt att hon inte är i livet idag.

Vad som gör det här fallet så speciellt är att det inte är uppenbart vad som har hänt. I de allra flesta fall när någon försvinner är det ganska så självklart vad som ligger bakom: Självmord, olyckshändelse, frivilligt försvinnande eller brott. Om det rör sig om det senare så har man också nästan alltid ett hum vem/vilka, eller åtminstone vad, som ligger bakom försvinnandet.

Så är det inte här, och jag är öppen för både att hon håller sig undan frivilligt (och lever), och att hon råkat ut för något brott. Det enda jag känner mig ganska så övertygad om är att försvinnandet på ett eller annat sätt har med giftermålet att göra. Jag tror inte det är en slump att hon försvann kvällen innan hennes man skulle landa i Sverige.
Citera
2017-05-09, 11:44
  #486
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men hon var av utländsk härkomst, med släktingar och antagligen andra bekanta i andra länder. Det måste man ha i beaktande, lite som att det är relativt vanligt att utländska kriminella lyckas hålla sig undan, genom att fly landet. Det behövs ingen penningtillgång i Schweiz, det räcker med ett nätverk av personer som ställer upp.

Vad som gör det här fallet så speciellt är att det inte är uppenbart vad som har hänt. I de allra flesta fall när någon försvinner är det ganska så självklart vad som ligger bakom: Självmord, olyckshändelse, frivilligt försvinnande eller brott. Om det rör sig om det senare så har man också nästan alltid ett hum vem/vilka, eller åtminstone vad, som ligger bakom försvinnandet.

Så är det inte här, och jag är öppen för både att hon håller sig undan frivilligt (och lever), och att hon råkat ut för något brott. Det enda jag känner mig ganska så övertygad om är att försvinnandet på ett eller annat sätt har med giftermålet att göra. Jag tror inte det är en slump att hon försvann kvällen innan hennes man skulle landa i Sverige.
Det är visserligen sant att hon har utländsk härkomst, men då vet ju hennes familj var hon befinner sig, sannolikt. Det känns inte riktigt rätt att förutsätta att hon försvinner från sin familj och göms av andra släktingar. Det skulle vara ett unikt fall rent internationellt. De utländska kriminella som håller sig undan har visserligen inga pengar i Schweiz, men ofta en del pengar från sin brottsliga verksamhet och dessutom så brukar vi veta att dessa herrar lämnat landet, dessutom finns ofta ett ganska stort nätverk kriminella som ställer upp, som du säger. Här talar vi om en 19-åring utan, såvitt framkommit i utredningen, några dolda tillgångar och brottsligt förflutet som utan pass eller ens ett ombyte kläder skall ha tagit sig utomlands och framgångsrikt hållit sig gömd i 10 år. Det stämmer naturligtvis inte.

Att hon skulle hålla sig gömd i landet betvivlar jag. Det har gått för lång tid. Den första tiden höll jag mig öppen för att hon kunde leva, men med tiden minskar sannolikheten.

Maken kan ju ha en relevans. Visst. Svartsjuka är exempelvis ett utmärkt motiv. En man hon hade förhållande med plockar upp henne oväntat och hon dör av en eller annan orsak.

Jag hade trott mer på att hon rymt om det skett under andra omständigheter än dessa. Om hon gått iväg till skola/jobb och aldrig mer dykt upp så hon i alla fall hade lite saker med sig. Men här försvinner hon lite spontant sådär på väg ned i tvättstugan. Något måste ha hänt mellan ytterdörr och tvättstuga som gör att hon försvinner. Det finns ju inget som tyder på att hon planerat att försvinna just då.

Och då är vi också inne på planeringen. Jag tror inte en 19-åring har kunskapen att planera ett försvinnande som framgångsrikt fungerar i 10 år. Jag hade inte kunnat det när jag var 19. Och då är frågan vem som i så fall hjälpte henne, för detta har hon, om hon nu försvann frivilligt, absolut inte planerat själv.
Citera
2017-05-09, 11:49
  #487
Avstängd
somaliskdelikatesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Detta fall har länge intresserat mig. Det är inte vanligt att man försvinner spårlöst under så lång tid utan att ha medel att hålla sig gömd. Jag tror inte hon lever längre.

Hon har sannolikt träffat någon på vägen till tvättstugan, någon hon känner som lurat med sig henne. Hur personen lyckades är oklart. Han, jag tror det är en han, har fått med sig henne i bil därifrån. Han dödar henne inte i huset, utan i bilen eller på annan plats, kanske hemma. Det förklarar också kroppen, han har inte tagit henne av daga i anslutning till hennes bostad, där finns för mycket vittnen och för lite spår för att det skulle vara troligt. Han har haft kontroll över mordplatsen och kunnat göra sig av med kroppen på ett effektivt sätt.

Om man skall spekulera kan det ju vara en ung man som inte är helt nöjd med att hon har en man och använt principen "kan inte jag få henne skall ingen annan få henne heller". Han kanske inte ens har tänkt döda henne när han lurar med henne hemifrån, men på ett eller annat sätt så mister hon livet. Och han gör sig av med kroppen i större vattendrag eller något liknande som gör det närmast omöjligt att hitta om man inte letar.

Det är min teori. Sanningen kommer vi däremot sannolikt aldrig få veta.
Jag är vittne till yasmins försvinnande och jag såg henne nere vid tvättstugan runt 10-11 tiden. Jag har tipsat veckans brott och fick som svar att mina uppgifter är intressanta och att jag kommer nog träffa GW. Fick ingenting tillbaka som svar efter det. Skickade in mitt tips när programmet sändes, vilket var cirka 3-4 år sedan.
Citera
2017-05-09, 21:56
  #488
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Jag är vittne till yasmins försvinnande och jag såg henne nere vid tvättstugan runt 10-11 tiden. Jag har tipsat veckans brott och fick som svar att mina uppgifter är intressanta och att jag kommer nog träffa GW. Fick ingenting tillbaka som svar efter det. Skickade in mitt tips när programmet sändes, vilket var cirka 3-4 år sedan.
Om du vill berätta vad du sett får du gärna skicka ett PM till mig.
Citera
2017-05-15, 01:04
  #489
Avstängd
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Om du vill berätta vad du sett får du gärna skicka ett PM till mig.

Man kan faktiskt ifrågasätta varför detta vittne ska ta kontakt med dig då du tycks vara av meningen att långa tidsrymder för det mesta är rena rama döden för ett vittnes trovärdighet i stort?

Nu handlar det dessutom om ett påstått vittne som gjort sig tillkänna här i tråden 10 år efter försvinnandet, borde inte denna långa tidsrymd erodera de exakta minnesbilderna i en rätt stor omfattning?

Det finns skribenter som likt du brukar hänvisa till vad "etablerad minnesforskning" säger men tydligen gäller detta bara vissa vittnen i vissa speciella kriminalfall, fråga mig inte varför.

Fick du nåt svar av det sk. "vittnet" här i tråden förresten?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-05-15 kl. 01:23.
Citera
2017-05-16, 21:35
  #490
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Man kan faktiskt ifrågasätta varför detta vittne ska ta kontakt med dig då du tycks vara av meningen att långa tidsrymder för det mesta är rena rama döden för ett vittnes trovärdighet i stort?

Nu handlar det dessutom om ett påstått vittne som gjort sig tillkänna här i tråden 10 år efter försvinnandet, borde inte denna långa tidsrymd erodera de exakta minnesbilderna i en rätt stor omfattning?

Det finns skribenter som likt du brukar hänvisa till vad "etablerad minnesforskning" säger men tydligen gäller detta bara vissa vittnen i vissa speciella kriminalfall, fråga mig inte varför.

Fick du nåt svar av det sk. "vittnet" här i tråden förresten?
Jaha, nu var vi tillbaka där. Nej, vittnen är inte tillförlitliga efter så lång tid. Men delar av ett skeende kan vara korrekt. Om exempelvis personen ifråga känner henne och sett henne gå åt ett visst håll så kan det mycket väl stämma. Men det är korrekt att vittnen som gått en längre tid har oftast lagt till eller dragit ifrån fakta från sin minnesbild, man kan exempelvis "byta ut" ansikten från den det faktiskt var till ansiktet på någon annan. Det är en viss skillnad när du känner vederbörande, exempelvis.

Sedan har jag aldrig sagt att man skall låta bli att höra vittnen. Det kan du inte hitta någonstans. Ett vittnesmål kan i många fall peka på exempelvis åt vilket håll offret rörde sig. Saker som signalement, klockslag och annat är däremot osäkert redan från början och ökar med tiden. Men om vi exempelvis nu ponerar att någon sett henne kliva in i en bil, för att ta ett exempel, så är det en uppgift man skulle kunna gå på. Märke och modell är otillförlitligt, men instigande i bil gör att vi är en länk längre fram från tvättstugan.

Om man resonerar som du gör angående vittnen och insinuerar om "vissa kriminalfall" så hamnar vi i en värld som är svart eller vit. Antingen skall man låta bli att ta upp vittnesmål eller så talar alla vittnen alltid sanning. I det senare läget är då Christer Pettersson skyldig till Palmemordet, för att ta ett exempel. Så är det naturligtvis inte.

Om du hade haft någon som helst kunskap om dessa frågor så hade du vetat att man tar vittnesmålen och ställer dessa mot andra fakta som framkommit, inte minst gentemot teknisk bevisning. Vittnesmål är oerhört otillförlitliga, ja. Och skulle vederbörande peka ut någon i ett vittnesmål så skulle jag inte ta det som en sanning. Om man däremot utreder och hittar spår som tyder på att han har med saken att göra så är det däremot bra. Vittnesmål är inte sanningar, det är något man kan använda som riktningsvisare för att finna var man skall börja leta. Om man sedan inte hittar någon bevisning alls förutom vittnesmålet som tyder på att det stämmer så är det obrukbart. I många länder kan du inte ens bli dömd enbart mot vittnesmål idag, det krävs stödbevisning för vittnesmålen. Just eftersom vittnen är extremt otillförlitliga, särskilt ifråga om att identifiera okända personer.

Om vederbörande svarat eller ej är inte något jag kommenterar.
Citera
2017-05-23, 09:16
  #491
Avstängd
somaliskdelikatesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Man kan faktiskt ifrågasätta varför detta vittne ska ta kontakt med dig då du tycks vara av meningen att långa tidsrymder för det mesta är rena rama döden för ett vittnes trovärdighet i stort?

Nu handlar det dessutom om ett påstått vittne som gjort sig tillkänna här i tråden 10 år efter försvinnandet, borde inte denna långa tidsrymd erodera de exakta minnesbilderna i en rätt stor omfattning?

Det finns skribenter som likt du brukar hänvisa till vad "etablerad minnesforskning" säger men tydligen gäller detta bara vissa vittnen i vissa speciella kriminalfall, fråga mig inte varför.

Fick du nåt svar av det sk. "vittnet" här i tråden förresten?
Jag har skrivit något liknande långt bak i tråden för typ tre-fyra år sedan. Jag orkar egentligen inte gå vidare med det här då veckans brott inte verkat ta mitt tips på allvar (även om de blev intresserade från början och erbjöd mig att prata med GW). Sen brydde sig inte jag och min syster (hon var också med och fattade vinken när allt kom upp på efterlyst) med att lämna in tips redan då eftersom vi trodde allting ändå skulle lösa sig.

Jag är dock helt säker att jag såg Yasmin stå där nere vid porten en kall kväll med några mörkklädda män. Jag såg inslaget på efterlyst och kopplade hennes ansikte direkt. Dessutom är jag säker att en man satt i balkongen på första våningen. Yasmin var inte obekväm med situationen, det är jag säker på. Hon var snarare glad.

Nu när det gått så lång tid så kan jag ju såklart inte minnas hennes ansikte lika bra som förr men jag kopplade direkt hon vid porten som Yasmin. Dessutom liknade hon sin syster otroligt mycket som jag stötte på i samma hiss något år efter händelsen.
Citera
2017-07-29, 00:21
  #492
Medlem
Plastk0tt3s avatar
Som vanligt varje år så sökte jag på Yasmin för att se om något nytt har dykt upp. Det har det inte vad jag kan se. Däremot hittade jag en gammal tråd på familjeliv från 2007. Där en kvinna skrivit ett antal inlägg gällande Yasmin. Samtliga inlägg är skrivna i augusti 2007.

"oj oj ni ska bara veta vilka infon som finns angående henne men men...

men familjen vet mycket mer än vad dem tidigare sa, dessutom har amman ju "återkallat" sin anmälan från polisen"

"Bara för att dra bort alla fördomar etc så var det inget arrangerat bröllop, hon gifte sig med egen vilja....

hon hade en kille som hon gjorde slut med precis innan bröllopet och blev tillsammans med sen efter hemkomsten till sverige igen.... (trots att hon då var gift).... de gjorde slut ganska så snabbt då hon fick reda på att hennes gubbe fick uppehållstillstånd...

självklart blir killen arg och accepterar inte detta..."


"nej nej, hon lever, i alla fall vad vi fick höra sist...

som sagt så vet egentligen hennes mor och moster vem som har "kidnappat" henne... de vet mycket men säger inget.... de avvaktar...

kan tyvärr inte säga hur jag har fått reda på info..."


"som sagt kan jag inte tala om vad jag jobbar inom eller hur jag vet om det, men jag har fått reda på det genom jobbet...

att tro eller inte är upp till dig, det är inte jag som behöver bevisa något..."


"å jag e inte släkt,,, jag är från turkiet de kommer från Libanon tror jag att det var....

men men.... det intressanta är när familjen tänker träda fram med sina uppgifter... tycker att polisen borde pressa dem ännu mer, eftersom de har lagt ner så mycket tid, pengar, energi, arbetskraft för detta..."


"det är tyvärr många invandrartjejer som gör på det sättet, för att kunna leva ut lite tills deras respektive kommer till sverige...

nej nej utan hon hade valt att göra slut själv... men men...

de kanske är någonstans nu tillsammans och bara skrattar åt polisen, åt oss etc etc.... de kanske bara njuter av varandra...."


"det mesta av det jag har skrivit här kan nästan alla boende där i Flemingsberg, i alla fall de som känner familjen.... de kan t o m mycket mer, men eftersom jag varken bor där, är släkt med familjen, eller jobbar inom polisen så bryr jag mig inte så mycket mer om det här fallet mer... för jag tycker som sagt att det har tagit för mycket av polisens arbete... eftersom familjen dessutom vägrar samarbeta också"


"familjen borde vara skyldiga att berätta det dem vet, men men...."


"ja ja oavsett rykten etc.... så borde flickan eller familjen träda fram och tala sanningen tycker jag....

....för mänsklighetens skull och framför allt för att stilla våra nyfikenhet."


"Som sagt är det bara "ryktesvis" jag har fått reda på detta, men de kan ju ha förhört honom. Men jag tror knappast mamman har erkänt för polisen att hon faktiskt hade en pojkvän med tanke på att hon faktiskt var gift och att det enligt "traditionerna" är förbjudet.

Men närmsta vännerna brukar man väl förhöra?? Eller hade hon inga vänner? Någon vännina måste ju veta något?"



Ett annat lite intressant inlägg i tråden:

"Jag har inte läst så mycke om vad som hänt henne nu.
Vet bara att hon försvann.

Fick höra att att bröllopet Inte va arrangerat. Och att hon rymde när hennes man skulle komma till sverige pågrund av något. Kommer ej ihåg vad.

Jag tror inte hon blivit kidnappad, men om det e så, så e det ju synd.
Men jag vet vem hon e, vi gick i samma skola. Hon kände en tjej som gick i min klass. Hon brukade gå å äta med oss i matsalen.

Hon kanske rymde med sin pojkvän.
Men har hört av en annan kompis som brukade umgås med henne att folk hade sett henne inne i stan.

Men men folk pratar mycke och man vet inte vad som e sant å vad som e falskt."


Mycket av det här har redan nämnts här i tråden tidigare.. Undrar fortfarande nu 10 år senare var Yasmin finns, om hon lever eller inte. Framför allt undrar jag vem den där pojkvännen är? Det är väl inget som någonsin framgått någonstans?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback