• 1
  • 2
2007-02-16, 23:18
Medlem
munsårs avatar
Lämnar rapport.

Drog ner Ubuntu 6.06 server och installerade med LAMP.

Sedan följde jag instruktionerna på följande sida

http://www.howtoforge.com/ubuntu_lam...entflux_vmware

Notera att det är version 2.3 som är aktuell av TorrentFlux. Körde först in 2.1 men hade problem. Numera är det 2.3, verkar fungera som det ska.

Nästa steg blir att få in en edk2-klient. aMule verkar lämplig.
Citera
2007-03-12, 20:37
Medlem
Blåfisks avatar
SSH är ett fint program om man bara behöver styra datorn via en terminal.
Men se för böveln till att, om du ska starta om datorn du SSH'ar FRÅN, först logga ut ur den förbannade SSH'n
Citera
2007-03-12, 20:53
Medlem
Jag kör vnc med min ubuntuburk ibland. Det finns "tydligen" redan installerat (System->Preferences->Remote Desktop). Connectar med VNC viewer via mac eller pc.
Citera
2007-03-13, 08:00
Medlem
blueCommands avatar
SSH fungerar helt fantasiskt bra att tunnla X anslutningar med.

Det innebär att jag kan vart ifrån jag vill kan SSHa till min hemmadator (med växeln -X) och sedan starta vilket program jag nu känner för. Och så öppnas det på min bärbara. Har vissa servrar som har X installerat men har varken skärm eller tangentbord och det fungerar galant.
Citera
2007-03-13, 13:09
Medlem
Blåfisks avatar
Där ser man! Tänk vad man missar när man bara sitter i terminaler
Citera
2007-03-13, 17:13
Medlem
Rizados avatar
Att köra xprogram genom ssh fungerar faktiskt väldigt bra men det beror lite på vad man ska göra. Man loggar inte in på datorn riktigt som i vnc utan kör programen i ditt X. Problemet är då att windows inte har något X utan man får förlita sig på tex X-Win32 som kostar pengar. Cygwin fungerar också men är väl inte riktigt samma grej om jag har förstått det hela. Det går ju bra om man är hemma men om man ska installera massa skumma saker på datorer man kanske inte har full åtkomst på blir det lite knivigare. Då är VNC ett bättre alternativ. Så i ditt fall skulle jag satsa på VNC.

Tänkte bara lägga till en lite smidig sak. Om du sitter nånstans med spärrar för tex hemsidor eller vad som helst egentligen kan du med ssh (putty tex) skapa en krypterad tunnel hem och sedan gå vidare därifrån. Tror det är såhär det fungerar iaf. Har inte testat så mycket ännu men snart så
Citera
2007-03-13, 17:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Att köra xprogram genom ssh fungerar faktiskt väldigt bra men det beror lite på vad man ska göra. Man loggar inte in på datorn riktigt som i vnc utan kör programen i ditt X. Problemet är då att windows inte har något X utan man får förlita sig på tex X-Win32 som kostar pengar. Cygwin fungerar också men är väl inte riktigt samma grej om jag har förstått det hela. Det går ju bra om man är hemma men om man ska installera massa skumma saker på datorer man kanske inte har full åtkomst på blir det lite knivigare. Då är VNC ett bättre alternativ. Så i ditt fall skulle jag satsa på VNC.

Tänkte bara lägga till en lite smidig sak. Om du sitter nånstans med spärrar för tex hemsidor eller vad som helst egentligen kan du med ssh (putty tex) skapa en krypterad tunnel hem och sedan gå vidare därifrån. Tror det är såhär det fungerar iaf. Har inte testat så mycket ännu men snart så

Det finns ju gratis X11-servrar till Windows XP. Och det är onödigt att köra SSH om man kör lokalt hemma eftersom SSH tar en del CPU-kraft i och med krypteringen. Det går bra att köra hela desktopen från linux-maskinen i X11-servern under XP om man vill. Se dock till att de processer man vill köra inte dör om man loggar ur bara (kör igång dem manuellt med nohup). Själv använder jag screen för att köra processer i textläge för då är det enkelt att återconnecta dem oavsett vilken inloggningsmetod man använder.
Citera
2007-03-15, 19:36
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munsår
Lånar tråden lite.

Har också en gammal 700 Mhz som står och seedar. Dock ingen delad anslutning som trådskaparen. Nåja, nu kör den WinXP och jag gör en fjärranslutning för att lägga till nya torrents och dela ut mappar som jag kopierar filer från via nätverket.

Nåja, vad är lämpligast att installera för dist och torrent-klient (som accepteras på privat-trackers) samt en ed2k-klient.

rTorrent verkar lämplig. Men hur löser man själva överföringen av filer från datorn till min Windowsburk?

Annars verkar det lämpligt med ssh och PuTTY som det tipsats om här i tråden.

Installera TorrenFlux, det är en webbaserad torrentklient.
Citera
2007-03-15, 19:51
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Installera TorrenFlux, det är en webbaserad torrentklient.
Har kollat lite på TorrentFlux men är det en bra klient? Har den funktioner som DHT tex?
Citera
2007-03-15, 20:36
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Har kollat lite på TorrentFlux men är det en bra klient? Har den funktioner som DHT tex?

Jag och min familj har kört de i snart ett år nu, och de funkar super bra.
Fördelen med en webbaserat klient är att de är enkelt att administrera. I mitt fall så kan jag inte ladda ner film och musik i min skola. Jag startar då en nerladdning från skolan, filen lägger sig sedan på server, vilket jag sedan laddar ner.

Om du har fler frågor ang programet så kolla på deras forum.
Citera
2007-03-15, 21:55
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Hålla på och bråka med torrentflux och grejer känns väldigt onödigt måste jag säga. Själv har jag satt igång min iBook i ett hörn här hemma (körandes osx men funderar på att lägga in gentoo för att se hur det funkar på ppc) och låter den agera server så länge som jag har ont om pengar. Torrents och irc sköter jag genom att köra ett par screens i en screen. Tycker att BitTornado och då btlaunchmanycurses.py funkar perfekt. Låter den ligga och lyssna på en mapp hela tiden och när jag vill ladda hem nått skickar jag bara över grejerna med SCP.
Sedan har jag gett xboxen med xbmc tillgång till servern givetvis.

Om det bara är torrents och kanske några irc-klienter och liknande som ska köras tycker jag att det känns helt onödigt att greja med X och köra vnc. Lägg några minuter på att lära sig grunderna i hur man använder en terminal och ssh och scp istället. Det blir jättesmidigt och fint. Dessutom är det ju kul att lära sig något nytt.

Edit: Har aldrig använt torrentflux men förutsätter att man måste sätta upp en webserver med php för att det ska fungera. Visserligen kul men ganska omständigt för att tanka torrents, speciellt för någon som just ska börja med linux (vilket det låter som i tråden). Lika så antar jag att det är lite överkurs att börja tunnla program genom ssh. Börja med lite enkla terminalbaserade program, gör man det för märkvärdigt och svårt för sig tröttnar man kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in