Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-01, 20:49
  #2521
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Från Göteborg kan man göra dagstrippar med färja till Danmark. Vart kan man göra dagstrippar från Stockholm? Viking Line till Helsingfors hinner du inte på en dag.



Nej, det får väl bli till Mariehamn på Åland i så fall....
Citera
2021-12-17, 18:36
  #2522
Medlem
Adelaides avatar
Det är bara stockholmare som tror att Göteborgs stolthet är Avenyn.

Ja, om ni bara hänger där så förstår jag att ni har det tråkigt när ni är på besök. Det är ungefär som att bara hänga på Drottningsgatan när man är i Stockholm. Varför skulle man göra det?

Göteborg är en mysigare stad än vad många verkar vilja tro. Majorna, Johanneberg, Linné och Masthugget är väldigt trevliga stadsdelar att hänga i, tror jag de flesta kan hålla med om.

Här finns även ett riktigt HAV att bada i, till skillnad från Stockholm. Jag förstår inte hur någon frivilligt kan bada i världens smutsigaste sjö, Östersjön.

Att Stockholmare klagar på att Göteborg har en så liten stadskärna är också ironiskt.
Du hinner klara av alla sevärdheterna i Stockholms innerstad på...tja, några timmar?

Stockholm har lika många invånare som Birmingham. Så sluta kasta sten i glashus.

Och jag är inte ens en göteborgare...
Citera
2022-01-01, 18:49
  #2523
Medlem
freeriderXIIs avatar
Göteborg borde satsa mer på arkitektur som är goo och charmig för att leva upp till stadens goa image.
Bra om kvarteren speglar befolkningens personlighet.


Sedan ser jag gärna att man bygger skyskrapor också på rätt ställen (som man nu gör) men en betydande del av staden borde satsa på kanske landshövdingehus med lite retromodern känsla.


Göteborgs största brist är att man p.g.a bränder och rivningar inte har tillräckligt många historiska byggnader från 1700-talet och äldre. När utländska och inhemska turister kommer till en stad så är det ofta det de vill se.

Det är precis lika tragiskt att Klarakvarteren revs i Stockholm

Kul att dock Ostindiska Kompaniets hus finns kvar och skansarna Kronan och Lejonet men det är mer av sådant man hade velat se.
Citera
2022-01-01, 18:56
  #2524
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Alla!
Hålor i Sverige förutom Stockholm är menlösa.
Det är därför bönderna dras dit och smutsar ner luften med deras skit dialekter.
Citera
2022-01-01, 19:05
  #2525
Medlem
Custom_mades avatar
Gbg i stort känns som dom sunkigare delarna av sthlm.

Däremot är folk från sthlm, alltså inte inflyttade, så otroligt osköna, korkade samt uppblåsta med sin självbild.

Egentligen är det som att jämföra pest och kolera. Och jag har bott i båda.

Skulle ändå säga att jag föredrar sthlm trots folket.
Många större evenemang i gbg som blivit skit för att alla normies fått nys om det.
I allmänhet tkr jag att man kan nischa sig själv bättre inom sfärer i sthlm än gbg.
Citera
2023-05-11, 23:07
  #2526
Medlem
U22s avatar
Bodde i Göteborg i 5 år. Men den goa och glada göteborgaren träffade jag faktiskt aldrig.
Har tidigare skrivit att göteborgare är trevliga, men jag har insett att det som bäst bara är ytligt sant. Människor är i allmänhet rätt så självupptagna och är inte särskilt öppna för att lära känna nytt folk. Folk har ju redan sina kompisar sen länge. Lite småstadsfenomen över Göteborg. Trots stadens storlek så blir det lite "alla känner alla" inom sin krets. Efter ett tag börjar man lägga märke till bekanta ansikten lite här och var.

Jag upplever stockholmare som snäppet öppnare och inbjudande, faktiskt.
Citera
2023-05-13, 01:18
  #2527
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Bodde i Göteborg i 5 år. Men den goa och glada göteborgaren träffade jag faktiskt aldrig.
Har tidigare skrivit att göteborgare är trevliga, men jag har insett att det som bäst bara är ytligt sant. Människor är i allmänhet rätt så självupptagna och är inte särskilt öppna för att lära känna nytt folk. Folk har ju redan sina kompisar sen länge. Lite småstadsfenomen över Göteborg. Trots stadens storlek så blir det lite "alla känner alla" inom sin krets. Efter ett tag börjar man lägga märke till bekanta ansikten lite här och var.

Jag upplever stockholmare som snäppet öppnare och inbjudande, faktiskt.

Stockholm har extremt mycket folk som är inflyttade, och som inte är infödda stockholmare. Kanske är det som gör staden lite öppnare än andra (som du upplever det iaf)?

I grunden så tror jag att man kan trivas i de flesta civiliserade städer i västvärlden, men att det hänger mest på en själv och ens egna sociala förmåga hur mycket kontakter och vänner som man lyckas skaffa.

Har mycket mer med än själv än staden att göra skulle jag misstänka starkt.
Citera
2023-05-17, 23:15
  #2528
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Gbg i stort känns som dom sunkigare delarna av sthlm.

Däremot är folk från sthlm, alltså inte inflyttade, så otroligt osköna, korkade samt uppblåsta med sin självbild.

Egentligen är det som att jämföra pest och kolera. Och jag har bott i båda.

Skulle ändå säga att jag föredrar sthlm trots folket.
Många större evenemang i gbg som blivit skit för att alla normies fått nys om det.
I allmänhet tkr jag att man kan nischa sig själv bättre inom sfärer i sthlm än gbg.


Jag har också bott i båda städerna.
Tycker Stockholm har blivit en betydligt tråkigare stad än för bara 10-15 år sen. Alla 24/7-kafféer har ju lagt ner. Svartklubbsscenen verkar också ha dragit sig tillbaka så staden är ju relativt död på nätterna om man bortser från typ Stureplan. Inte alls som i Paris där du kan köpa en kladdkaka kl 04.

Besökte även Göteborg nyligen men får nog säga att den staden inte heller är vad den var förr. Inte lika skönt folk på ställen som Andra Långgatan längre.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f444661

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback