Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-13, 02:50
  #1
Medlem
Tjenamors i dimman!

Om nån vecka tänkte jag och en polare ta färjan från Nynäshamn till Gdansk för att i praktiken undersöka om det är ett bra alternativ till dom klassiska "importresorna" till Tyskland. 3390:- går färjan på tur och retur (inklusive hytt). Lite dyrt, men det blir ju inga soppakostnader att tala om eftersom vi bor i närheten av Nynäshamn. Sen är det väl någonstans i den prisklassen den skulle kosta med bensinkostnader och färjor för att ta sig tur och retur till Tyskland.

Färjan går kl 18, och man är framme kl 12 dagen efter. Sen går den hem igen 6 timmar senare.

Vi tänkte fylla upp en Volvo kombi riktigt ordentligt (om priserna är dom rätta) - men självklart ha överlasten i åtanke.

Jag har sökt med ljus och lykta, men det finns inte många trådar om ämnet. Är det någon som gjort denna resa och har några erfarenheter att dela med sig av? Vad bör man tänka på? Vart i Gdansk hittar man motsvarigheten till de tyska gränsbutikerna?
Citera
2007-02-13, 05:13
  #2
Medlem
OktanGass avatar
SJälv har jag rest nerill Tyslkand där vi handla på Kalles 2 km från båten typ över Danmark och till baka, vi hade en rejöl buss med oss då som verkligen syndes att den var fullastad,

Mer jag kan inte säga, resan dit och hem givk klockren, vi hade väl kanske tur men så var det.
Citera
2007-02-13, 12:52
  #3
Medlem
razcals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Terr
Tjenamors i dimman!

Om nån vecka tänkte jag och en polare ta färjan från Nynäshamn till Gdansk etc etc


Jo alltså jag åker själv till polen minst en gång per år, i och med att jag är polack då, bästa sättet att handla på i polen är på butiker som heter typ tesco eller selgross, selgross är våran motsvarighet till martin olsson typ och man behöver kort där, sist jag handlade så flög jag ner vilket gjorde att det inte vart så mtycket men för priser så såg det ut ungefär så här:


2 Flaskor Chopin (klassat som en av dom bästa vodkorna)
2 oksbyra flaskor vodka
3 flaskor wyborowa (också väldigt fin vodka)
1 flaska bacardi oro
1 flaska smaksatt bols vodka


detta landade på ca 420:- Detta var på en såkallad selgros butik, räkna med ett påslag med i alla fall 15-20% på en vanlig stormarknad.


Just runt gdansk finns det en hel del att välja på.

länk och karta till selgross i gdansk http://www.selgros.pl/index.php?dzia...ne&sesw=gdansk



länk till tesco här

närmaste tesco ligger tyvärr i gdynia vilket är en liten bit...tror ni hinner utan problem ändå dock =


hoppas du fick lite info av det dock
Citera
2007-02-13, 13:03
  #4
Avstängd
Krigsvarnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Terr
Tjenamors i dimman!

Om nån vecka tänkte jag och en polare ta färjan från Nynäshamn till Gdansk för att i praktiken undersöka om det är ett bra alternativ till dom klassiska "importresorna" till Tyskland. 3390:- går färjan på tur och retur (inklusive hytt). Lite dyrt, men det blir ju inga soppakostnader att tala om eftersom vi bor i närheten av Nynäshamn. Sen är det väl någonstans i den prisklassen den skulle kosta med bensinkostnader och färjor för att ta sig tur och retur till Tyskland.

Färjan går kl 18, och man är framme kl 12 dagen efter. Sen går den hem igen 6 timmar senare.

Vi tänkte fylla upp en Volvo kombi riktigt ordentligt (om priserna är dom rätta) - men självklart ha överlasten i åtanke.

Jag har sökt med ljus och lykta, men det finns inte många trådar om ämnet. Är det någon som gjort denna resa och har några erfarenheter att dela med sig av? Vad bör man tänka på? Vart i Gdansk hittar man motsvarigheten till de tyska gränsbutikerna?



Får jag åka med
Citera
2007-02-13, 13:44
  #5
Medlem
Tack razcal. Låter som att det är riktigt prisvärt i Polen. Vad är det för kort du menar man behöver hos Selgros? Medlemskort?

Om man själv (och framför allt ens smutsiga vänner) är ute efter den billigaste ölen (Polens motsvarighet tills Slots?), vodkan och vita vin (tetravin) - vilken butik ska man söka sig till då?

Vid resor till Tyskland talas det ju ofta om att "skriva av panten" för att få ner priset ytterliggare. Är detta något som även är vanligt i Polen?
Citera
2007-02-14, 07:42
  #6
Medlem
razcals avatar
Panten

Det finns sååå mycket ful vodka i polen så att ryssland blir avundsjukt. Och korten på Selgros är samma sorts kort som man måste ha för att handla på martin ohlsson, typ ett kort som visar att du ska sälja det inom en afärsverksamhet, tror det kommer bli sjukt svårt för dig att få tag på det, om du inte känner massa folk i polen dvs. Alltså så fort du kommer till spritdisken i ett av dom större varuhusen så kommer du förstå att det finns sjuka mängder att välja på
i både öl och sprit, konstigt nog så är vin nästan den dyraste spriten i polen, tror inte dom har riktigt insett värdet av ett riktigt risigt tetravin än.

Det finns en massa inhemska märken som är farligt billiga men samtidigt inte så risiga i kvaliten. Vodka är helt klart, räknat på alkohol per krona, det billigaste du kan köpa, en öl kostar väl i snitt 3-10 kr st beroende på kvalitet och volym.


Så summerat så skulle jag nog satsa mina stålars på att köpa starksprit för pengarna, tror du kommer "tjäna" mest på det.
Citera
2007-02-14, 09:24
  #7
Medlem
re

Jag var i Warzava & Gdansk förra året tyckte det va dyrt om man jämför med Tyskland/Estland. 1l bols vodka kostade ~130:-
Citera
2007-02-14, 11:26
  #8
Medlem
razcals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Jag var i Warzava & Gdansk förra året tyckte det va dyrt om man jämför med Tyskland/Estland. 1l bols vodka kostade ~130:-


Det stämmer nog ganska bra då polacker verka anse at Bols är en bra vodka,

Går du på ett inhemskt obskyrt märke kan du utan problem komma ner i halva priset.


Men som sagt märkes vodka som absolut elelr grey goose (om du hittar sistnämnda) är inte så billigt som i tex tyskland, jag teoriserar lite här med den inte så stora importen av starksprit då det fnins mycket inhemskt...tror jag..eller antar på väldigt lösa grunder
Citera
2007-02-14, 16:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razcal
Det stämmer nog ganska bra då polacker verka anse at Bols är en bra vodka,

Går du på ett inhemskt obskyrt märke kan du utan problem komma ner i halva priset.


Men som sagt märkes vodka som absolut elelr grey goose (om du hittar sistnämnda) är inte så billigt som i tex tyskland, jag teoriserar lite här med den inte så stora importen av starksprit då det fnins mycket inhemskt...tror jag..eller antar på väldigt lösa grunder

Vet du vad den billga ölen som kom i gul burk och berg-med-gubbe-framför-motiv heter? Kommer fan inte på det! Tyckte iaf den var helt OK för priset.
Citera
2007-02-15, 04:21
  #10
Medlem
devileyeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Terr
Tjenamors i dimman!

Om nån vecka tänkte jag och en polare ta färjan från Nynäshamn till Gdansk för att i praktiken undersöka om det är ett bra alternativ till dom klassiska "importresorna" till Tyskland. 3390:- går färjan på tur och retur (inklusive hytt). Lite dyrt, men det blir ju inga soppakostnader att tala om eftersom vi bor i närheten av Nynäshamn. Sen är det väl någonstans i den prisklassen den skulle kosta med bensinkostnader och färjor för att ta sig tur och retur till Tyskland.

Färjan går kl 18, och man är framme kl 12 dagen efter. Sen går den hem igen 6 timmar senare.

Vi tänkte fylla upp en Volvo kombi riktigt ordentligt (om priserna är dom rätta) - men självklart ha överlasten i åtanke.

Jag har sökt med ljus och lykta, men det finns inte många trådar om ämnet. Är det någon som gjort denna resa och har några erfarenheter att dela med sig av? Vad bör man tänka på? Vart i Gdansk hittar man motsvarigheten till de tyska gränsbutikerna?

Jag har tänkt samma tanke, ska bli spännande att se vad ni hamnar på för totalekonomi när resan är avklarad.
Citera
2007-02-15, 07:43
  #11
Medlem
razcals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaxa
Vet du vad den billga ölen som kom i gul burk och berg-med-gubbe-framför-motiv heter? Kommer fan inte på det! Tyckte iaf den var helt OK för priset.


Öhhhh...inte den blekaste, finns i stort sett bara 3 sorters öl jag dricker när jag är i polen och det är

EB, LECH och Zywiec.

Känner faktiskt inte igen det där alls...
Citera
2007-02-15, 08:16
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av razcal
Öhhhh...inte den blekaste, finns i stort sett bara 3 sorters öl jag dricker när jag är i polen och det är

EB, LECH och Zywiec.

Känner faktiskt inte igen det där alls...
Tyskie är riktikt goda oxå!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback