33 918 besökare online
856 313 medlemmar • 45 791 608 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Open source och fri mjukvara
Ämnesverktyg
ThuleRAGNAR
Medlem
ThuleRAGNARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Kan bara hålla med.
Installationen är löjligt enkel om man inte har en väldigt ny dator. Dessutom är det lite råddigt att få alla mediacodecs att spela boll, tills man har upptäckt Automatix2

Som familje-OS fungerar det finfint och man kan lugnt låta användarna "misshandla" datorn utan att behöva formattera efteråt.
Mitt enda problem är att det är väldigt mycket uppdateringar (flera i veckan) vilket gör att jag inte törs introducera Ubuntu för min far, som använder 33k-modem.

Finns ju ingen anledning att uppdatera program man inte använder, avinstallera istället. Uppdateringarna brukar iofs inte heller vara direkt stora.

dunkenbergman
Medlem
dunkenbergmans avatar
Ubunutu är en underbar nybörjar dist. Installera program är busenkelt. System -> Administration -> Synaptic sen är det bara att hitta det man vill ha. Vad gäller Nätverket som slutar funka så kan det vara networkmanager i gnome som strular. Prova ta bort det och installera dhcpcd istället.

TwE
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleRAGNAR
Finns ju ingen anledning att uppdatera program man inte använder, avinstallera istället. Uppdateringarna brukar iofs inte heller vara direkt stora.

Men om något händer så måste man ju avinstallera, redan efter två dagars använding fick jag ett problem i stil med detta: "Kan inte ladda grafiskt läge". (Något sådant i alla fall) Hade inget annat val än att installera om Ubuntu, i och med att jag bara kom åt terminalen och inget annat, och disken innehåller ju inget reparations läge, åtminstonde har inte jag hittat dit.

Zkullock
Medlem
Zkullocks avatar
Nu sitter jag här utan internet (andra datorn). Och har installerat ubuntu.
Vad ska jag göra för att få igng det? Det funkar inte att installera från skivan.
Hjälp en noobie som mig .

TuXI
Medlem
TuXIs avatar
Det som skulle vara trevligt är om någon på ett mycket förenklat sätt skriver hur man lyckas få Ubuntu, eller Kubuntu till Svenska när man väl installerat det.
Vad jag fått fram på annat håll är liknande; language-pack-kde-sv-base
Säger mig inte Såå mycket dock. Försökte nämligen få kubuntu till svenska igår, men det gick inte så bra. Fann inga språk via internet heller.

Bossieman
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Det som skulle vara trevligt är om någon på ett mycket förenklat sätt skriver hur man lyckas få Ubuntu, eller Kubuntu till Svenska när man väl installerat det.

Håll idig nu. från stickytråden i detta forumet

Om du valde Svenska som språk under installationen och Ubuntu inte
lyckades komma åt internet under installationen så kan detta åtgärdas genom att gå till System/administration/språkstöd. Klicka i Swedish och installera.
Ubuntu installerar då det som fattades från installationskivan.
Logga ut och logga in igen och allt bör vara på Svenska nu.

TwE
Medlem
Har ingen lust att skapa en ny tråd för varje fråga. Vilken Source List är bäst till Ubuntu?

TuXI
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Håll idig nu. från stickytråden i detta forumet

Om du valde Svenska som språk under installationen och Ubuntu inte
lyckades komma åt internet under installationen så kan detta åtgärdas genom att gå till System/administration/språkstöd. Klicka i Swedish och installera.
Ubuntu installerar då det som fattades från installationskivan.
Logga ut och logga in igen och allt bör vara på Svenska nu.
Grejen var det att det inte gick att trixxa till på något sätt. Fann ingen lösning på problemet, annat än att installera om igen. Denna gången med tillgång till internet under install. Så, nu har vi det på Svenska också. Känns bra.
Nu skall man bara komma igång och göra nånting. :>

init
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shma
Nu är det dock så att tjejerna är 8 resp 10... fick ett enormt uppskattat "Va fan är det här, jag vill ha msn"

Usch, Microsoft-beroende redan vid så låg ålder...

Citat:
då visade jag msn programmet (kommer ej ihåg namnet)

Gaim?

Citat:
vilket dom ej uppskattade då emoicons inte funkade som dom ville eller "winks" funkade...

Provat aMSN? Det är en MSN-klon som är avsedd att vara så lik MSN som möjligt.

Topp Dela »