Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-05-23, 17:40
  #73
Medlem
GormDenGamles avatar
Jodå. Så klart! En remake är på G - https://www.imdb.com/title/tt5093026/?ref_=fn_al_tt_1

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=xqj7XOv9mC8
Citera
2018-05-26, 00:01
  #74
Medlem
filmklubbenpodcasts avatar
Absolut, helt fantastisk film!! Synd att remaken verkar vara ett magplask, inget förvånande dock med Charlie Hunnam i huvudrollen!
Citera
2018-06-21, 09:37
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrast
Indianerna var kanske nomader och drog vidare till ett nytt ställe.

För övrigt kan filmen kan ses på SVT-play nu och några veckor framåt.

Ingen som fattar att han prisas så för sin tatto?
Så fort han för den vidare, är han ointressant för indianerna.

För övrigt en fantastisk film, där mcqueen gör sin bästa roll.
Fantastisk.

Bygger ju på henri charriers liv. Han mördade en halick som var dum mot en hora. Var nog inte guds bästa barn själv.
Tufft fångläger. Ingen semester med en medianöverlevnad på åtta månader. Inget djävla dalt.
Citera
2018-06-21, 09:40
  #76
Medlem
Mintafs avatar
Antar att alla syftar på den äldre och inte den från 2018 med Charlie Hunnam?
Citera
2018-11-07, 20:33
  #77
Medlem
Det är väl inget större fel på nyinspelningen med Charlie Hunnam och Rami Malek, jag tyckte den var helt okej, men det finns några riktigt vassa scener från den första filmen som nyinspelningen inte kan matcha.

Bland annat en där Steve McQueen ligger på britsen i sin isoleringscell och långsamt drar upp benen i fosterställning för att sedan stirra förskräckt ut i tomma intet med sina klarblå ögon samtidigt som han hallucinerar (?) en sekvens där han döms av en domstol för att ha slösat bort sitt liv.

Det jag saknade mest från första filmen var annars musiken. Det är något speciellt med Jerry Goldsmiths filmmusik till Papillon eftersom den slår an förrädiska karibiska toner om sorglöst klarblå guppande vatten och en lagom svalkande bris till piña coladan, typ. Den kontrasten ger filmen ett lite annat och mer sorgsnare djup.
Citera
2020-10-25, 15:18
  #78
Medlem
JustZlatans avatar
Undrar en sak. Om man har sett originalet från 1973, är det någon mening att se nyinspelningen då, för det är väl exakt samma handling i båda filmerna?
Citera
2020-10-25, 15:46
  #79
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Underbar film! Ligger definitivt på min All Time Topp 50-lista. Kanske McQueens bästa rollprestation.
Håller med i båda dina synpunkter. Även Dustin Hoffman gör ju en fantastisk rolltolkning som mästerförfalskaren Louis Dega. Ja, många fina prestationer i övrigt också samt en fin realism i scenografin. Därtill ser jag den personligen även som en utmärkt "pepp-film" om man känner sig lite "ruggig" och tycker sig rent allmänt sakna lite kämpaglöd eller liknande i livet.

Kanske kommer jag se ominspelningen, kanske inte. Som det är nu känner jag att behöver ingen annan version än originalet.
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Såg filmen i dag igen. Mycket bra. En sak jag tänkte på. Kanske jag som är trög. Men det då han var hos indianerna var det bara en dröm eller. För helt plötsligt är ju allt folk borta ju.
Jag tolkar de scenerna som att efter att Papillon har tatuerat en likadan fjäril som han själv hade på stamhövdingens bröstkorg, så får hövdingen samma krafter och samma status som Papillon själv. Därför så lämnar den kringvandrande stammen honom. De tror nämligen att Papillon, som de närmast räddar livet på, är någon slags gud. För övrigt får han ju en påse pärlor till skänks av dem.
__________________
Senast redigerad av Celeron 2020-10-25 kl. 16:06.
Citera
2020-10-26, 17:46
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Antar att alla syftar på den äldre och inte den från 2018 med Charlie Hunnam?
Ja, det hoppas jag. Annars är man ju helt sämst!
Citera
2022-12-23, 04:02
  #81
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Nyinspelningen från 2018 var mycket bättre än jag trodde, har ftt bra betyg på IMDB också. Sevärd även om man sett orginalet.
Citera
2022-12-24, 20:38
  #82
Medlem
6stringlevins avatar
Underbar film (orginalet). Fritidsgården visade film på söndagar på stor duk. Dessa filmer var ca 5-10 år gamla för då var det billigare att visa dem (samt lite amatörmässigt med byte av filmrullar). Men man fick gå på barnförbjudet från det året man börjat 7an. Sett mycket bra klassiker den vägen. Gratis var det också.

Jag var inte överförtjust i nyinspelningen. Rami Malek såg bra ut på pappret men någon dustin hoffman är han inte. Så jag såg om orginalet. Fortfarande riktigt bra film.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback