Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-19, 19:29
  #1177
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jo, det kan räcka med en medicinlista. Det är bättre än inget alls och säkert en dokumentation som kan duga för många länder. Alla länder har ju inte sammanhållen journalföring när det gäller recept som vi i Sverige har. Men jag rekommenderar att du tar med dig passet till Apoteket och får ett intyg fixat. Sen att du är hel, ren och hjälpligt nykter bidrar säkert också till att inte fastna i onödan, och blir du frågad och kontrollerad så är det lugn och artig som gäller.
Kunde inte få en medicinlista då medicinen redan är uthämtad men jag tjatade om att få ett schengenintyg ändå och fått det nu så bättre än ingenting. Särskilt när det är den info jag hittar, att man ska ha schengenintyg där trots att det inte tillhör Schengen. Kan väl lika gärna skriva nu att det är Cypern det handlar om.

Aja då är det löst. Nu undrar jag mest om parkering? Kommer vara ute i god tid och först åka till apark men är det fullt undrar jag var man kan stå utan att behöva boka plats innan?
Citera
2022-08-19, 19:36
  #1178
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Kunde inte få en medicinlista då medicinen redan är uthämtad men jag tjatade om att få ett schengenintyg ändå och fått det nu så bättre än ingenting. Särskilt när det är den info jag hittar, att man ska ha schengenintyg där trots att det inte tillhör Schengen. Kan väl lika gärna skriva nu att det är Cypern det handlar om.

Aja då är det löst. Nu undrar jag mest om parkering? Kommer vara ute i god tid och först åka till apark men är det fullt undrar jag var man kan stå utan att behöva boka plats innan?
Ska du flyga från ARN? Hur som haver så flyger vi mindre nu än innan pandemin så jag tror inte det ska vara några bekymmer. Kolla på Swedavias hemsida om parkering .Du kan ju förboka.
Citera
2022-08-20, 00:19
  #1179
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ska du flyga från ARN? Hur som haver så flyger vi mindre nu än innan pandemin så jag tror inte det ska vara några bekymmer. Kolla på Swedavias hemsida om parkering .Du kan ju förboka.
Ja Arlanda. Jag vill inte förboka. Dels mycket billigare (jag snålar som fan nu för att ha råd) där jag hittat (som inte tar emot förbokning) och så har jag fortfarande PTSD sen min förra bil stannade mitt på motorvägen och min nya bil som funkat kanon i flera månader har betett sig konstigt sista typ 5 dagarna och idag lös motorlampan en kort stund. Jag har EXTREM otur, går inte att förklara hur extrem, särskilt med bilar. Så jag kommer åka typ 12t innan mitt flyg går (jag bor typ 2t från Arlanda, jag bor inte i Stockholm) för att kunna hinna ifall att bilen skulle stanna men förhoppningsvis gör den ju inte det.

Då ska jag ta mig till apark och kolla om det finns plats, men gör det inte det så måste jag ju hitta nåt annat i sista stund.
Citera
2022-08-24, 19:05
  #1180
Medlem
Flyg - angående "Carry-on baggage"

Har inte flugit på många år så vet inte hur kinkiga flygbolag är med bagaget nuförtiden.

Lufthansa, klass: ekonomi

Ska bara ta med "Carry-on baggage"

Kabinväskan jag har med är det inga problem med måtten dock så kan man även ta med ett extra föremål såsom en laptopväska, står såhär: "Another small item of baggage (max. x=30 cm y=40 cm z=10 cm, e.g. handbag, laptop bag).

Tror ni de går med på om mitt extra föremål är en ryggsäck med måtten 50,35,20 (cm) eller kommer de ta stopp?

Om de inte går vad rekommenderar ni istället och har ni tips på någon bra laptopväska?

Har ni andra bra tips så dela gärna med er.
__________________
Senast redigerad av V4rg3n 2022-08-24 kl. 19:14.
Citera
2022-08-24, 19:43
  #1181
Medlem
Bär den på ryggen, när du går genom gaten. Det är win-or-loose. Är flyget fullbokat, så brukar dom ta det extra handbagaget vid gaten, tagga det och bära ner det bland barnvagnar och rullstolar och sånt. Vid gaten tar dom inget extra betalt. Såvida det inte är dotterbolaget Germanwings du ska flyga med.
Citera
2022-08-24, 22:49
  #1182
Moderator
Elrosss avatar
Går det att trycka ihop datorn lite om det behövs (utan saker i) eller är det en hård väska? Annars när du är vid incheckning kan du hålla på med någonting som du inte kan trycka ihop och om väska när lite för stor trycka till den lite och sedan lägga in den. Annars tror jag inte de är allt för hårda, jag tror du kan checka in allt själv och då kan du gå direkt till säkerhetskontrollen. Flög med dem för inte så länge sedan och de kollade bara på min väska och frågade om det var allt jag hade och fick gå vidare (liknande mått som din så lite för stor men går att trycka ihop lite vid behov).

edit, läste dåligt, såg att det vara andra väskan du pratade om. Är det en laptopväska tror jag inte de bråkar så mycket om några centimeter.
Citera
2023-02-08, 11:34
  #1183
Medlem
Nuförtiden avgår inrikes- och utrikesflyg från samma terminaler på Arlanda.
Låt oss säga att jag kommer från utlandet till Arlanda och sen ska vidare inom Sverige.

Måste man checka ut väskan på Arlanda och dra den genom tullen för att sen checka in väskan på nytt innan jag flyger vidare?
Citera
2023-02-08, 11:55
  #1184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Du får inte köpa tax free-prylar om du reser inom EU, däremot får du köpa dem till standardpris (dvs. att du får köpa hur mycket prylar du vill på flygplatsen så länge köpet inte sker i de s.k. "tax free-butikerna"). Jag betvivlar dock att de låter dig ta med dig flera liter vätska i handbagaget med tanke på hur enormt stränga de har varit med det där på sistone.

Köpte lite godis och läsk i tax-free-butiken på Arlanda när jag skulle till Danmark, men det var samma pris som på prislappen på hyllan.
Citera
2023-02-08, 12:09
  #1185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Är inom EU. Vad spelar det för roll?


Jag tror inte det finns nåt flygbolag som tycker att det är OK att släppa ombord märkbart påverkade ombord. Så jag skulle nog vänta med drickandet tills jag kommer ombord. För övrigt vet jag inte om det är så lämpligt att dricka under resan heller.
__________________
Senast redigerad av PN 2023-02-08 kl. 12:12.
Citera
2024-03-27, 18:03
  #1186
Medlem
feemaxxxs avatar
Måste man genom säkerhetskontrollen för att få gå ombord på planet?

Kan man gå från ett ankommande plan till ett avgående direkt utan att ha passerat (man får ju blippa boardingkortet) säkerhetskontrollen eller transferdesk? Är ingen transfer det handlar om utan två biljetter bokade hos olika bolag.
Citera
2024-03-27, 18:08
  #1187
Medlem
Folketstempels avatar
Det beror på flygplats. I Miami så tvingas man skriva visum och passera in i USA för att sedan gå in igen till utrikessamtalen, bara för att byta ett plan. Då har man även fotats och tagits fingeravtryck på.

Men berätta, varför har du aldrig flugit förr?
Citera
2024-03-27, 18:17
  #1188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Det beror på flygplats. I Miami så tvingas man skriva visum och passera in i USA för att sedan gå in igen till utrikessamtalen, bara för att byta ett plan. Då har man även fotats och tagits fingeravtryck på.

Men berätta, varför har du aldrig flugit förr?



Allvarligt talat dock. Jag har råkat ut för massor av personer som har flugit ganska mycket och vet ännu mindre än TS om hur det går till. Många flyter ju bara med.

Sen är det säkert väldigt många som aldrig har behövt byta plan.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback