Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-10, 03:20
  #73
Medlem
grandpaseths avatar
Hur är det med externa hårddiskar? Kan de få för sig att gå igenom vad jag har på hårddisken? Jag ska till USA och kommer ta med mig min hårddisk med cirka 300 filmer på.
Citera
2009-03-10, 07:37
  #74
Awaiting Email Confirmation
Hur är det med flyg-bag. Har vissa flygbolag det som krav?
Jag har en ny ryggsäck med ett regnskydd som täcker 75% av väskan, duger det?
Citera
2009-03-10, 16:29
  #75
Medlem
spoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grandpaseth
Hur är det med externa hårddiskar? Kan de få för sig att gå igenom vad jag har på hårddisken? Jag ska till USA och kommer ta med mig min hårddisk med cirka 300 filmer på.

Den amerikanska tullen kan få för sig en massa konstigheter.
Har iaf inte hört om någon som skulle ha fastnat i tullen med olagligheter på datorn. Varför ta med sig 300 filmer till USA? Så tråkigt är det inte där borta.


Citat:
Ursprungligen postat av garm_66
Hur är det med flyg-bag. Har vissa flygbolag det som krav?
Jag har en ny ryggsäck med ett regnskydd som täcker 75% av väskan, duger det?

Flyg-bag, vad är det?
Finns säkert någon flygbolag som kräver att din ryggsäck är inlindad men aldrig hört talas om. oftast räcker det att dra in alla remmar och dyligt så dom inte fastnar i baggagebandet inne i sorteringsanlägningen.
Citera
2009-03-11, 09:59
  #76
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av spoon

Flyg-bag, vad är det?
Finns säkert någon flygbolag som kräver att din ryggsäck är inlindad men aldrig hört talas om. oftast räcker det att dra in alla remmar och dyligt så dom inte fastnar i baggagebandet inne i sorteringsanlägningen.
Tack spoon!
Citera
2009-03-13, 21:32
  #77
Medlem
nazipoliss avatar
hur funkar det med pass i EU idag?

skall till Grekland snart och såg att passet går ut om några månader. kan man åka med körkort eller krävs passet?
Citera
2009-03-13, 22:02
  #78
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
hur funkar det med pass i EU idag?

skall till Grekland snart och såg att passet går ut om några månader. kan man åka med körkort eller krävs passet?

Det beror pa vilket flygbolag du flyger med. Det behovs inget pass for att flyga till Grekland fran Sverige, men flygbolaget har all ratt i varlden att krava pass om de kanner for det.

Daremot kan det vara bra att komma ihag att du enligt lag ar tvungen att kunna bevisa din nationalitet nar som helst nar du befinner dig i EU... Vilket i princip innebar att det kravs att du har pass eller nationellt ID-kort med dig.
Citera
2009-04-25, 00:04
  #79
Medlem
Olympiuss avatar
Hej

Ska snart flyga, och är inte så erfaren..

Jag tänkte ta med mig tandkräm, deo och annat "vanligt". Får man det?

Jag kommer inte att checka in något, så det kommer alltså befinna sig i mitt handbagage.

Lösningar annat än att köpa det på plats? Kan jag chansa, och ge det till personalen på flygplatsen ifall det är förbjudet? Är ju inte värre än att man får ordna nytt på plats egentligen.
Citera
2009-04-25, 00:27
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Hej

Ska snart flyga, och är inte så erfaren..

Jag tänkte ta med mig tandkräm, deo och annat "vanligt". Får man det?

Jag kommer inte att checka in något, så det kommer alltså befinna sig i mitt handbagage.

Lösningar annat än att köpa det på plats? Kan jag chansa, och ge det till personalen på flygplatsen ifall det är förbjudet? Är ju inte värre än att man får ordna nytt på plats egentligen.

http://www.transportstyrelsen.se/Luf...-i-handbagage/

Citat:
Reglerna gäller för alla flygningar från svenska flygplatser, dvs. både inrikes och utrikes (inkl till destinationer utanför EU). Incheckat bagage påverkas inte av begränsningarna.

Följande får du ta med:

* Vätska, gelé och spray som får tas med i handbagaget begränsas till behållare som rymmer max 100 ml (1 dl).
* Behållarna (flaskor, burkar, tuber osv) ska placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse och utan problem få plats i påsen, som ska vara stängd.
* Plastpåsen ska dessutom vara återförslutningsbar.
* Det är tillåtet att medföra en (1st) en-liters plastpåse per varje passagerare som har biljett/boardingkort.

Vad avses med vätska?

Vätskor omfattar geléer, krämer, blandningar av vätska och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare. Exempel på detta är vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, sprayer och annat med liknande konsistens.
Citera
2009-04-25, 09:47
  #81
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnse78
http://www.transportstyrelsen.se/Luftfart/Resenarsinformation/Vatskor-i-handbagage/

Tack, men är fortfarande inte helt klart.

Är det den totala mängden "vätska" som inte får överstiga 100 ml, eller per enhet? Måste ju vara per enhet tycker man, men vad vet jag.


Och sen, om min packning är inkorrekt, kan jag bara lämna över/slänga tandkräm och deo på flygplatsen och gå på planet? Vill inte sitta i förhör och missa mitt flyg.


En grej till! Om jag nu blir förhörd, kan jag inte använda min biljett då? Eftersom jag missar mitt flyg.
Citera
2009-04-25, 10:14
  #82
Medlem
Metropers avatar
Det som gäller är max 100 ml per enhet och allt måste rymmas i en en-liters återförslutningsbar plastpåse (som man kan få på flygplatsen)

Om du har med dig mer så får du helt enkelt lämna det i säkerhetskontrollen. Det brukar stå rader av pet-flaskor på Arlanda.

Enklast är dock att följa reglerna så kommer man igenom säkerhetskontrollen fort och smidigt.
Citera
2009-04-25, 11:02
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Tack, men är fortfarande inte helt klart.
En grej till! Om jag nu blir förhörd, kan jag inte använda min biljett då? Eftersom jag missar mitt flyg.

Precis som alla andra säger så får du ha med dig hur mycket du vill så länge det får plats i en 1 liters påse. Och här kommer det viktiga, allt du stoppar i påsen får ha en Behållare på MAX 100ml.

Alltså i ditt fall med tandkrämen så får du ta med den så länge behållaren är 100ml eller mindre. Alltså kolla på tandkrämen och se om det inte står 120ml på den.
Ganska vanligt att folk börja gnälla över att dom tar en halvtom grej men det är som sagt behållarens storlek som får vara max 100ml och allt ska få plats i din 1liters påse.

angånde din andra fråga så kommer det inte hända nått om du försöker få med den. Dom kommer troligen se det i röntgenmaskinen och berätta för dig att den får du inte ha med. Säg bara "Kan du vara snäll och slänga den åt mig tack" så var det inte mer med det.
Citera
2009-04-25, 16:50
  #84
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilot
Precis som alla andra säger så får du ha med dig hur mycket du vill så länge det får plats i en 1 liters påse. Och här kommer det viktiga, allt du stoppar i påsen får ha en Behållare på MAX 100ml.

Alltså i ditt fall med tandkrämen så får du ta med den så länge behållaren är 100ml eller mindre. Alltså kolla på tandkrämen och se om det inte står 120ml på den.
Ganska vanligt att folk börja gnälla över att dom tar en halvtom grej men det är som sagt behållarens storlek som får vara max 100ml och allt ska få plats i din 1liters påse.

angånde din andra fråga så kommer det inte hända nått om du försöker få med den. Dom kommer troligen se det i röntgenmaskinen och berätta för dig att den får du inte ha med. Säg bara "Kan du vara snäll och slänga den åt mig tack" så var det inte mer med det.

Aha, tack så mycket.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback