Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-12, 21:27
  #577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nederländerna har väl inte visumtvång för Svenska medborgare, så landar du på schiphol och tar tåget in (30 minuter) så har jag bara ett tips, om det är en utresa - missa inte avresan från schiphol för då riskerar du resten av biljetterna om dom är bokade som en.

Kollade lite, dom ligger inom schengen så du behöver inte ens pass... http://sv.wikipedia.org/wiki/Schengensamarbetet

Men hur dom ser på att en påverkad person kliver in på flygplanet/flygplatsen vet jag inte.

Har du polare kanske du klarar dig med att köra en sällskapsresan "Invalido!!!" men jag tror inte det funkar i verkligheten.

Tack för svar till bägge.

Jag tänkte inte röka något då utan bara köpa lite haschbrownies som sagt och möla i mig dom samtidigt som jag går in på flygplatsen och hålla tummarna att det dröjer tills jag sitter i flygstolen innan det börjas slå på för jävligt
Citera
2014-01-19, 15:09
  #578
Medlem
trattfans avatar
Dum fråga.
Men åker hem ifrån Australien snart och har bokat med Kilroy.

När jag åkte hit så bokade jag direkt på Etihads hemsida och fick då välja platser på planet redan då men nu när jag har bokat med Kilroy så verkar jag inte få välja plats? Eller gör jag det på flygplatsen när jag checkar in?
Citera
2014-01-19, 17:43
  #579
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Dum fråga.
Men åker hem ifrån Australien snart och har bokat med Kilroy.

När jag åkte hit så bokade jag direkt på Etihads hemsida och fick då välja platser på planet redan då men nu när jag har bokat med Kilroy så verkar jag inte få välja plats? Eller gör jag det på flygplatsen när jag checkar in?

Hitta din bokningskod, kallas ibland för PNR-kod. Det är 5-6 alfanumeriska tecken, typ: FG38CV

Gå sedan till hemsidan för Ethiad och välj Manage my Booking,
Citera
2014-01-20, 05:11
  #580
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Hitta din bokningskod, kallas ibland för PNR-kod. Det är 5-6 alfanumeriska tecken, typ: FG38CV

Gå sedan till hemsidan för Ethiad och välj Manage my Booking,

Tack!
Hittade det! Däremot när jag loggar in så får jag bara upp biljetten så att säga, men ingenstanns där jag väljer stolplats osv.

Hittade detta dock; http://www.etihad.com/en-au/before-y...eck-in-online/
Antar att det är det, men står ju 24h innan.
Citera
2014-01-20, 08:41
  #581
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tack!
Hittade det! Däremot när jag loggar in så får jag bara upp biljetten så att säga, men ingenstanns där jag väljer stolplats osv.

Hittade detta dock; http://www.etihad.com/en-au/before-y...eck-in-online/
Antar att det är det, men står ju 24h innan.

Ja det verkar som att Ethiad har seating först vid check-in. Däremot så såg jag på hemsidan att man kan betala lite extra och få platser med mer benutrymme och dessa går att boka innan genom att ringa.
Citera
2014-02-14, 17:26
  #582
Moderator
Neksnors avatar
Våra välmenande myndigheter har nu (31/1-14) tagit fram lite nya regler gällande vätskor i handbagaget. Den stora skillnaden för passagerare verkar vara att "Förseglad taxfreepåse..." och "Flytande medicin, barnmat...", men inte "Behållare som rymmer max 100 ml..." kommer att säkerhetskontrolleras (med teknisk utrustning), vad nu det innebär. Jag antar att syftet är gott, men ifrågasätter säkerhetsfunktionen hos den där återförslutningsbara platspåsen.
http://transportstyrelsen.se/sv/Luft...i-handbagaget/
Citera
2014-02-15, 20:43
  #583
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Våra välmenande myndigheter har nu (31/1-14) tagit fram lite nya regler gällande vätskor i handbagaget. Den stora skillnaden för passagerare verkar vara att "Förseglad taxfreepåse..." och "Flytande medicin, barnmat...", men inte "Behållare som rymmer max 100 ml..." kommer att säkerhetskontrolleras (med teknisk utrustning), vad nu det innebär. Jag antar att syftet är gott, men ifrågasätter säkerhetsfunktionen hos den där återförslutningsbara platspåsen.
http://transportstyrelsen.se/sv/Luft...i-handbagaget/
Det borde ju vara samma sak säkerhetsmässigt om man har 1 behållare med 200 ml i påsen jämfört med om man har 2 med 100 ,l i varje så regeln om 100 ml i varje behållare borde ju kunna avskaffas helt och hållet. Sedan kan ju flera personer ta med sig en påse var med explosiva vätskor och sedan hälla ihop det i en större flaska efter kontrollen så jag ställer mig tvivlande till hur mycket säkerheten egentligen höjs genom nuvarande vätskeregler. Enda sättet att få verklig säkerhet här borde vara att hitta på ett sätt där man verkligen kan skanna vätskorna för att se vad dom innehåller.
Citera
2014-02-15, 22:25
  #584
Medlem
Undrar lite ang. med att checka in online som jag aldrig gjort förut.

Ska till Nice snart & kommer flyga med Brussels Airlines. Kommer även göra en mellanlandning i Bryssel.

Har ju fått referensnummer osv som man ska skriva in på deras hemsida några timmar innan avgång.

När jag checkat in online, då får jag boardingdokument att skriva ut förmodar jag?

Tar jag bara med dessa dokument och visar upp vid incheckningen för att skicka iväg min väska eller hur funkar det?

De dokumentet jag får vid onlineincheckningen gäller då även från Bryssel vidare till Nice?
Citera
2014-02-16, 23:45
  #585
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear
Undrar lite ang. med att checka in online som jag aldrig gjort förut.

Ska till Nice snart & kommer flyga med Brussels Airlines. Kommer även göra en mellanlandning i Bryssel.

Har ju fått referensnummer osv som man ska skriva in på deras hemsida några timmar innan avgång.

När jag checkat in online, då får jag boardingdokument att skriva ut förmodar jag?

Tar jag bara med dessa dokument och visar upp vid incheckningen för att skicka iväg min väska eller hur funkar det?

De dokumentet jag får vid onlineincheckningen gäller då även från Bryssel vidare till Nice?
Osäker på bolaget, så jag gissar.

Ca ett dygn innan resan kan man logga in (referenser och efternamn), då ser man aktuella flighter och kan välja plats på dem samt skriva ut boardingcard(s). Ofta kan man göra allt, eller valda delar, på flygplatsen istället, i automat eller vid bemannad disk. Ska du lämna in väska så måste den ha en klisterlapp innan den åker iväg, kan finnas i automat, men det enklaste är nog att bara välja platser dagen innan och sedan hämta boardingcard samtidigt som du dumpar väskan, det brukar räcka om man bara visar pass/ID vid incheckningen, med det skadar väl inte att ha tillgång till referensen. Fråga för säkerhets skull om väskan byter flyg själv.
Citera
2014-02-27, 21:59
  #586
Medlem
Nihennas avatar
Ska flyga till Stockholm imorgon och kom på precis att "Fan, jag har ju inte förnyat mitt pass!".

Visst räcker det med körkort när man flyger inom Sverige, dock? Jag flyger med SAS mellan Göteborg och Stockholm.
Citera
2014-03-05, 20:16
  #587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ska flyga till Stockholm imorgon och kom på precis att "Fan, jag har ju inte förnyat mitt pass!".

Visst räcker det med körkort när man flyger inom Sverige, dock? Jag flyger med SAS mellan Göteborg och Stockholm.

Medborgare i de nordiska länderna behöver inte ta med pass vid resor inom Norden (Sverige, Finland, Danmark, Norge (exklusive Svalbard) och Island). Du ska dock alltid kunna styrka din identitet om den efterfrågas när du reser. Det innebär att ditt körkort kommer att fungera bra.
Citera
2014-03-26, 01:32
  #588
Medlem
diannos avatar
Hej jag antar att det här är rätt ställe att fråga. Snabbt svar vore onekligen tacksamt! Har hamnat i en en smula knepig situation.

Grundfrågan lyder: När blir mitt gamla pass ogiltigt efter att jag har ansökt om ett nytt?

Bakgrund: Ansökte om nytt pass idag. Ska flyga utomlands, inom EU, på torsdag, och undrar således om jag kommer kunna åka med mitt gamla vanliga pass eller om det blev spärrat samma sekund som jag ansökte om ett nytt. Det fysiska passet som jag fortfarande har är i fint skick och det står på det att det är giltigt till och med i november. Har inga andra ID-handlingar i nuläget.

Följdfrågor: Kommer detta ens dubbelkollas med Ryanair på torsdag? Incheckad är jag redan, med mitt gamla pass, och jag vet inte riktigt huruvida de bara vill kika på passet och se att giltighetsdatumet stämmer och att det är jag som använder det? Och detsamma undrar jag ju om det samma gäller när jag åker tillbaka? Det borde väl dubbelkollas mot någon databas att passet inte är spärrat, men är det i sådana fall något som görs på alla flygplatser och alla flygbolag?

Spärras mitt gamla pass samma sekund som jag ansöker om ett nytt, samma sekund som mitt nya printas ut ur sin maskin eller den sekund som jag hämtar ut det?

Och således, kan det vara så att jag kommer ut ur landet på torsdag, men endast har en vecka (eller kortare om passmyndigheten jobbar snabbare än lovat) på mig att ta mig tillbaka? AKA mitt gamla pass blir ogiltigt när det nya är färdigt.

Någonstans skulle man ju kunna tycka att jag har rätt att använda min gamla legitimation tills det att mitt nya dyker upp (är väl till och med en lag att man alltid ska kunna legitimera sig och kan jag inte det så skjuter väl pappa staten sig själv i foten?). Säg att jag till exempel har åkt bil till en annan stad och sedan ska köpa en tågbiljett för att ta mig tillbaka till staden där jag ska hämta ut mitt pass, då behöver jag ju officiellt sett kunna legitimera mig?

Eller är jag helt enkelt låst att hålla mig nära passcentralen tills det att det nya dyker upp?

Blev lite wall of text nu, men jag behöver snabba svar och försöker vara så tydlig som möjligt med min fråga! Tack på förhand!

MVH
Förhoppningsfull/panikslagen resenär
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback