Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-15, 12:47
  #553
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Snart bär det av för mig. Första gången jag flyger ensam och första gången jag byter flyg. Incheckat bagage får jag på slutdestinationen har jag förstått, men hur det går till på Landvetter när jag börjar resan är lite oklart...
Jag har via mail fått eTicket receipt. Det finns online via en länk i mailet. Ska jag skriva ut detta och ta till flygplatsen och checka in bagage och där också få boardingkort? Får jag då boardinkort för anslutningsflyget också?
Du har antagligen en bokningsreferens i stil med A12BC3 på biljetten. Med den kan du checka in online på flygbolagets www dagen innan och skriva ut boardingkorten. Annars kan du göra det på flygplatsen, i automat eller vid disk. En del bolag tar betalt för att skriva ut korten, vilka flyger du med?
Citera
2013-09-15, 14:22
  #554
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du har antagligen en bokningsreferens i stil med A12BC3 på biljetten. Med den kan du checka in online på flygbolagets www dagen innan och skriva ut boardingkorten. Annars kan du göra det på flygplatsen, i automat eller vid disk. En del bolag tar betalt för att skriva ut korten, vilka flyger du med?

Är det Airline reservation code jag ska använda eller? Den ser ut som ex: 123a4b. Typ likadan som ditt exempel alltså. Bagage ska ju ha bagagetagg också. Kan man fixa det själv på flygplatsen eller krävs det kö för det?
Flyger med Finnair.
Citera
2013-09-15, 14:52
  #555
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Snart bär det av för mig. Första gången jag flyger ensam och första gången jag byter flyg. Incheckat bagage får jag på slutdestinationen har jag förstått, men hur det går till på Landvetter när jag börjar resan är lite oklart...
Jag har via mail fått eTicket receipt. Det finns online via en länk i mailet. Ska jag skriva ut detta och ta till flygplatsen och checka in bagage och där också få boardingkort? Får jag då boardinkort för anslutningsflyget också?
Bagaget hamnar på din slutdestination, ja.

Du behöver inte skriva ut eller visa upp något kvitto. Allt du behöver är att visa upp ditt pass. Men det kan ju givetvis vara bra att ha med ett kvitto, bara ifall att...

Du kommer få boardingkort för bägge dina flights samtidigt.
Citera
2013-09-16, 19:07
  #556
Medlem
Hej, nu ska jag ut och resa, till Sydney. Kommer att åka med KLM från Linköping till Amsterdam där jag har ett par timmar att slå av innan jag åker med China Southern Airlines (Amsterdam-Guangzho, Guangzho-Sydney).

Beställde resan via Travelstart. Har fått mail av dem där jag hänvisas vidare till checkmytrip.com för vidare information. Där kan jag klicka mig vidare så att jag kan checka in online via KLM 24 timmar innan start vilket jag gör med mitt bokningsnummer(?).
Har också fått en elektronisk biljett med ett långt nummer för de två andra etapperna.
Antar att jag bara behöver berätta för KLM i Linköping att mitt bagage ska hela vägen till Sydney?
Till min största fråga, hur får jag mitt boardingpass för resan Amsterdam och vidare? Kommer ju befinna mig på internationellt mark från Amsterdam och framåt..

Hoppas nån kan svara på mina frågor, skulle uppskattas väldigt
Citera
2013-09-19, 10:23
  #557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Hej, nu ska jag ut och resa, till Sydney. Kommer att åka med KLM från Linköping till Amsterdam där jag har ett par timmar att slå av innan jag åker med China Southern Airlines (Amsterdam-Guangzho, Guangzho-Sydney).

Beställde resan via Travelstart. Har fått mail av dem där jag hänvisas vidare till checkmytrip.com för vidare information. Där kan jag klicka mig vidare så att jag kan checka in online via KLM 24 timmar innan start vilket jag gör med mitt bokningsnummer(?).
Har också fått en elektronisk biljett med ett långt nummer för de två andra etapperna.
Antar att jag bara behöver berätta för KLM i Linköping att mitt bagage ska hela vägen till Sydney?
Till min största fråga, hur får jag mitt boardingpass för resan Amsterdam och vidare? Kommer ju befinna mig på internationellt mark från Amsterdam och framåt..

Hoppas nån kan svara på mina frågor, skulle uppskattas väldigt

Ingen som vet?

Tack.
Citera
2013-09-19, 14:05
  #558
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Ingen som vet?

Tack.

Det är inget problem, skriv ut din resplan (itinerary) och visa den när du checkar in i Linköping. Antingen så får du alla boardingpassen där eller så får du dem i Amsterdam. Om det senare, från en "flight connections" disk.
Citera
2013-09-19, 14:13
  #559
Moderator
Tystnads avatar
http://airport.csair.com/cki/jsp/help_en.html

logga in på CS hemsida enligt ovan och printa ut ett eller via e-boardingpass.

Många bolag har ju även inchecknings automater på på flygplatsen där man kan printa ut boardingpass hurvid CS har det också kan jag inte svara på.
Edit: kollade nyss Schipols hemsida & det verkar endast vara KLM och dess Europeiska partners som man kan printa ut boardinpass i automat. Övriga hänvisas till Transferdiskarna .

Här finns transferdiskarna :
Vänthall 1: T2 + T3
Pir D (nära utgång D11): T4 + T5
Pir E: T6
Pir F: T8
Pir G: T9
__________________
Senast redigerad av Tystnad 2013-09-19 kl. 14:20.
Citera
2013-09-20, 11:30
  #560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
http://airport.csair.com/cki/jsp/help_en.html

logga in på CS hemsida enligt ovan och printa ut ett eller via e-boardingpass.

Många bolag har ju även inchecknings automater på på flygplatsen där man kan printa ut boardingpass hurvid CS har det också kan jag inte svara på.
Edit: kollade nyss Schipols hemsida & det verkar endast vara KLM och dess Europeiska partners som man kan printa ut boardinpass i automat. Övriga hänvisas till Transferdiskarna .

Här finns transferdiskarna :
Vänthall 1: T2 + T3
Pir D (nära utgång D11): T4 + T5
Pir E: T6
Pir F: T8
Pir G: T9

Okej, antar att det smidigaste är att jag tar mig till en av transferdiskarna på Schipol om jag inte redan fått mina boardingpass i Linköping. Är det e-ticketnumret som jag då visar upp?
Mitt "itinerary" är bara själva resplanen som visar vilka flighter och så det är va?
Sen undrar jag över "APIS information" som Travelstart menar att jag behöver uppge till flygbolaget innan jag träder in i Australien, hur gör jag det?

Stort tack till er bägge!!

Stort tack till er bägge.
Citera
2013-09-30, 20:22
  #561
Medlem
Jolls avatar
Kanske ar fel trad men, nagon som varit pa Maltas flygplats? Ar den stor, racker det med att vara dar 2 timmar innan check in?
Citera
2013-09-30, 21:02
  #562
Medlem
Om man har någon form av vätska i stora mängder, mer än vad man får ta med sig. Är det fortfarande inte tillåtet att ta med sig det om man fryser ned allting, för regeln gäller ju vätska. Det är ju inte tekniskt sätt vätska om det är nedfryst?

Kanske är en ganska onödig fråga och jag kommer inte ha någon konkret användning av det heller.
Citera
2013-09-30, 21:14
  #563
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joll
Kanske ar fel trad men, nagon som varit pa Maltas flygplats? Ar den stor, racker det med att vara dar 2 timmar innan check in?

Det har inte så mycket med flygplatsens storlek att göra, snarare vilka regler som flygbolaget har som du ska flyga med

Jag har blivit nobbad incheckning på den lilla flygplatsen i Montego Bay (Jamaica) för att jag var där 55 min innan avgång, Air Jamaica stänger sin incheckning 60 minuter innan avgång. Så kolla med flygbolaget, men 2 timmar borde ju räcka på de flesta flygplatser/flygbolag.
Citera
2013-09-30, 21:50
  #564
Medlem
Jolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det har inte så mycket med flygplatsens storlek att göra, snarare vilka regler som flygbolaget har som du ska flyga med

Jag har blivit nobbad incheckning på den lilla flygplatsen i Montego Bay (Jamaica) för att jag var där 55 min innan avgång, Air Jamaica stänger sin incheckning 60 minuter innan avgång. Så kolla med flygbolaget, men 2 timmar borde ju räcka på de flesta flygplatser/flygbolag.

Far langa ivag ett mail till dom och hora. Tack for svaret
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback