Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-04, 01:06
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattslyna
Först trängs man som boskap på flygplatsen i någon slags kö. Har man betalat extra får man stå i VIP-kö och har chans att gå på planet först. När den vanliga kön släpps på springer alla ut till planet för att få de bästa platserna. Roligt att studera...

När jag flugit med Ryanair tidigare så har jag alltid köpt VIP biljett för att slippa stå och trängas med den stora flocken (Och få nöjet att trampa på folks väskor som de lagt fram för att paxa en plats i kön medan de väntar någon annanstans, idioter... ) men skippar att springa ut till planet.

Man kan ta det lugnt för av någon anledning tror folk att det är bäst att sitta längst fram i planet ("Det är ju som business class") så när jag kommer in i planet så strossar jag bara bort till de lediga platserna vid nödutgången och njuter av det lilla extra benutrymmet.

Frågade en flygvärd om varför folk gjorde så när det var bättre plats i mitten men han bara log och skakade på huvudet.

Men det var ett tag sen jag flög med Ryanair nu och de talade väl om att börja ta extra betalt för platserna vid nödutgångarna så detta funkar kanske inte längre?
Citera
2010-10-08, 17:14
  #266
Medlem
The.unnameables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPain

Men det var ett tag sen jag flög med Ryanair nu och de talade väl om att börja ta extra betalt för platserna vid nödutgångarna så detta funkar kanske inte längre?

Åkte med dom för 1-2 månader sedan och det vara samma sak.

Dock undrar jag om någon vet ifall vax räknas som en vätska för dessa flygkontrollanter?
Citera
2010-11-29, 16:14
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli-
Får man ha med sig alvedon och rakmaskin i reseväskan(dvs. inte handbagaget)?
Får man ha rakmaskin/ladyshave i handbagaget? Det borde väl iaf inte betraktas som mordvapen.. Och ja, jag ser egentligen ingen anledning till varför man inte skulle få ha det i handbagaget?
Citera
2010-12-16, 17:27
  #268
Medlem
SmirkingRevenges avatar
Jag har lyckats med konststycket att felstava mitt namn på min flygbiljett från Göteborg till Prag. Försökte lösa detta med lufthansa men det var tydligen helt omöjligt eftersom "the ticket has already been issued", de hade en trevlig idé som innebar att jag skulle betala nästan 5000 kr för en ny biljett och få tillbaka pengarna för den felstavade som kostat mig 1500.
Detta kommer ju självklart inte på fråga, så jag funderar på om det istället är värt att chansa på att det går.
Min fråga är, hur noggranna är de med felstavningar på biljetter inom EU-/Schengenländer?

Det som saknas på biljetten är en bokstav i mitt efternamn och hela mitt mellannamn.
Citera
2010-12-16, 18:37
  #269
Medlem
SmirkingRevenges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.unnameable
Åkte med dom för 1-2 månader sedan och det vara samma sak.

Dock undrar jag om någon vet ifall vax räknas som en vätska för dessa flygkontrollanter?

Vax räknas som vätska. Jag fick se på hur de slängde en helt nyinköpt burk D:fi när jag skulle till London senast.
Citera
2011-01-08, 03:33
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmirkingRevenge
Jag har lyckats med konststycket att felstava mitt namn på min flygbiljett från Göteborg till Prag. Försökte lösa detta med lufthansa men det var tydligen helt omöjligt eftersom "the ticket has already been issued", de hade en trevlig idé som innebar att jag skulle betala nästan 5000 kr för en ny biljett och få tillbaka pengarna för den felstavade som kostat mig 1500.
Detta kommer ju självklart inte på fråga, så jag funderar på om det istället är värt att chansa på att det går.
Min fråga är, hur noggranna är de med felstavningar på biljetter inom EU-/Schengenländer?

Det som saknas på biljetten är en bokstav i mitt efternamn och hela mitt mellannamn.


Oftast ar upp till 3 bokstaver OK, speciellt eftersom att det ar se -> cz sa ska det inte vara nagra problem.

Det sagt, det ar oftast 3 bokstaver felstavade - inte att du har missat att skriva in dom.

Jag reser nagonstans mellan 75-150 sektorer / ar (C/F oftast, och nagon enstaka domestic Y), och jag anvander alltid ett W istallet for ett V i mitt efternamn, aven om pa pass o.l. sa stavas mitt namn med V. Har haft problem en enda gang, Dallas -> Vancouver, men efter att dom sag mitt FF kort sa var det inga mer problem.

Daremot ar det helt ratt att ta betalt for att utfarda en ny biljett pa ett nytt namn (som det faktiskt blir nar du har glomt en bokstav) - sa det har jag inget att saga om. Om du daremot flyger mer med ett bolag och blir en av deras top-tier kunder sa brukar dom skita i att ta betalt for det.
Citera
2011-02-13, 08:44
  #271
Medlem
stekarslaktarns avatar
Jag reste IN i Storbritannien på mitt nationella id-kort utan problem men jag fick inte komma in i Sverige igen med det nationella id-kortet för passkontrollanten kunde inte "utesluta att jag inte var svensk medborgare" trots att det i lagen endast krävs att man ska göra det sannolikt att man är svensk. Jag tvingades visa mitt pass och fick sedan en ursäkt av någon chef på tullverket när jag påtalade detta.

Vad jag vill komma till är att det alltid är bra att ha med sig pass om man är osäker
Citera
2011-02-13, 08:48
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekarslaktarn
Jag reste IN i Storbritannien på mitt nationella id-kort utan problem men jag fick inte komma in i Sverige igen med det nationella id-kortet för passkontrollanten kunde inte "utesluta att jag inte var svensk medborgare" trots att det i lagen endast krävs att man ska göra det sannolikt att man är svensk. Jag tvingades visa mitt pass och fick sedan en ursäkt av någon chef på tullverket när jag påtalade detta.

Vad jag vill komma till är att det alltid är bra att ha med sig pass om man är osäker

Det som jag lärt mig om nationella idkort är att storbrittanien, som är utanför schengen, tillåter det för att resa in. (även dom italienska som är jättelätta att förfalska) Men sverige accepterar de inte för att resa ut från schengen området.
Citera
2011-03-10, 21:28
  #273
Medlem
aabys avatar
Hej jag har en fråga angånde flygbiljett och pass.

expempel: Om min flygbiljett är bokad i "Sven Svensson", men i mitt pass står det Sven Jansson Svensson.

kan det då bli något strul när jag ska resa från arlanda, jag ska till turkiet i augusti.

jag ska skaffa nytt pass inför resan, eftersom mitt gamla snart går ut.

och jag har gift mig så nu har jag fått ett till efternamn, jag blev gift efter jag bokat biljetten.

mvh
Citera
2011-03-11, 19:38
  #274
Medlem
StureSventons avatar
Lite dumma frågor:

Fråga 1: Kan jag ta med en oöppnad petflaska med ramlösa genom säkerhetskontrollen eller måste jag vänta med att köpa den efter säkerhetskontrollen inne på flygplatsen?

Fråga 2: Jag har en adrenalinspruta, Epipen ifall jag får en akut allergisk reaktion. Är det något problem med att ta med den i handbagaget?

Fråga 3: Hur långtid i förväg måste man vara på flygplatsen om man bara har handbagage, lite flummig fråga men jag skall åka med Ryanir från Säve.
Citera
2011-03-11, 20:01
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Lite dumma frågor:

Fråga 1: Kan jag ta med en oöppnad petflaska med ramlösa genom säkerhetskontrollen eller måste jag vänta med att köpa den efter säkerhetskontrollen inne på flygplatsen?

Fråga 2: Jag har en adrenalinspruta, Epipen ifall jag får en akut allergisk reaktion. Är det något problem med att ta med den i handbagaget?

Fråga 3: Hur långtid i förväg måste man vara på flygplatsen om man bara har handbagage, lite flummig fråga men jag skall åka med Ryanir från Säve.


1) Tyvärr inte. Du kommer få slänga den där petflaskan om du har köpt den i förväg. Det är fortfarande restriktioner på hur mycket vätska man får ha i handbagaget när man ska passera säkerhetskontrollen. Du får alltså köpa en petflaska efter säkerhetskontrollen.


2) Eftersom du ska resa med Ryanair så kollade jag upp deras riktlinjer och regler. Fann följande information:

Passagerare behöver ha med sig ett intyg från sin läkare om att de behöver ha sprutor, nålar och medicin med sig i flygkabinen. Eftersom säkerhetskontroller på flygplatser sker oberoende av Ryanair, bör du alltid ha med dig ditt läkarintyg om att du behöver bära "vassa föremål" på flygplanet. Passagerare måste ta med sig samtliga använda sprutor, nålar och läkemedel och kassera dem efter att de lämnat flygplanet. Sprutor, nålar och läkemedel får inte lämnas på planet.

Så du behöver alltså läkarintyg för att du ska kunna ta med dig Epipen.

3) Cirka 45-60 minuter innan. Dels kan det vara kö vid säkerhetskontrollen (de flesta vill checka in så sent som möjligt och passera säkerhetskontroll), dels ska man ju vara vid gaten 30 min innan avgång. Säve är ganska liten flygplats, dock finns det bara en säkerhetskontroll (med två "gångar"), så det kan ta tid om det är mycket folk.

Det är dock alltid bra att vara ute i god tid istället för att komma dit i sista minuten och riskera att nekas ombordstigning.
Citera
2011-04-05, 16:53
  #276
Medlem
Hej
Jag ska åka till Bulgarien i sommar och undrar om det är okej att ta med sig en bergsprängare (alltså en stor cd-spelare) i det incheckade bagaget. Kan det uppstå några problem med teknikprylar som denna? Eller kan man lugnt traska igenom tullen?

tack på förhand
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback