Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Vetenskapsmän får gärna ha politiska åsikter - men det är väl rätt tveksamt att de då skall få framföras i nyhetsrapportering som genom balanserad journalistik skall innebära neutral nyhetsrapportering.
Nu är det såhär med källkritik att man, vilket de flesta verka missa i det här forumet är att i första hand är utsagan man granskar kritiskt inte i källan. Jag kan ljuga idag och tala sanning i morgon. Jag har samma kvalitet som källa men mina utsagor har det inte.
Citat:
Framgår det att det är ett debattinlägg, en partsinlaga eller genuint vetenskapligt arbete så är det enklare och o.k.
Om du har problem med det, kanske du kan fråga en vuxen.
D
Citat:
et farliga är om det är en partsinlaga under en förment vetenskaplig fasad, som enbart syftar till att underbygga sin egen åsikt. Den auktoriteten och det tolkningsföreträde det då ger är något som skall framgå på ett tydligt sätt - inte döljas. Objektivitet skall inte behöva ifrågasättas på grund av subjektivitet.
Farligt? om en forskare som är miljöpartist i ett nyhetsinslag säger att bilarna måste bli lättare, dra mindre bränsle och att transporter måste planeras bättre för att trafiksystemet skall bli långsiktigt hållbart; vilka faror ser du med det?
Förövrigt är stycket rätt illa skrivet.
Citat:
Min åsikt är inte relevant - jag är inte offentlig opionsbildare eller försöker mig på att linda in mina åsikter i offentligt finanserad forskning och på så sätt moderara några debattinlägg.
Dina åsikter är i allra högsta grad relevanta eftersom du använder dem och dina erfarenheter att tolka din omvärld.