2007-02-06, 22:04
Så nu har det hänt. Ungarna har sagt ifrån. Ingem mer falukorv. Och det hör till saken att mina barn är ordentligt petiga så man kan inte variera sig så värts mycket känns det som. Och nu har inspirationen tagit slut totalt. Så enkla och goda recept som passar petiga ungar mottages tacksamt i denna tråd.
Jag ska dela mig med en korvstroganoff som mia barn gillar. Fast bara en gång per vecka.
1 Falukorv valfri storlek. Strimlad såklart.
1 Gul lök, Fiiiiiiiinhackad eller riven så dom inte ser löken.
Champinjoner(dessa petar min ungar ur maten direkt men skitsamma)
1 pressad vitlöksklyfta
1 halv buljong tärning, kalvbuljong helst.
ett par matskedar tomatpure.
1 rejäl matsked Ajvar relish, mild.
1 burk hela tomater
2 dl grädde, eller matlagningsgrädde.
Serveras med ris eller potatis.
Om du tar ris så kan du göra den först. Jag brukar köra mitt ris i mikron. Blir ffan bäst så, man slipper dessutom att passa det.
Stek på korven, lyft ur pannan. Fräs lök och champinjoner, pressa i vitlöken. När det tar lite färg så lägger man i buljongtärningen(den halva) och slår på lite vatten. Låt det sjuda en stund, och häll på dom hela tomaterna och mosa dom med en gaffel. Dom kan vara ganska stora bitarna. (mina barn brukar peta ur dom därav ganska stora bitar). I med tomatpure och ajvar relish. Slå på grädden och rör om ordentligt. I med korven igen och smaka av med salt och peppar. Och ev mer pure och ajvar relish.
Sen får det sjuda ihop en stund och serveras sedan.
Jag ska dela mig med en korvstroganoff som mia barn gillar. Fast bara en gång per vecka.
1 Falukorv valfri storlek. Strimlad såklart.
1 Gul lök, Fiiiiiiiinhackad eller riven så dom inte ser löken.
Champinjoner(dessa petar min ungar ur maten direkt men skitsamma)
1 pressad vitlöksklyfta
1 halv buljong tärning, kalvbuljong helst.
ett par matskedar tomatpure.
1 rejäl matsked Ajvar relish, mild.
1 burk hela tomater
2 dl grädde, eller matlagningsgrädde.
Serveras med ris eller potatis.
Om du tar ris så kan du göra den först. Jag brukar köra mitt ris i mikron. Blir ffan bäst så, man slipper dessutom att passa det.
Stek på korven, lyft ur pannan. Fräs lök och champinjoner, pressa i vitlöken. När det tar lite färg så lägger man i buljongtärningen(den halva) och slår på lite vatten. Låt det sjuda en stund, och häll på dom hela tomaterna och mosa dom med en gaffel. Dom kan vara ganska stora bitarna. (mina barn brukar peta ur dom därav ganska stora bitar). I med tomatpure och ajvar relish. Slå på grädden och rör om ordentligt. I med korven igen och smaka av med salt och peppar. Och ev mer pure och ajvar relish.
Sen får det sjuda ihop en stund och serveras sedan.