• 1
  • 2
2007-02-06, 22:04
Medlem
micke_hs avatar
Så nu har det hänt. Ungarna har sagt ifrån. Ingem mer falukorv. Och det hör till saken att mina barn är ordentligt petiga så man kan inte variera sig så värts mycket känns det som. Och nu har inspirationen tagit slut totalt. Så enkla och goda recept som passar petiga ungar mottages tacksamt i denna tråd.

Jag ska dela mig med en korvstroganoff som mia barn gillar. Fast bara en gång per vecka.

1 Falukorv valfri storlek. Strimlad såklart.
1 Gul lök, Fiiiiiiiinhackad eller riven så dom inte ser löken.
Champinjoner(dessa petar min ungar ur maten direkt men skitsamma)
1 pressad vitlöksklyfta
1 halv buljong tärning, kalvbuljong helst.
ett par matskedar tomatpure.
1 rejäl matsked Ajvar relish, mild.
1 burk hela tomater
2 dl grädde, eller matlagningsgrädde.

Serveras med ris eller potatis.
Om du tar ris så kan du göra den först. Jag brukar köra mitt ris i mikron. Blir ffan bäst så, man slipper dessutom att passa det.

Stek på korven, lyft ur pannan. Fräs lök och champinjoner, pressa i vitlöken. När det tar lite färg så lägger man i buljongtärningen(den halva) och slår på lite vatten. Låt det sjuda en stund, och häll på dom hela tomaterna och mosa dom med en gaffel. Dom kan vara ganska stora bitarna. (mina barn brukar peta ur dom därav ganska stora bitar). I med tomatpure och ajvar relish. Slå på grädden och rör om ordentligt. I med korven igen och smaka av med salt och peppar. Och ev mer pure och ajvar relish.

Sen får det sjuda ihop en stund och serveras sedan.
Citera
2007-02-07, 12:32
Medlem
Lemmy_Ruless avatar
rec 1.Fantstiskt enkel båda mina gillar det, makrill med ris dvs i port ris 1 burk makrill.Riktigt nyttigt dessutom

rec 2.pot mos med tonfisk dvs 1 port potmos + i burk tonfisk med olja+lite ketchup

Inga söndagsmiddagar men fantastisk smidigt efter dagis om man är lite stressad.
Citera
2007-02-07, 12:39
Medlem
Requiems avatar
Fiskpinnar, ris, kokt broccoli samt någon typ av kall dillsås gillas här hemma.
Köttfärssås o pasta alt. lasagne funkar ju alltid det med och pannkaka förståss!
Citera
2007-02-07, 14:05
Medlem
jugges avatar
Våra ungar äter som galna när vi serverar detta.

Gratäng för hela familjen
4-5 port
0,6 kg torsk, benfri
1 burk passerade tomater
2 dl crème fraiche ”franska örter”
0,5 dl riven ost
0,5 krm vitpeppar
1 msk fiskfond
0,5 tsk salt
Mos:
1 dl mjölk
10 st mjöliga potatisar
1 msk margarin
Orkar du inte göra egen mos så gör på pulver.

Sätt ugnen på 225°. Skala & koka potatisen & gör mos med mjölk & en klick margarin. Smaksätt med lite salt & peppar. Gör inte moset för salt, vuxna kan salta mer på sin mat efteråt. Lägg den tinade fisken i en smord ugnsfast form. Spritsa ut moset runt fiskbitarna eller använd en sked. Blanda ihop crème fraiche, fond, salt, peppar & passerade tomater & häll såsen över fisken. Riv osten & strö över denna. Gratinera i ca 30-40 min tills moset fått färg. Servera med en sallad.
Citera
2007-02-07, 14:33
Bannlyst
micke H

Måste man äta malen skitmat?

Jag har förståelse för barnfamiljer och dålig ekonomi

men

Om Ni bakar Ert bröd själva (vi bakade gott hårt bröd så det går &så) - här finns mycket att spara - och äta riktigt kött (& fisk & fågel) i övrigt.

Hur mycket mer per månad skulle det kosta om Ni byter korven/köttfärsen/radhusbiffen etc mot

Högrev
Oxsvans *
Tunga * * om de hittas billigt
Fransyska
Lamm

och broiler mot kalkon/anka ibland & fisken mot (odlad) lax ibland

Observera att jag försöker hålla mig till billiga alternativ
jag skriver inte PataNegra Parmaskinka, Oxfile, Lammfilé, Kalv, Fasan, Renkött, Ripa, Gås, Hummer, Ål osv.
Citera
2007-02-07, 15:13
Medlem
sisususis avatar
Det finns hur mycket husmanskost som helst att ta till och vars tillagningstid är tiden som går åt att koka potatisen. Ex stekt fläsk med löksås. Börja med att sätta potaisen på kokning, sätt ugnen 175 grader och lägg in sidfläsket. Hacka en gul lök och lägg i en kastrull på ungefär läge 4 kör ett par minuter hällur löken. Smält en matsked smör i en kastrull och fräs upp med vetemjöl (idelavete) häll i mjölk så att konsistensen blir bra fyll på med löken koka tills potatisen är klar. Lätt som en plätt och ungarna älskar det.
Citera
2007-02-07, 18:26
Bannlyst
sisususi

Fläskkarré, gläsk & bacon är &så skitprodukter med 80% fett precis som revbenspjäll. Skillnaden mot köttfärsen & korven är att man ser & kan skära bort fettet.

Jag gjorde det med fläskkarré & då vart det inget billigt kilopris.

Hoppas vi får till tråden med kvalitetsmat till billigt pris - så att jag kan sänka mina matkostnader.

Om jag bodde på filippinerna skulle jag leva på blåsfisk & lära mig tillaga den (läs även skära bort mycket). Den får jag gratis där - men den är mycket mycket dyr att äta på krog i Japan.
Citera
2007-02-07, 18:31
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Fläskkarré, gläsk & bacon är &så skitprodukter med 80% fett precis som revbenspjäll. Skillnaden mot köttfärsen & korven är att man ser & kan skära bort fettet.

Jag gjorde det med fläskkarré & då vart det inget billigt kilopris.

Hoppas vi får till tråden med kvalitetsmat till billigt pris - så att jag kan sänka mina matkostnader.

Om jag bodde på filippinerna skulle jag leva på blåsfisk & lära mig tillaga den (läs även skära bort mycket). Den får jag gratis där - men den är mycket mycket dyr att äta på krog i Japan.
En fråga såhär i all välmening: Vad gafflar du om? Trådskaparen vill ha förslag på enkla och goda recept på vardagsmat åt barn, och du kommer dragande med snack om att man bör köpa anka och att man annars är dum i huvudet. Hur du får in den filippinska blåsfisken i sammanhanget vill jag inte ens spekulera i.
Citera
2007-02-07, 20:32
Medlem
Lemmy_Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugge
Våra ungar äter som galna när vi serverar detta.

Gratäng för hela familjen
4-5 port
0,6 kg torsk, benfri
1 burk passerade tomater
2 dl crème fraiche ”franska örter”
0,5 dl riven ost
0,5 krm vitpeppar
1 msk fiskfond
0,5 tsk salt
Mos:
1 dl mjölk
10 st mjöliga potatisar
1 msk margarin
Orkar du inte göra egen mos så gör på pulver.

Sätt ugnen på 225°. Skala & koka potatisen & gör mos med mjölk & en klick margarin. Smaksätt med lite salt & peppar. Gör inte moset för salt, vuxna kan salta mer på sin mat efteråt. Lägg den tinade fisken i en smord ugnsfast form. Spritsa ut moset runt fiskbitarna eller använd en sked. Blanda ihop crème fraiche, fond, salt, peppar & passerade tomater & häll såsen över fisken. Riv osten & strö över denna. Gratinera i ca 30-40 min tills moset fått färg. Servera med en sallad.

Denna rätt låter helt klart värt en tillagning.
En annan smidig fiskrätt är tors med curry

400 g torsk
3 gula lökar
3 dl fiskfond
1 dl matlgrädde
4 port ris
curry

Fräs curry och löken i olja eller smör.Häll över fiskfonden vänta till det kokar upp ha i den uppdelade torsken (Salta torsken innan),koka i 10 min häll över grädde=klart servera med kokt ris.
Citera
2007-02-07, 20:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Så nu har det hänt. Ungarna har sagt ifrån. Ingem mer falukorv. Och det hör till saken att mina barn är ordentligt petiga så man kan inte variera sig så värts mycket känns det som. Och nu har inspirationen tagit slut totalt. Så enkla och goda recept som passar petiga ungar mottages tacksamt i denna tråd.
micke, det förvånar mig att ingen har hittills frågat hur gamla dina barn är. Utan den informationen så är det svårt att lämna tips

~Paul~
Citera
2007-02-07, 21:46
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Måste man äta malen skitmat?

Jag har förståelse för barnfamiljer och dålig ekonomi

men

Om Ni bakar Ert bröd själva (vi bakade gott hårt bröd så det går &så) - här finns mycket att spara - och äta riktigt kött (& fisk & fågel) i övrigt.

Hur mycket mer per månad skulle det kosta om Ni byter korven/köttfärsen/radhusbiffen etc mot

Högrev
Oxsvans *
Tunga * * om de hittas billigt
Fransyska
Lamm

och broiler mot kalkon/anka ibland & fisken mot (odlad) lax ibland

Observera att jag försöker hålla mig till billiga alternativ
jag skriver inte PataNegra Parmaskinka, Oxfile, Lammfilé, Kalv, Fasan, Renkött, Ripa, Gås, Hummer, Ål osv.

Jag håller med. Men hur mycket tid har man att laga ordentlig mat i veckorna? Jag är hemma i snitt från 16:00. Ungarna hämtas från dagis 16:30 och då är det bråttom med den minsta. Hon är så trött och grinig och måste få mat i sig ganska fort. Kakor och sånt skit undviker jag att ge henne även om det är frestande för att få tyst på henne. Så då få det bli lite enklare mat. Men jag försöker undvika malen skitmat. Så mycket som möjligt av färska råvaror använder jag. Men det får finna rimliga gränser. På helgen däremot när man har mera tid så gör jag mer vällagad mat från grunden.
Citera
2007-02-07, 21:48
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
micke, det förvånar mig att ingen har hittills frågat hur gamla dina barn är. Utan den informationen så är det svårt att lämna tips

~Paul~

Ahh kanske en bra ide att delge den nudå. 1år, 3år och 8år är mina barn. Och fisk är ingen höjdare för den äldsta. Dom minsta kan man fortfarande lura i fisk. Till saken hör även att jag är kass på att tillaga fisk. Fisksoppa är jag bra på men det äter inte den äldsta.

Men endel fiskrecept som presenterats här verkar smarriga och skall testas. Kanske kan man lura den äldsta och säga att det är något annat än fisk. Jag vet själv av egen erfarenhet att min morsa lurade i mig tonfisk i lapsskojs och det dröjde tills jag var 12-13 år innan jag fattade vad det var.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in