Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-04, 18:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Fick bli en variant med svampbuljong, grädde, timjan, svartvinbärsgele o.s.v. då "någon" hade tömt Pernodflaskan! Blev väldigt lyckat iaf!
Det låter ju kanon! Grattis!

~Paul~
Citera
2014-05-04, 18:34
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det låter ju kanon! Grattis!

~Paul~

Får bli att fylla på Pastisförrådet och göra ett nytt försök!
Citera
2014-05-04, 18:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Får bli att fylla på Pastisförrådet och göra ett nytt försök!
Då hoppas man på en ny recension .

~Paul~
Citera
2014-05-04, 18:45
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Då hoppas man på en ny recension .

~Paul~

Det kommer inom sin tid då det lät gott!
Citera
2014-05-04, 18:50
Medlem
dePauls avatar
Låter bra .

~Paul~
Citera
2014-08-31, 14:34
Medlem
Lyckades bra med en ordinär gräddsås där jag bytte ut gele mot en mörk chokladsirap. Det är en svagt sötad sirap med kraftig chokladsmak. Funkar finfint till stek.
Citera
2015-05-30, 02:47
Medlem
JerryCottons avatar
Nu är det sommar igen, eller? Kom med era bästa såstips till grillat! Köpesåser undanbedes.

Brukar köra en enkel "kebabsås" till karrén och den grillade potatisen. Kanon till kebabspett o.s.v.

Blanda ca. 2 dl. gräddfil och en rejäl msk. vit majjo, typ Hellmann's eller Lidl. Tjonga i en sked ajvar, stark eller mild beroende på hur starkt du gillar. Ett par stänk spiskummin och mald koriander samt vitlökspulver. Låt stå i ett par timmar för att götta sig. En gnutta salt och ett par droppar ketchup gör susen.

Om du vill ha konsistensen som på pizzerian så är det bara att dryga ut med lite vatten.

Smaklig spis!
Citera
2015-05-31, 09:13
Medlem
elektronikfreaks avatar
Såser till kött baserad på stekskyn som grund tycker jag är väldigt gott. Mycket vispgrädde i så klart.
Citera
2015-05-31, 09:17
Medlem
olasvenssons avatar
Min sås:

Blanda vatten och mjöl och koka upp i stekpanna. Tillsätt soja och tandoori. Koka till såsen är lagom tjock.
Citera
2015-06-04, 13:31
Medlem
Formsvackas avatar
Köp en burk chipotle i adobosås (brukar finnas på hemköp) och blanda ner några matskedar av såsen samt hacka ner lite chili i en majjo. Typ en del chipotle till två delar majonnäs. Hacka ner massa koriander och vitlök samt pressa i limejuice och salta/peppra.

Ta fram stavmixern och mixa till en slät sås. Smaka av med ev mer salt/lime/peppar.

Sjukt gott till tacos och grillat.
Citera
2015-06-05, 05:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Sauce diable

2 dl torrt vitt vin
1 msk vitvinsvinäger
2 1/2 mörk buljong (tärning)
2 msk finhackad schalottenlök
1 tsk timjan
1/2 lagerblad
nymalen peppar
2 msk smör (INTE margarin)
1 1/2- 2 msk vetemjöl
1 tsk hackad persilja
1 knivspets cayennepeppar

Häll vitt vin, vinäger, buljong, lök, timjan och lagerblad i stekpannan. Sjud på hög värme utan lock så det kokar in något. Sila skyn och häll tillbaka i pannan.

Jobba ihop smör, mjöl, persilja och cayenne till en kula och vispa ned i skyn. Smaka av med salt och servera såsen till biff (som stekts i pannan innan du gör såsen).
Citera
2015-06-05, 06:06
Medlem
partyboels avatar
Jag tror nog aldrig jag gjort en sås lik en annan. Oftast blir det någon enklare variant. Lök, smör, någon fond, svartvinbärsgele, sky, grädde och ibland någon buljong. Man kan variera sig ganska kraftigt. Skulle nog gissa på att min champagnesås eller champinjonsås är bland det godaste utifrån vad andra sagt.

Creme Fraisché och thaisås i en blandning kan bli en smakrik och god sås till kött. Svårt att säga vilken som är godast faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in