Resultat: Flashback - Bättre förr eller nu?
Förr
65,29%
2195 röster
Nu
13,18%
443 röster
Vet ej
21,53%
724 röster
2026-04-12, 09:55
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att en lag skulle medföra att Flashback blir nedstängt gör den allt annat än tandlös.
Och då skriver jag likadant någon annanstans. Idiotiska lagar måste ignoreras.
Citera
2026-04-12, 10:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Precis som jag sa;
"flashback yttrandefrihet på riktigt"

Du förstår alltså inte "yttrandefrihet på riktigt" utan blandar ihop det med "total yttrandefrihet".

Grunden i "yttrandefrihet på riktigt" är inte att du ska kunna skriva vad som helst var som helst.

"Yttrandefrihet på riktigt" är istället att dina reglbrytande inlägg raderas så att inläggen och åsikterna från de som håller sig till topic inte ska behöva dränkas av ovidkommande dravel.
Citera
2026-04-12, 12:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Varför tror vissa att yttrandefrihet är detsamma som en rättighet att sprida skit, förstöra för andra och tysta ned oppositionen?
Citera
2026-04-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Varför tror vissa att yttrandefrihet är detsamma som en rättighet att sprida skit, förstöra för andra och tysta ned oppositionen?
De tror det därför det var så för inte så länge sedan. Ungefär när det stod klart vem som äger forumet började jobbet att rätta sig någorlunda efter våra lagar som tills nu ändade i ett åtal.
Citera
2026-04-12, 21:20
Medlem
(FB) Dottern käkade upp mitt hasch, vad fan ska jag göra? Förr i tiden höll trolltrådarna åtminstone någon slags lägstanivå. Men det här är ju helt under all kritik. Trots textrobotar och hur mycket material som helst är detta det bästa trollen kan prestera. Jag blir förbannad alltså.
Senast redigerad av EttTillKonto2 2026-04-12 kl. 21:48.
Citera
2026-04-12, 23:50
Medlem
Jenny9s avatar
Hur var Flashback innan 2002?

Kan någon som varit med ett tag ge exempel?

Svårt annars att veta vad TS en gång i tiden syftade på.

Är du fortfarande aktiv i tråden TS? Ser att du bara gjort två inlägg sen 1998. Betyder det att du mestadels läser på Flashback och har gjort så sen 1998? Tycker du att Flashback har förändrats ytterligare sen 2002? Isåfall hur? Vill höra din helt egna uppfattning, du får formulera det hur du vill.
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-12 kl. 23:54.
Citera
2026-04-13, 10:19
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Hur var Flashback innan 2002?

Kan någon som varit med ett tag ge exempel?

Svårt annars att veta vad TS en gång i tiden syftade på.

Är du fortfarande aktiv i tråden TS? Ser att du bara gjort två inlägg sen 1998. Betyder det att du mestadels läser på Flashback och har gjort så sen 1998? Tycker du att Flashback har förändrats ytterligare sen 2002? Isåfall hur? Vill höra din helt egna uppfattning, du får formulera det hur du vill.

Folk har ju i alla tider sagt att det var bättre förr och så kommer det att fortsätta.
Citera
2026-04-13, 12:05
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du förstår alltså inte "yttrandefrihet på riktigt" utan blandar ihop det med "total yttrandefrihet".

Grunden i "yttrandefrihet på riktigt" är inte att du ska kunna skriva vad som helst var som helst.
Enligt dig. Per definition, 'yttrandefrihet på riktigt' betyder att man ska kunna skriva vad man än tycker. Annars är det inte på riktigt. Yttrandefrihet på låtsas.
Citera
2026-04-13, 12:10
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Enligt dig. Per definition, 'yttrandefrihet på riktigt' betyder att man ska kunna skriva vad man än tycker. Annars är det inte på riktigt. Yttrandefrihet på låtsas.

Vi lever ju i ett 'fritt och demokratiskt samhälle'(?).
Men det finns regler och lagar ändå som förhindrar oss att göra vissa saker, så 'total frihet' har vi ju knappast, och bra är det.

Samma sak med yttrandefrihet. Man får ventilera det mesta, men saker som kan skada andra (till exempel) får eller bör man inte ta till.
På något vis en självklarhet kan man tycka.

/VV
Citera
2026-04-13, 13:10
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Vi lever ju i ett 'fritt och demokratiskt samhälle'(?).
Men det finns regler och lagar ändå som förhindrar oss att göra vissa saker, så 'total frihet' har vi ju knappast, och bra är det.

Samma sak med yttrandefrihet. Man får ventilera det mesta, men saker som kan skada andra (till exempel) får eller bör man inte ta till.
På något vis en självklarhet kan man tycka.

/VV
Yttranden kan skada andra? Det har jag svårt att föreställa mig. Kanske någon snöflinga blir känslomässigt upprörd men det är ju för fan inget att bry sig om. Jävla löjliga regler om man blir varnad för sådant och jag kan aldrig någonsin respektera sådana regler.
Senast redigerad av llundberg57 2026-04-13 kl. 13:27.
Citera
2026-04-13, 13:44
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Yttranden kan skada andra? Det har jag svårt att föreställa mig.

Någon i ditt närområde sprider ut i området där du bor, eller på sociala medier eller både och
att du är pedofil, gängkriminell, knarkare, alkis, våldtäcktsgubbe mm enbart för att förstöra ditt liv.
Sådana saker kan ju fullständigt förstöra en människas liv.
Du kan väl inte på fullt allvar tycka att detta är ok inom yttrandefriheten.

Eller att racka ner på personer pga deras hudfärg, ursprung, religion, etc etc.
Känns rimligt att detta ska undvikas.

/VV
Citera
2026-04-13, 13:53
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

Yttrandefrihet på riktigt innebär inte total yttrandefrihet och det har aldrig Flashback hävdat heller. Här finns begränsningar och regelverket är en lista på olika sådana.

T.ex vore det inte "yttrandefrihet på riktigt" om du ska kunna använda din totala yttrandefrihet för att begränsa andras yttrandefrihet. På det sättet skyddar regelverket yttrandefriheten genom att hindra någon från att göra så t.ex genom hot eller outningar.

Du är långt ifrån den förste, och knappast den siste, som blandar ihop begreppen och tror att "yttrandefrihet på riktigt" är lika med "total yttrandefrihet". Flashback är inte ett klotterplank där man ska ha rätt att skriva vad som helst, var som helst. Det skulle bli en skräpsida där ingen kan läsa eller diskutera någonting öht och det om något vore förödande för yttrandefriheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in