Resultat: Flashback - Bättre förr eller nu?
Förr
65,17%
2178 röster
Nu
13,20%
441 röster
Vet ej
21,63%
723 röster
2025-09-30, 22:44
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vilket inte alltid blir jättebra.

Som när Godzilla kliver upp ur havet och börjar äta New York, och mod hänvisar till befintlig tråd ”Vad händer i New York?” från 2014.

Tillspetsat, men ni fattar.

En ganska välbesökt ny tråd om utvecklingen på Flashback har just aviserats för stängning, med hänvisning till denna tråd. Vilket givetvis innebär att diskussionen dör ut.

Så om 120 år, hur många trådar kommer handla om samma ämne? Admin har tagit rätt beslut att låsa nya tråden så vi kan fortsätta här såsom det skulle varit från början!
Citera
2025-10-05, 17:30
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Folk verkar se Flashack som en ventil där de kan få utlopp för sina mest otrevliga sidor.
Ytterst sällan folk får vänliga och hjälpsamma svar då de frågar något.
"Tack" och "varsågod" är sällsynta ord.
Tyvärr finns det allt för många människor som försöker lyfta sig själva genom att trycka ner andra.
Säger iofs en del om samhället vi lever i idag.
Tror väldigt många mår psykiskt dåligt.
Säger verkligen precis tvärtom. Reddit och Sweclockers, där har vi riktigt jävla pissiga forum på den fronten. På Reddit tummas alla frågor ned och alla svar upp, och på swec är svaret antingen "jag jag jag" eller "googla".

På Flashback får man förbannat korkade svar ibland, som man knappt själv kunnat iscensätta som möjliga. Men också ofta väldigt bra och neutrala svar. Det finns en nyans trots viss censur, och de allra mest mainstream/mentalt svaga håller sig borta när forumet saknas fördefinierad åsiktskorridor.

"Tack", "förlåt" och liknande feminina känsloord är också otroligt skönt att slippa. Inte ens tänkt på det, men här förväntas folk fan ha stake att debattera utan att ta saker personligt (i vissa fall, sen har vi såklart rapportfånarna som kräver babysitter och nappflaska)
Senast redigerad av avc 2025-10-05 kl. 17:36.
Citera
2025-10-12, 19:39
Medlem
-Wasteland-s avatar
Det finns ingen motståndsvilja hos Flashback, admin eller moderatorer att ta ställning mot statens yttrandefrihetsinskränkningar. Man följer ”lagen”, oavsett hur bisarr och godtycklig den är. Enligt egen utsago är admin helt överens med staten om att HMF är viktig och värdefull lagstiftning.
Citera
2025-10-30, 22:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Folk ställer sig denna fråga nu 23 år senare och startar fortfarande gnälltrådar.
Nej flashback hade aldrig någon "guldålder". Inte ens 2002. Redan då var gnällisarna här.

Så vi kan stänga denhär tråden. Flashback har inte blivit sämre.
Det är samma som det alltid har varit.

Jag var med redan 1998 men då var forumet annorlunda uppbyggt och betydligt färre skribenter.men högre klass på inläggen (många kom från forumet Computext men kunde alltså skriva anonymt på Flashback).
Citera
2025-12-26, 00:37
Medlem
FunAndGamess avatar
Såg att det var en typ som blivit bannlyst för 1.03 (hets mot folkgrupp) och gjorde en sökning på ämnen med 1.03 i rubriken och inget av dem handlade om att nån blivit bannlyst, så det var väl första gången. Att regel 1.03 överhuvudtaget finns är en grotesk våldtäkt på allt som nånsin varit bra med Flashback och om man bannlyser nån för det istället för att varna eller stänga av känns det som att sidan lika gärna kan slås samman med Familjeliv.
Citera
2025-12-26, 00:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Såg att det var en typ som blivit bannlyst för 1.03 (hets mot folkgrupp) och gjorde en sökning på ämnen med 1.03 i rubriken och inget av dem handlade om att nån blivit bannlyst, så det var väl första gången. Att regel 1.03 överhuvudtaget finns är en grotesk våldtäkt på allt som nånsin varit bra med Flashback och om man bannlyser nån för det istället för att varna eller stänga av känns det som att sidan lika gärna kan slås samman med Familjeliv.

(FB) Breivik1337 bannlyst för 1.03

J.A vill väl slippa ytterligare HMF-rättegångar, och det är föreståeligt. Lågkvalitativ hetsrasism känns inte värt att bli straffad för.
Citera
2025-12-26, 00:49
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantomenOchGuran
(FB) Breivik1337 bannlyst för 1.03

J.A vill väl slippa ytterligare HMF-rättegångar, och det är föreståeligt. Lågkvalitativ hetsrasism känns inte värt att bli straffad för.

Att det finns nåt som kan ses som en ursäkt för grotesk försämring upphäver inte det faktum att det är en grotesk försämring. Dessutom var man ju fri från bögeriet med HMF när man hade sina servrar i USA och nu har man dem inte där längre, så egentligen har man väl inte ens nån ursäkt.

Jag vet inte vad han skrev men jag skulle gissa att han bara påpekade nåt fullständigt självklart om sakernas tragiska tillstånd i vårt degenererade stackars mongoland.
Senast redigerad av FunAndGames 2025-12-26 kl. 00:51.
Citera
2025-12-26, 00:53
Avslutad
Citat:
Att det finns nåt som kan ses som en ursäkt för grotesk försämring upphäver inte det faktum att det är en grotesk försämring. Dessutom var man ju fri från bögeriet med HMF när man hade sina servrar i USA och nu har man dem inte där längre, så egentligen har man väl inte ens nån ursäkt.

Jag vet inte vad han skrev men jag skulle gissa att han bara påpekade nåt fullständigt självklart om sakernas tragiska tillstånd i vårt degenererade stackars mongoland.

Man undkommer inte ansvar bara för att man placerar servrar utomlands, J.A bor och verkar i Sverige. Antar att det var därför han fann det för gott att hosta forumet i Sverige igen.
Citera
2025-12-26, 00:54
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Man undkommer inte ansvar bara för att man placerar servrar utomlands, J.A bor och verkar i Sverige. Antar att det var därför han fann det för gott att hosta forumet i Sverige igen.

Jag vet inte, kanske, ingen koll på juridiska kryphål. Groteskt oavsett.

Symboliska tillsägelser är nätt och jämnt acceptabelt. Bannlysningar känns lite som dödsstöten, även om det egentligen är nån annan som bär skulden.
Senast redigerad av FunAndGames 2025-12-26 kl. 00:57.
Citera
2025-12-26, 10:29
Avstängd
psychicsailors avatar
En bra tråd på ämnet Flashbacks åsiktskorridor papperskorgades, här är i mitt tycke de bästa analyserna:

Ladicius:
Citat:
Tidigare så tycker jag man balanserat ganska bra i gränslandet av yttrandefrihet och andra lagar (även om man raderat alldeles för mycket som ansetts vara off-topic).

Men senaste tiden så har man svängt över till sidan där all annan Svensk massmedia befinner sig (även om det är "minst illa" här). Nu finns liksom inte längre någon opposition på Svenska kvar. Det känns märkligt också att det sker just nu när pendeln i västvärlden börjat svänga och "Woke" inte längre är så självklart. Förstår inte riktigt varför, vill man in i finrummet? Sitta i morgonsoffan?

Moderatorerna på Flashback är inte oberoende granskare med utbildning eller hög intelligens, utan vilka nötter som helst med en internetuppkoppling - precis som alla andra användare. Det är förstås meningslöst att ens diskutera en varning eller lämna klagomål till dem. Går man igång på att man får vara med i innegänget så finns det naturligtvis inget incitament att kritisera gänget, precis som i skolan. Och därav kan ett forum som detta aldrig fungera med hårdare moderering.

Ju fler regler och hårdare moderering, desto större blir godtycket och neposimen bland moderatorerna. Forumet blir sämre.

Det kommer sluta med att Flashback försvinner och det är faktiskt ganska sorgligt. Kanske inte imorgon eller ens nästa år, men till slut kommer det bara finnas en bråkdel av användarna kvar som alla är rörande överens om allt. Och det är ju ganska långt från tanken på yttrandefrihet i min värld. Har själv sett detta hända på ett annat forum jag besökte ofta innan det gick samma öde till mötes.

Flashback ibland känns som en relik från svunna tider, ett urtidsdjur som mot alla odds överlevt ända in i våra dagar.

Själv tror jag att drivkrafterna är ilska mot folk utanför åsiktskorridoren, och bristande självinsikt över var sådan ilska leder.
Citera
2025-12-26, 10:32
Medlem
Citat:

Citat:
Det tycks förekomma en utbredd missuppfattning om att de servrar som driver forumet Flashback skulle ha varit placerade utomlands. Denna uppfattning saknar empiriskt stöd. Tillgänglig information visar att servrarna konsekvent har varit lokaliserade i Sverige. Trots att detta påpekats vid upprepade tillfällen fortsätter påståenden att cirkulera om att servrarna skulle ha varit placerade i andra länder, framför allt i USA.
Om servrarna faktiskt hade varit placerade i exempelvis USA eller Storbritannien hade den juridiska situationen för Flashbacks ägare sannolikt varit betydligt mer problematisk. Båda dessa länder tillämpar strikta lagar och rättspraxis avseende vissa typer av olagligt innehåll som vid olika tillfällen publicerats på forumet. Under sådana jurisdiktioner hade rättsliga åtgärder mot ägaren med stor sannolikhet redan vidtagits, vilket ytterligare understryker att servrarnas faktiska placering i Sverige är en central faktor för forumets fortsatta existens.

USA har mycket strikta lagar:
Child Sexual Abuse Material (CSAM) – 18 U.S.C. §2258A
- Plattformar är federalt skyldiga att omedelbart rapportera minsta misstanke om olagligt material till NCMEC.
- Underlåtenhet är ett federalt brott.
- Även hosting av sådant material, även kortvarigt, är straffbart.
Copyright – DMCA (Digital Millennium Copyright Act)
- DMCA kräver snabb nedtagning av upphovsrättsskyddat material
- Flashback har historiskt haft trådar där användare delat upphovsrättsskyddat material.
- Underlåtenhet att följa DMCA är civilrättsliga skadestånd och risk för federal process.
Defamation (förtal) – delstatliga lagar
- USA saknar svensk grundlagsskyddad anonymitet.
- Plattformar kan tvingas lämna ut IP-adresser.
- I vissa delstater kan plattformar hållas ansvariga om de inte tar bort förtal.
Federal laws on threats, harassment, incitement
- Plattformar kan bli ansvariga om de inte tar bort hot, trakasserier och uppvigling.

Storbritannien är ännu hårdare än USA på vissa områden.

Om Flashbacks servrar hade stått i USA eller Storbritannien hade följande sannolikt hänt:
- Plattformen hade tvingats ta bort stora mängder innehåll.
- Ägaren hade riskerat åtal för brott mot federala eller nationella lagar.
- Förtalsmål hade kunnat drivas direkt mot plattformen. I Sverige är också förtal förbjudet men målet skall drivas av den utsatta själv vilket i princip gör det nästan ofarligt att förtala folk. Forumet kan definitivt inte åtalas för förtal. I USA är det åklagare som leder förtalsmål och det kan göras direkt mot ägaren av forumet.
- Krav på att lämna ut användardata hade varit betydligt hårdare.
- Plattformen hade sannolikt inte kunnat fortsätta i sin nuvarande form.
Det är därför helt rimligt att säga att servrarnas placering i Sverige är en förutsättning för Flashbacks existens.

Det förekommer ofta kritik mot den svenska yttrandefriheten, men en mer jämförande analys visar att Sverige tillhör de länder i världen som erbjuder ett särskilt starkt och långtgående skydd för yttrande- och informationsfrihet. Detta grundlagsskydd, som bland annat regleras genom Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen, skapar institutionella förutsättningar som är ovanliga i ett internationellt perspektiv.
Mot denna bakgrund kan det konstateras att internetforum som Flashback, med det omfattande och ibland kontroversiella innehåll som publicerats under årens lopp, sannolikt inte skulle kunna verka i samma form i många andra länder — inte ens i Sveriges närmaste grannländer. Skillnader i rättsliga ramar, särskilt avseende ansvar för användargenererat innehåll, förtalslagstiftning och krav på plattformsmoderering, innebär att motsvarande verksamhet skulle vara betydligt mer begränsad eller helt omöjlig att upprätthålla i andra jurisdiktioner.
Senast redigerad av panimalos 2025-12-26 kl. 10:36.
Citera
2026-02-05, 18:46
Avslutad
Som en gräsrotsaktivist som i 20 års tid uppmuntrat till och sålt Flashback som en jättesamling subforum börjar jag tyvärr mer och mer inse att storhetstiden är över.

Givetvis vill jag inte det ska vara så eftersom det betytt så mycket för både mig och Sverige.

Men, kanske just på grund av hur viktigt det varit för Sverige under destruktionen av vårt sätt att leva så har Flashback gått från att vara en fristad, en oas av utbyte av idéer och tankar, till att bli som alla andra mainstreamplattformar när det kommer till vad och hur saker får diskuteras.

Många har talat om Flashbacks död, och än så länge finns forumen kvar. Men, idag har betydande krafter anställda som uteslutande jobbar med påverkan, både i plattformen, och mot plattformen. Så är det, det kan vi inte ändra på. Allt som har inflytande kommer alltid få en påverkan av mäktiga intressen.

Det som skiljer saker i historien vi ser på med vördnad och det vi föraktar är dock beteenden och handlingar.
En person som en livstid gjort stora saker kan med en enda handling rasera allt förtroendekapital han byggt upp. Så i slutänden är vårt agerande just i stunden det som är viktigt.
Om Flashback istället för att slåss för yttrandefrihet börjar slåss mot den, så att inte Flashbacks forum råkar illa ut. Ja, då är Flashbacks era som kämpe för diskussion över.

Jag har under många år upplevt att Flashbacks takhöjd bara blivit lägre pch lägre. Det uppfriskande roliga kommentarerna är borta, de av makten obekväma inläggen förstörs, hårdmodereras och slängs i papperskorgen. Ofta ser vi dem bara genom andras citat.

Idag finns alternativ, varav ett är att istället föra diskussioner privat och på andra plattformar.

Jag tror jag flyttar mina framtida diskussioner dit och hoppas Flashback en dag kan ta sig tillbaka som den oas det var i så många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in