Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-02-02, 02:54
  #1
Medlem
Goggens avatar
Vad betecknar egentligen en bra persisk matta? Vad är det man betalar för i realiteten? Hur är det med hållbarhet osv?
Citera
2007-02-02, 08:36
  #2
Medlem
kakburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggen
Vad betecknar egentligen en bra persisk matta? Vad är det man betalar för i realiteten? Hur är det med hållbarhet osv?

Vad som betecknar Persiska mattor är väl ofta slavarbete för barn som sitter fastlåsta vid vävstolarna med en snuskigt vidrig arbetsmiljö.

Därför går dessa arabmattor fetbort och borde bojkottas av alla och envar.

Hör definitivt inte hemma i ett civiliserat hem.

Dessutom fula som stryk.

BOJKOTT!!!!
Citera
2007-02-02, 09:14
  #3
Medlem
ramboes avatar
vi har en persiskmatta i garaget..
Citera
2007-02-02, 09:20
  #4
Medlem
Bom Tombadills avatar
Antal knutar och kvaliteten på ullen. En kvalitetsmatta kan hålla i flera hundra år om det sköts på rätt sätt.
Citera
2007-02-02, 14:01
  #5
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Vad som betecknar Persiska mattor är väl ofta slavarbete för barn som sitter fastlåsta vid vävstolarna med en snuskigt vidrig arbetsmiljö.

Därför går dessa arabmattor fetbort och borde bojkottas av alla och envar.

Hör definitivt inte hemma i ett civiliserat hem.

Dessutom fula som stryk.

BOJKOTT!!!!

Nu bör du tänka på att persiska mattor antagligen är från Iran, då de är persiska Där de inte är araber, utan då perser.
Pers≠arab
Citera
2007-02-02, 17:07
  #6
Medlem
kakburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Nu bör du tänka på att persiska mattor antagligen är från Iran, då de är persiska Där de inte är araber, utan då perser.
Pers≠arab


Haha. Jaja, skit samma. Persiska slavarbetare då. Ungefär samma lika.

Kontentan av mitt inlägg är att sånt där skit ska man bojkotta.
Ja, jag vet att det förekommer mycket skit inom hela textilbranchen vad gäller arbetsförhållanden och det är inte alltid lätt att veta vad som är moraliskt rätt att handla.

Men efter att ha sett några dokumentärer angående tillvägagångssättet vid tillverkning av en del,säger inte alla, s.k äkta mattor så anser att jag till dess branchen städat upp så ska skiten bojkottas.

Oj,jag låter ju som värsta kommunisten alt rödstrumpa märker jag men jag röstade åt höger och har alltid gjort.

Det finns mycket i världen att bli upprörd över......
Citera
2007-02-02, 17:17
  #7
Medlem
Goggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Haha. Jaja, skit samma. Persiska slavarbetare då. Ungefär samma lika.

Kontentan av mitt inlägg är att sånt där skit ska man bojkotta.
Ja, jag vet att det förekommer mycket skit inom hela textilbranchen vad gäller arbetsförhållanden och det är inte alltid lätt att veta vad som är moraliskt rätt att handla.

Men efter att ha sett några dokumentärer angående tillvägagångssättet vid tillverkning av en del,säger inte alla, s.k äkta mattor så anser att jag till dess branchen städat upp så ska skiten bojkottas.

Oj,jag låter ju som värsta kommunisten alt rödstrumpa märker jag men jag röstade åt höger och har alltid gjort.

Det finns mycket i världen att bli upprörd över......

Har du inget vettigt att säga kan du krypa tillbaka under den sten i USSR-forumet du kommer ifrån.
Citera
2007-02-02, 20:46
  #8
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bom Tombadill
En kvalitetsmatta kan hålla i flera hundra år om det sköts på rätt sätt.
Och vad har man för nytta av det
Citera
2007-02-03, 03:13
  #9
Medlem
haha tycker de e lite intressant o läsa vad ni skrivit.. vad som kännetäcknar en persisk matta har inget med arbetsförhållande eller dylikt att göra.. Utan mönster, kvalitet, hur de blivit vävda m.m. Persiska mattor har funnits i flera tusen år.. den ända tillbaks till persiska riket som sträckte sig från de östra afrika ända till kina så Mattorna kan lika väl ha tillverkats i japan som i iran.. nu finns de antagligen inte många mattor kvar från den tiden.. men de e sak samma..

och angående arbetsförhållanden så tror ja inte att de dokumentärer du såg va 100% sanna.. Vet många som tillverkar sådana mattor.. senast jag va i iran så Gick man in i en affär så satt "pappan o sonen" och sålde medans "dotter och modern" satt där bak och tillverkade mattor efter kundens krav.. Så lär dig tänka själv ist för o lita på medias hyckleri
Citera
2007-02-03, 14:12
  #10
Medlem
kakburkens avatar
Äh. Jag anser att mattorna är skitfula i vilket fall som helst. Riktigt riktigt skitfula. Ingen vettig människa kan väl tycka de är fina?

Har varit på ett antal sådana där auktioner av ambulerande typ som alltid annonserar om att ett megasuperduperjättekonkursparti ska säljas ut och att denna chans finns bara just nu ....utroparen tramsar och försöker få 50-100.000 kr st för mattorna och släpper dem för 4000 och gör säkert ingen jätteförlust ändå. Annars skulle inte samma gäng åka runt år efter år och bevista den lokala Folkets Hus-salen.

Om ni inte fattat det ännu så hatar jag dessa äckelmattor.....
Citera
2007-08-31, 17:48
  #11
Medlem
Tjyvass avatar
Nybörjarfråga.

Jag har precis köpt min andra persiska matta och intresset för ullsort och knuttäthet har börjat blossa. En Gabbeh Kashkooli närmare bestämt.
Men när jag kom hem blev jag lite tveksam om huruvida jag skulle ta bort lapparna som sitter under mattan. Dom sitter i ena hörnet, en lapp sitter löst med en sorts tunt snöre i naturmaterial och den andra med häftklamrar.

Eftersom den första mattan jag köpte inte var av samma kvalitet brydde jag mig inte om det utan blockade bort alla lappar, men denna som ska vara av det finare slaget vill jag veta först så jag inte gör bort mig.

Detta kanske är en jävligt urkorkad fråga, men jag sticker ut näsan iallafall och ser vad som händer.
Citera
2007-08-31, 18:07
  #12
Avstängd
. . .s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
Och vad har man för nytta av det




För dom som vill ha kvalitet än kvantiet men du kan ju alltid köpa din matta på ikea.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback