Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-01-30, 22:25
Medlem
Skulle gärna vilja ha recept på goda grytor.Gärna med en massa kryddor och fräscha grönsaker.Dvs. inte typ märgpipa med trista sönderkokta rotfrukter .
Citera
2007-01-30, 22:53
Medlem
strlngs avatar
Gryta i lergryta

Så här efter jul finns det billig benfri fläskkotlett i affärerna. Marinera en bit i lite olja, soja, ingefära, chili och vitlök. Skär ner lite grönsaker av det du har hemma, t.ex. paprika, potatis, purjolök, morot, palsternacka. Lägg ner köttbiten i grytan, på med grönsakerna och lite vätska, ev. resterna av köttmarinaden. In i en kall ugn och vrid på 200 grader och låt stå i 90 minuter, kortare tid om du har varmluftsugn.

Köp en lergryta, skär ner det du har hemma i mindre bitar. In i ugnen någon timme och du har en perfekt gryta varje gång, det går inte att misslyckas! Kom bara ihåg att köpa en tillräckligt stor så du får plats med t.ex. hel kyckling. Ett bra märke som alltid har funkat för mig är Römertopf. Glöm inte bort att blötlägga den innan tillagning.
Citera
2007-01-31, 09:20
Medlem
jugges avatar
Burgundisk köttgryta
6 port
1 kg Grytbitar (nötkött)
2 msk smör (till stekning)
1 msk tomatpuré
2 msk Vetemjöl
½ dl Balsamvinäger
2 dl kalvbuljong
½ flaska Rödvin
2 paket Bacon
200 g Champinjoner
2 st Vitlöksklyftor
1 burk Syltlök
Salt
Nymalen peppar
Bouquet garni
1 bit Morot
ett par Timjankvistar
ett par Persiljekvistar
2 st Lagerblad
Steksnöre
1 dl Grovhackad Persilja
Sätt ugnen på 175 grader. Bryn köttet i lite smör i en gryta (ca 5 liter). Salta & peppra generöst. Rör ner tomatpuré & låt fräsa ett par min. Strö över mjölet & blanda väl. Häll på balsamvinäger & låt koka ihop ett par min. Tillsätt kalvbuljong & rödvin. Sänk värmen & sjud. Strimla baconet. Skär champinjonerna i kvartar. Grovhacka vitlöken. Häll av spadet från syltlöken. Bryn bacon, champinjoner & vitlök lätt i en het stekpanna i smöret. Tillsätt baconblandningen & syltlök i grytan & rör om försiktigt. Knyt ihop timjan persilja & lagerblad, som en liten bukett, på en morotsbit med en bit steksnöre. Vänd ner den i grytan. Sätt på ett lock & ställ in i ugnen på mellersta falsen. Ungskoka i ca 1 ½ timme eller tills köttbitarna blivit härligt möra.

Grönpeppargryta
6 port
1 kilo grytbitar av nöt eller älg
2-3 msk smör
1 msk grönpeppar, grovkrossad
1 st finhackad gul lök
1 st finhackad vitlöksklyfta
1 dl finstrimlad kryddstark korv typ kabanosser
2 msk vetemjöl
2 1/2 dl madeira
4 dl vatten
1 st grönsaksbuljongtärning
2 msk kinesisk soja
3 dl creme fraiche
2 dl syltlök eller inlagd gurka i mindre bitar
Tillbehör:
kokt pasta eller
kokt pressad potatis
Bryn grytbitarna väl runt om i smör, i en järngryta. Låt peppar, löken, vitlöken och korvstrimlorna steka med lite på slutet. Pudra över vetemjölet och blanda väl. Späd med vinet och det mesta av vattnet samt smula i buljongtärningen. Tillsätt sojan och låt sedan grytan puttra sakta under lock 1–1 1/2 tim tills köttet känns mört. Späd med mer vatten när så behövs. Tillsätt creme fraiche så den får koka med den sista halvtimmen. Smaka av med salt. Före serveringen tillsätts syltlöken eller gurkan. Bjud nykokt pasta eller kokt pressad potatis till.

Mexicansk Gryta(het)
4 port
400 g nötfärs
2 st röda lökar
olja till stekning
3 st vitlöksklyftor
2 tsk farinsocker
200 g krossade tomater
1 burk (400 g) kikärter
1/2 burk röda bönor
3 msk hot chilisås
1 msk vinäger
salt
örtpeppar
Tabasco

Hetta upp oljan och fräs lök och nötfärs under omrörning tills den är brynt och finfördelad. Tillsätt farinsocker, vitlök samt tomatkrosset och låt koka i 15 minuter. Tillsätt kikärter och bönor och låt koka i ytterligare 5 minuter. Tillsätt chilisås och vinäger och smaka av med salt, örtpeppar och eventuellt tabasco efter smak.
Servera grytan med ris och brytbröd.

Texasgryta
4 port
400 g rökt eller rimmat fläsk
1 krm svartpeppar
1 msk majsolja
4 st gula lökar
1-2 st vitlöksklyftor
1/2-1 burk passerade tomater
4 dl vatten
4-6 st potatisar
1 tsk salt
1 kvist persilja
1 st lagerblad
2-4 st färska eller frysta majskolvar
Tillbehör:
grovt bröd eller lantbröd
Skiva fläsket, peppra och bryn det i het gryta i oljan. Ta därefter upp det. Skiva löken grovt och fräs den glansig och utan att ge den färg. Pressa ner vitlöken och häll över tomater och vatten. Skala och skiva potatisen grovt och lägg den i grytan tiillsammans med salt, persilja och lagerblad. Koka ca 15 min. Skiva majsen och tryck ner skivorna i grytan, lägg på lock och koka ytterligare 5–10 min. Smaka av grytan och servera den med grovt bröd eller ugnsvärmt vitt lantbröd.

Enjoy!
Citera
2007-01-31, 09:36
Medlem
dePauls avatar
Bra jugge! Tack för tipsen. Själv hade jag också inkluderat ungersk Gulasch och kalops .

~Paul~
Citera
2007-01-31, 10:01
Medlem
jugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bra jugge! Tack för tipsen. Själv hade jag också inkluderat ungersk Gulasch och kalops .

~Paul~

Åh fan glömde gulasch. nu vart jag fan hungrig..
Citera
2007-01-31, 13:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugge
Åh fan glömde gulasch. nu vart jag fan hungrig..
Gulaschen inmundigades häromdagen

~Paul~
Citera
2007-01-31, 17:19
Medlem
Kyckling gryta

Den här grytan gjorde jag och min pojkvän i helgen...den var jättegod!

Ingredienser:
(4 port)
800 g kycklingfilé i mindre bitar
2 st gula lökar
1 st röd lök
2 st vitlöksklyftor
½ huvud vitkål hackad i mindre bitar
5 dl hönsbuljong
2 burkar krossade tomater
2 burkar små hela champinjoner
1 stor röd paprika
Krydda med curry, soja, salt, peppar, chilli efter egen smak.

Fräs på kycklingen, löken och kålen för sig och lägg ner i grytan. Häll på buljong och låt koka ett bra tag. Tillsätt resten av ingredienserna och småkoka en stund till. Red av grytan och servera till tex pressad potatis.

Smaskens!
Citera
2008-01-24, 14:38
Medlem
redbull72s avatar
*Bump*
Tänkte ge mig i kast med det häringa nya fenomenet "gryta"
Här e mina tillgångar:

Grytbitar av nötkött
morötter
fänkål
palsternacka
paprikor (gul,grön,röd)
vitkål
blandsvamp
färsk ingefära
lök
öl
coca-cola
flytande honung
grädde
buljong
+ en mängd kryddor, tyvärr inte koriander eller kummin eller muskot eller...
nåväl tänkte jag skulle få ihop detta till en gryta...
tänkte marinera köttet först, blandar coca-cola med skivad ingefära o honung nån timme.
Skivar o fräser på löken, lägger på köttet efter nån minut, sänker värmen, slår på c:a en liter buljong, låter detta småputtra en dryg timme, kanske spä på lite mer buljong mot slutet, skär o hacka grönsakerna o svampen, lägg i dem mot slutet, i me en skvätt grädde o krydda med svartpeppar, salt o kanske rosmarin o timjan? Serveras med öl o ris eller potatis

edit: la köttet i en glasburk med ingefära, soya, chilisås, honung o coca-cola, det får stå i kylen o dra tills i morgon, det bör den väl klara av?
Senast redigerad av redbull72 2008-01-24 kl. 15:00.
Citera
2008-01-24, 14:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
*Bump*
Tänkte ge mig i kast med det häringa nya fenomenet "gryta"
Här e mina tillgångar:

Grytbitar av nötkött
morötter
fänkål
palsternacka
paprikor (gul,grön,röd)
vitkål
blandsvamp
färsk ingefära
lök
öl
coca-cola
flytande honung
grädde
buljong
+ en mängd kryddor, tyvärr inte koriander eller kummin eller muskot eller...
nåväl tänkte jag skulle få ihop detta till en gryta...
tänkte marinera köttet först, blandar coca-cola med skivad ingefära o honung nån timme.
Skivar o fräser på löken, lägger på köttet efter nån minut, sänker värmen, slår på c:a en liter buljong, låter detta småputtra en dryg timme, kanske spä på lite mer buljong mot slutet, skär o hacka grönsakerna o svampen, lägg i dem mot slutet, i me en skvätt grädde o krydda med svartpeppar, salt o kanske rosmarin o timjan? Serveras med öl o ris eller potatis
Låter gott. Fler grytor: http://www.flashback.org/showthread.php?t=553499

~Paul~
Citera
2008-01-24, 15:12
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låter gott. Fler grytor: http://www.flashback.org/showthread.php?t=553499

~Paul~
Ah, den hade jag missat... tack!
Citera
2008-01-24, 15:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
Ah, den hade jag missat... tack!
Jag gjorde också fel när jag startade den tråden .

~Paul~
Citera
2008-01-24, 18:49
Medlem
Gryta tycker jag är ett bra sätt att experimentera och hitta nya intressanta recept. Det mesta i köttväg som befinner sig tillräckligt länge i ett hyggligt rödvin tillsammans med lite lök och morötter i en gryta brukar bli bra. Sedan kan man slänga i lite allt möjligt annat efter inspriration .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in