Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-29, 23:38
  #1
Medlem
Hej.


Jag funderar på att söka in till socionomprogrammet i Lund och undrar om det är svårt att komma in. Vad jag vill veta är vad som krävs i gymnasiebetyg dvs g, vg, mvg och inte i siffror. Jag läser samhällsvetenskap och allt vad den linjen innebär.

Sen undrar jag över hur lönen är för en nyutexaminerad socionom och hur den ser ut efter ett tag inom yrket. Är mest sugen på att vara fältassistent eller joba med vuxna missbrukare/ brottslingar.

tack för svar, förtydligar gärna.
Citera
2007-01-30, 00:06
  #2
Medlem
Xalixuss avatar
Om du vill se hur mycket som krävdes föregående termin kan du kolla på: http://www.vhs.se/upload/antagning/s...202006_WEB.pdf
(HT 2006).

Enligt denna krävs det 17.82 i meritvärde, vilket innebär att du har MVG i ungefär hälften av ämnena och VG i resten.

-------------------------------------------------------------

För att räkna ut ditt meritvärde gör du på följande sätt.

För varje kurs räknar du: Kursstorlek i poäng * Betyg

Där dina betyg räknas enligt:
IG = 0
G = 10
VG = 15
MVG = 20

Exempel:
Engelska A (100p) - betyg VG: 100 * 15 = 1500
Matematik B (50p) - betyg G: 50 * 10 = 500
osv.
..

Sedan lägger du ihop detta för alla dina kurser och dividerar med det totala antalet poäng du läst (vanligtvis 2500p om du inte har reducerat eller utökat).

Angående lön och arbetsmarknad för socionomer kan jag inte svara på, men detta besvarar en del av din fråga i alla fall.
Citera
2007-01-30, 00:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalula
Sen undrar jag över hur lönen är för en nyutexaminerad socionom och hur den ser ut efter ett tag inom yrket.

Skulle tippa den ligger på 22-23000/mån som nyutexaminerad och att den stiger ett par tusenlappar efter några år inom yrket, som chef kanske du ligger på ca 5000/mån över detta.
Men jag är inte _så_ insatt, ger dig ett preliminärt svar, så kan någon annan mer insatt ge dig ett mer specifikt svar vid ett senare tillfälle.
Citera
2007-01-30, 00:18
  #4
Medlem
Torchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerArnold
Skulle tippa den ligger på 22-23000/mån som nyutexaminerad och att den stiger ett par tusenlappar efter några år inom yrket, som chef kanske du ligger på ca 5000/mån över detta.
Men jag är inte _så_ insatt, ger dig ett preliminärt svar, så kan någon annan mer insatt ge dig ett mer specifikt svar vid ett senare tillfälle.

Aja.. Låter alldeles för högt. Jag skulle tippa på en 20.000 i ingångslön, inte mer. En bekant till mig fick detta i alla fall.
Citera
2007-01-30, 00:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torch
Aja.. Låter alldeles för högt. Jag skulle tippa på en 20.000 i ingångslön, inte mer. En bekant till mig fick detta i alla fall.

Visst, det kan nog skifta, men jag tror den vanligaste lönen ligger lite högre än så.. trots allt minst 3½ års studerande bakom.
Citera
2007-01-30, 00:29
  #6
Medlem
Torchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerArnold
Visst, det kan nog skifta, men jag tror den vanligaste lönen ligger lite högre än så.. trots allt minst 3½ års studerande bakom.

Mjo, men så kan man inte tänka heller. Alla universitetsutbildningar leder inte till välbetalda jobb. Socionom är, såvitt jag vet, just ett sådant jobb.

Finns dessutom ett överflöd av socionomer....
Citera
2007-01-30, 09:09
  #7
Medlem
Hej!

Lönemässigt så tjänar man inga stora pengar tyvärr. Är själv socionom, blev klar 2001. Tippar på att ingångslönen som socialsekreterare ligger runt 20 +- 1000:-.
Det beror på vilken stad man söker sig till också. Norrlands inland eller småorter i dalarna och liknande kan ge mer i plånboken.

Har du fler frågor så får du gärna pm:a mig, har arbetat som bland annat fältassistent tidigare.

Sedis
Citera
2007-02-14, 00:24
  #8
Medlem
GodModes avatar
Är du man så har du mycket stora chanser att avancera på korttid.
Citera
2007-02-14, 10:12
  #9
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedis
Hej!

Lönemässigt så tjänar man inga stora pengar tyvärr. Är själv socionom, blev klar 2001. Tippar på att ingångslönen som socialsekreterare ligger runt 20 +- 1000:-.
Det beror på vilken stad man söker sig till också. Norrlands inland eller småorter i dalarna och liknande kan ge mer i plånboken.

Har du fler frågor så får du gärna pm:a mig, har arbetat som bland annat fältassistent tidigare.

Sedis


Är också socíonom sen -96 och har jobbat med både fält (ungdomar) och missbruk (vuxna) samt lite försörjningstöd i början av karriären. Nu är jag skolkurator .

Ingångslönen varierar som sagt, jag tippar på runt 18 -19 000 i kommunen där jag jobbar nu. Jag själv ligger på 24 000 efter 10 år i jobbet, you do the math. -Då har jag överlag lyckats få bättre löneutveckling än många av mina kollegor på samma arbetsplats.

Samma sak som föregående inlägg, har du frågor så PM:a så ska jag försöka svara.
Citera
2007-07-04, 14:00
  #10
Medlem
Icecubes avatar
Är det verkligen lika bra framtidsutsikter för socionomer fortfarande ?

Det känns som att för många studerar till det.
Citera
2007-07-04, 14:49
  #11
Medlem
Moder min som är 50 år gammal socionom tjänar just nu 27 000 i månaden som kurator inom barnomsorgen. Hon hade chefsposition(vill inte säga var) med ungefär 30 underställda - då tjänade hon 32 000. Lönen är alltså inte kanon inom offentlig sektor (surprise) men privat kanske är annorlunda!

Sedan kanske min moder är dålig på att löneförhandla men hon trodde inte det när jag frågade.

Cingeto
Citera
2007-07-04, 14:59
  #12
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalula
Hej.


Jag funderar på att söka in till socionomprogrammet i Lund och undrar om det är svårt att komma in. Vad jag vill veta är vad som krävs i gymnasiebetyg dvs g, vg, mvg och inte i siffror. Jag läser samhällsvetenskap och allt vad den linjen innebär.

Sen undrar jag över hur lönen är för en nyutexaminerad socionom och hur den ser ut efter ett tag inom yrket. Är mest sugen på att vara fältassistent eller joba med vuxna missbrukare/ brottslingar.

tack för svar, förtydligar gärna.

Jag skulle definitivt föreslå att du väntar med att skicka in ansökningarna och skaffar några år bakom nacken innan du ger dig in i den branschen. Kan inte tänka mig någon annan utbildning som informellt kräver "livserfarenhet" som en fundamental förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen. Finns alldeles för många unga, idealistiska filantroper som med klyschor i tanken och stereotypier i blicken bara väntar på att få ge sig ut och förändra världen...

Skit i och ansöka nu. Antingen skaffar du dig en mer konkret utbildning och "sparar" din dröm om fältassistent eller vad du nu önskar. Då får du något konkret att bidra med samt lite erfarenhet. Eller så försöker du söka jobb inom någon typ av vård och iallafall försöker tillgodogöra dig lite erfarenhet inom närliggande områden.

Är lön det minsta viktigt för dig råder jag dig att söka dig mot andra områden. Sjuksköterskor arbetar ofta inom missbruksvården och tjänar iallafall inom SiS bra mycket bättre än socionomer. Därtill har du då en arbetsmarknad som öppnar sig mot hela världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback