Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-29, 21:26
  #1
Medlem
Tjena, har nu jobbar snart 6 månader som provanställd på ett svenskt företag inom handels.... Den 15 februari går min provanställning ut och jag trodde då att jag skulle skriva på ett nytt avtal men de skulle jag tydligen inte göra ("de bara löper på") fick jag som svar av personal ansvarig..


har dock hört att man 14 dagar innan provanställningen e över dvs 1 februari för min del ska ha besked om man får jobbet eller ej.

samt att de står i Lagen om anställningsskydd, LAS 6a§:

"Om förutsättningarna för anställningen ändras genom ett beslut av arbetsgivaren eller genom en överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare... skall arbetsgivaren lämna ny skriftlig information (d.v.s. nytt anställningsbevis) om ändringen inom en månad".



Detta borde väl betyda att de företaget jag jobbar på inte agerar riktigt korrekt eller har jag fått allt om bakfoten? ngn som kan mer om handels olika avtal eller själv har erfarenhet får mer än gärna stilla min oro....

TACKSAM FÖR SVAR!!!
Citera
2007-01-29, 21:34
  #2
Medlem
-jOE!s avatar
Du kan vara lugn, din anställning övergår per automatik till en fast tjänst.
Citera
2007-01-29, 21:39
  #3
Medlem
e sugen på att byta butik men vill ju inte vara besvärlig innan provanställningen går ut ( får då kanske inte jobbet ). VIll byta akut och undra därför om jag redan den 1 februari kan ta reda på om jag får fast eller ej och redan då börja försöket att byta butik. va troru man?
Citera
2007-01-30, 00:24
  #4
Medlem
DennisOlofs avatar
De är ju bara prata med personal ansvarige och höra dig för. Du bör även kunna hitta information på andra ställen.

Är man ansluten till något fack kan man ringa dem och höra hur det är, dom kan säkert hjälpa dig och förklara vad som är praxis osv.

Finns ju många automatiska regler som gäller på arbetsplatser osv. Jag tycker du ska jobba kvar, helt klart värt att ha fast jobb i alla fall så man kan bygga på med flertalet år. De ser bra ut i meritförteckning.

Sedan kan man försöka byta om man vill, men det viktigaste idag utöver fast anställning, intyg osv.

De är referenser och kontakter, livsviktigt för många gånger är det just detta som gör att man får nya jobb eller kan ha någon som hjälper en om en ny arbetsgivare ska fråga massa saker. Helt sjukt viktigt.

De får man inte kasta bort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback