Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-04, 20:46
  #157
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Kungsbacka är väl lite av en ”förort”? Där bor man bara, men när det gäller jobb, nöjesliv osv så åker väl de flesta till Göteborg. Det är den bilden jag fått iaf.

För övrigt är Kungsbacka ett trevligt ställe.

Kungsbacka förtjänar åtminstone en riktig krog av bättre kvalisort. I övrigt är hålan helt ok, förutom trafiksituationen vid vissa tidpunkter på dygnet.
Citera
2020-03-07, 23:33
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Kungsbacka förtjänar åtminstone en riktig krog av bättre kvalisort. I övrigt är hålan helt ok, förutom trafiksituationen vid vissa tidpunkter på dygnet.

Tittade in på Cosa Table förra veckan. Bra vinlista och maten var nära toppen i Göteborg. Utan att restaurangen gjorde det så påminde mattanken lite om Natur.
Citera
2020-03-15, 10:27
  #159
Medlem
Gasparos avatar
Dör man pendlardöden i bilen om man köper villa/radhus/parhus kring Åsa, Onsala etc?
Citera
2020-03-15, 11:32
  #160
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasparo
Dör man pendlardöden i bilen om man köper villa/radhus/parhus kring Åsa, Onsala etc?
Ja, stor risk finnes om du ska in/ut till/från Göteborg var eviga dag i de klassiska rusningstiderna. Det kan bli riktigt trögt emellanåt och det är inte ovanligt att det blir en och annan mindre sammanstötning då folk i största allmänhet verkar ha mycket svårt att klara av att köra bil. Just exakt nu så väljer ju allt fler att ta bilen för att slippa ta pendeln p g a Corona mm, vilket gör att det blir än värre.

Det är betydligt bättre att köra söderut mot Varberg om du kan jobba där, men det tjockar ju på lite där med, men inte alls i samma omfattning.
Citera
2020-04-21, 13:04
  #161
Medlem
Narutoshippchops avatar
Kungsbacka...Jag hade en gång en flickvän som bodde i den tråkiga och otrevliga lilla skithålan.
Fy fan, drygare och ytligare ställe får man fan leta efter...

Högludda och arroganta ungdomsgäng som drar runt och tror att de är hippa och hittar på otyg. (Blandat med svenskar och utlänningar).

Ungdomar som har mamma och pappa som betalar allt, och deras attityd speglas därefter.

Stendöd innerstadsmiljö.

Mycket pensionärer.

Dyr restaurangmat som inte är särskillt god.

Mycket hundar som står och skäller.

Korrupta politiker som myglar pengar.

Blöjraggare som sitter i sina bilar och väsnas på öde parkeringar varje natt för det finns inget kul att göra.

Mycket folk som är helt besatta av att löpträna och gymma.

Mycket barnfamiljer.

Total avsaknad utav folklig gemenskap.

Nej som sagt, det finns inget kul att göra i den skithålan. Det passar väl bra att bo där om man är lagd åt det ytliga och introverta hållet eftersom stan är rutten på insidan.
__________________
Senast redigerad av Narutoshippchop 2020-04-21 kl. 13:21.
Citera
2020-04-25, 10:27
  #162
Medlem
Kungsbacka är i mitt tycke en otroligt fin stad. Få platser jag funnit mysigare än innerstaden. På sommaren är det fantastiskt med mysiga krogar och uteserveringar i solen.

Känns som Kungsbacka fått lite mycket skit i den här tråden men återigen så kanske jag inte ska yttra mig för mycket som inte bott där, men en nära vän bodde där i många år så jag var där ofta.

Enda jag skulle kunna påpeka är att överklassen gör sig påmind snabbt. Jag träffade lite av hans vänner han lärde känna där och vi var från olika planeter. Det skröts om pengar och utbildningar. Väldigt mycket ”pappa betalar” och jag har svårt för just den biten.

Sen kan självklart inte alla vara såna men majoriteten jag stötte på och samtalade med var faktiskt åt det hållet. Men själva Kungsbacka geografiskt och innerstaden tycker jag är helt underbart.
__________________
Senast redigerad av Tacticalchaos 2020-04-25 kl. 10:30.
Citera
2020-04-30, 14:57
  #163
Medlem
Det där är inte riktigt sant, på Särön såldes det dyraste huset visserligen men högst kvm pris fanns på Lerkil (Norra delen av Onsala) i Kungsbacka på 86 tusen per kvm enligt statistik från Norra Halland.
Särö-Särön är fint men väldigt överskattat, majoriten av människorna som bor på Särö bor inte ens med havsutsikt utan de stora diplomathusen som ligger runt särön används av ofta som sommarställen till förmögna släkter, Broström, Keiller etc och inte som året runt. Det är väl samma med kullavik där de flesta inte bor vid hamnen utan långt från havet, hur fint och brattigt är det egentligen?



Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Kungsbacka är en jättebra kommun att bo i, framförallt vid kusten. Särö är det mest exklusiva boplatsen i Göteborgs området... så ett väldigt bra område. Kullavik hamnar väl på 5:e plats i samma ranking så också det ett bra område och människorna där är lite mer vanliga, en del tycker att personerna på Särön är väldigt bratiga, sådär lite Östermalms folk. Fördelar med att bo vid KBA:s ksut är också att man lätt kan åka in till Kungsbacka centrum om man vill göra mindre ärenden eller vara i en citykärna där man kan ta det lugnt. Men maan har samtidigt nära till GBG:s utbud. Perfekt plats att bo helt enkelt.
Citera
2020-04-30, 16:14
  #164
Medlem
Reg: Apr 2017
Inlägg: 4
Det där är inte riktigt sant, på Särön såldes det dyraste huset visserligen men högst kvm pris fanns på Lerkil (Norra delen av Onsala) i Kungsbacka på 86 tusen per kvm enligt statistik från Norra Halland.
Särö-Särön är fint men väldigt överskattat, majoriten av människorna som bor på Särö bor inte ens med havsutsikt utan de stora diplomathusen som ligger runt särön används av ofta som sommarställen till förmögna släkter, Broström, Keiller etc och inte som året runt. Det är väl samma med kullavik där de flesta inte bor vid hamnen utan långt från havet, hur fint och brattigt är det egentligen?
Citera
2020-05-10, 10:53
  #165
Medlem
Jag har ingen större kännedom om Kungsbacka-trakten.
Men en sak begriper jag inte. Det borde rimligtvis vara en av Västsveriges mest välmående kommuner.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...acka?compare=1

Som länken visar växer befolkningen. Förvärvsfrekvensen är hög, arbetslösheten låg, medianinkomsten hög. Så varför är skattesatsen 32,73, det vill säga betydligt högre än riksgenomsnittet?
Jag tycker ofta att tjatet om skattesats i olika kommuner är lite överdrivet. Men detta var någonting som verkligen stack ut! Jag trodde snarare att man skulle ligga kring de tio lägsta i landet, om jag hade fått gissa...
Citera
2023-02-05, 12:59
  #166
Medlem
Gothenburgers avatar
Någon som sitter på bakgrundsinfo om det här?

https://norrahalland.se/jobb-og-peng...gt-bygge/33285
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback