Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 11:32
  #1993
Medlem
manodepressivs avatar
Tack Paul. Nu blir det rösti!

Ska ni på utflykt i sommar och vill ha varm mat istället för den uttjatade pastasalladen?

Sjudande vatten i termos, ett par lagerblad och vitpepparkorn samt wienerkorv. Frankfurter, knackwurst, rød pølse eller annan kokkorv funkar givetvis också.
Citera
2017-07-25, 10:18
  #1994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt

Lätt att skala potatis - http://www.youtube.com/watch?v=aR0CEpL6PWQ

Jag har kört det utan att skära skåran innan,
utan har skurit den efter att potatisen är kokt,
och det har fungerat bra. Men häromdagen
när jag skulle visa det för en person så blev
det bara mos av potatisen. Kan det bero på
att jag inte doppade potatisen i kallvatten
innan?

Är det nån som har erfarenhet av detta?
Citera
2017-07-25, 17:58
  #1995
Medlem
Pickels67s avatar
Måste bara ge tips om att koka egen ketchup.
Det tar lite tid och kanske är lite nördigt men det blir så mycket godare än köpeketchup.

Nu skall jag smaka av en hemma gjord senap också.

Mvh
Citera
2017-09-07, 13:58
  #1996
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra_Kaj
För alla med problem med att tårar när man hackar lök: ta på er solglasögon. Funkar klockrent.

Jag brukar använda simglasögon. Ännu effektivare!
Citera
2017-09-11, 14:24
  #1997
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag brukar använda simglasögon. Ännu effektivare!
För mig så funkar det att ha en liten slurk vatten i munnen. Vet ej varför det funkar! Det bara gör det!
Citera
2017-09-25, 13:25
  #1998
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
För mig så funkar det att ha en liten slurk vatten i munnen. Vet ej varför det funkar! Det bara gör det!

Det låter intressant, ska testas. Om du nu inte luras😀
Annars brukar jag hacka lök under köksfläkten så är man av med gaserna den vägen s a s.
Citera
2017-09-25, 13:30
  #1999
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Det låter intressant, ska testas. Om du nu inte luras😀
Annars brukar jag hacka lök under köksfläkten så är man av med gaserna den vägen s a s.
För mig funkar det iaf. Har även hört att för vissa så funkar det med att tugga på en tändsticka medan man hackar. Att ha ett tänt stearinljus bredvid skärbrädan har jag också hört att det kan fungera, men varken ljus eller tändsticksmetoden har jag testat på själv så jag vågar inte sia om resultaten.
Citera
2017-09-25, 13:34
  #2000
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
För mig funkar det iaf. Har även hört att för vissa så funkar det med att tugga på en tändsticka medan man hackar. Att ha ett tänt stearinljus bredvid skärbrädan har jag också hört att det kan fungera, men varken ljus eller tändsticksmetoden har jag testat på själv så jag vågar inte sia om resultaten.

Hur har du kommit på detta? Av ren tillfällighet eller du har läst det nånstans?
Citera
2017-09-26, 01:58
  #2001
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Hur har du kommit på detta? Av ren tillfällighet eller du har läst det nånstans?
Denna visdom stammar ifrån min mor, som i sin tur lärde sig denna visdom ifrån hennes mor, som i sin tur var en lökhackare av rang!
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-09-26 kl. 02:21.
Citera
2017-09-26, 03:43
  #2002
Medlem
Bertil85s avatar
Tips och tricks i köket - Att inte vara mer än en när ni lagar soppa.
Citera
2017-10-03, 14:13
  #2003
Medlem
FannyFruxos avatar
ICAs olivburkar fungerar utmärkt till att sedan användas som salladsdressingburk. Den går lätt att rengöra eftersom diskborsten går in, och eftersom burken är smal, tar den inte särskilt stor plats i kylen.

Enkelt salladsdressingrecept: rapsolja, vitvinsvinäger, vitlök, salt, peppar, italiensk salladskrydda. Blanda efter behag. Skaka burken.
Citera
2017-10-07, 10:41
  #2004
Medlem
Vladulvens avatar
Om man vill göra egna pommes frites och köra dem i ugnen, så kan man lägga den uppskurna potatisen i en plastpåse och slå på lite olja och skaka om så att potatisstrimlorna blir helt inoljade. Sedan brer man ut allt på en plåt med bakplåtspapper och kör i ca. 175 grader.
Fördelen är att det inte blir lika fett som i en fritös, och att det inte blir en massa kladd med olja.
__________________
Senast redigerad av Vladulven 2017-10-07 kl. 10:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback