Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-27, 13:30
  #13
Medlem
darws avatar
Första läkaren som skrev ut benso mot ångest till mig skrev ut 10mg diazepam vid behov utan daglig begränsning. Det tog inte lång tid innan jag knapra 10 tabletter á 10mg om dagen. Men då va jag inlagd på psyk.

Sen bytte jag avdelning o fick en annan överläkare som fick för sig att avgifta mig. Jag fick då 2mg diazepam vid behov, då kändes det som jag satt i helvetet på jorden i ett par veckor.

Sen på öppenpsyk fortsatte läkaren där med 2mg diazepam vid behov o begränsade det till max 2st/dag, max 25st/månad.

Sömntabletter gick jag igenom hela arsenalen från imovane o stilnoct till halcion (som äntligen funkade).

Sen åter inlagd på psyk bytte de ut halcion mot flunitrazepam, sak samma insomningsmässigt. Men fortsatte med 2mg diazepam men jag fick 25mg oxazepam (sobril) nån enstaka gång då o då när läkarna tyckte jag va alldeles för uppjagad. Men efter en kort tid bytte de 1mg flunitrazepam till 5mg nitrazepam som sömntablett o jag kunde inte sova på ett par veckor tills kroppen hade vant sig att få lite uddlösare sömntabletter.

Sen fick jag i mitt tycke den bästa läkaren medicinmässigt jag någonsin kunde få. Han fattade direkt att jag faktiskt verkligen hade svår ångest så jag fick 1mg xanor vid behov max 2st/dag. Det va den första tabletten som verkligen tog bort min ångest. Det är ändå en av de ångest-bensos som anses ha högst beroende-potential inom läkarkåren. Men tack vare det bytet i kombination med blandad psykodynamisk och kognitiv terapi så tar jag idag aldrig min 1mg xanor som jag fortfarande har vid behov. Jag får lite ångest ibland men med hjälp av min terapi så kan jag hantera den mycket bra utan att ta någon xanor.

Samma läkare insåg också hur dåligt de 5mg nitrazepam jag fick till natten funkade för min sömn och jag får nu istället 2mg flunitrazepam.

Så nu äntligen efter ett flertal års kämpande är jag redo att gå tillbaka ut i arbetslivet igen och göra rätt för mig. En minimal medicinering har jag också, ergenyl retard (bipolär sjukdom) och flunitrazepam (sömn) stående + 1mg xanor (ångest) vid behov.

Som mest hade jag haldol + abilify + nozinan + diazepam + lergigan + theralen + stilnoct. En helt värdelös kombination.

Mitt recept för lyckad rehabilitering va altså terapi + starkare benso för att inte okontrollerat häva i mig all benso jag kom över. De flesta läkares strävan att minimera benso-utskrivningen för att få bukt med bensomissbruk va altså helt fel metod för mig.

Jag hoppas du blev något klokare av mitt inlägg. Det beror helt på vilken läkare du har och dennes förhållningssätt till benso.
Citera
2007-01-28, 09:53
  #14
Medlem
.xXx.

Antar att du är ordinerad 1 st 3 gånger om dagen, så efter en vecka ska du la ha ett nytt recept
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback