Flashback bygger pepparkakshus!
2007-01-25, 14:06
Medlem
Gul Adams avatar
Någon som har några tips om bra viner till matlagning? Både röda och vita. Är en vanlig knegare så glöm 400 kronors vinerna
Citera
2007-01-25, 14:19
Medlem
NinjaRövardottes avatar
De allra flesta går bra och det beror lite på vilken mat man gör men det finns ett par små regler jag brukar hålla mig till iaf.

1. Laga aldrig mat med ett vin du inte tycker är gott nog att dricka.
2. Vin blir alltid beskare juh längre det kokar.
3. Viner mot det torra hållet brukar ha en liten fördel jämtemot sötare (lättare att söta än att dölja sötma om så skulle vara fallet)
4. 50 - 70kr är bra för matlagning, dyrare vin dricker jag heldre om jag skulle ha en flaska hemma.
Citera
2007-01-25, 14:33
Medlem
Seamus Costellos avatar
Ska du ha rödvin i så köp en Rioja för 60-70 spänn. Dom är kraftiga och bra. Dessutom är dom ok att ta ett glas av också medan du slavar i köket... Finns några italienare jag använder ibland också, Mauro är bra i grytor.
Citera
2007-01-25, 15:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
De allra flesta går bra och det beror lite på vilken mat man gör men det finns ett par små regler jag brukar hålla mig till iaf.

1. Laga aldrig mat med ett vin du inte tycker är gott nog att dricka.
2. Vin blir alltid beskare juh längre det kokar.
3. Viner mot det torra hållet brukar ha en liten fördel jämtemot sötare (lättare att söta än att dölja sötma om så skulle vara fallet)
4. 50 - 70kr är bra för matlagning, dyrare vin dricker jag heldre om jag skulle ha en flaska hemma.
Mycket bra svar. Du kan det där

Dock skulle jag vilja lägga till en detalj. Om man reducerar vin tillsammans med t ex balsamvinäger och socker så försvinner fränheten. I det fallet spelar det således inte så stor roll att man tillagar såsen en längre tid.

Mitt tips är således: Smör, balsamvinäger, vin, rödlök, salt, peppar och reducering.

~Paul~
Citera
2007-01-25, 15:22
Bannlyst
Kanske kan ge dig lite kött på benen:
http://www.systembolaget.se/MatochDryck/Dryckerimaten/
Citera
2007-01-25, 15:49
Medlem
en god rödvinssås

mir poix av rotseller, morot och gul lök.
fräs i lite smör tills löken blir glansig och genomskinlig. tillsätt tomatpure och låt det fräsa med ett par minuter till det bränner fast lite i botten ( ger fin brun färg åt såsen) sedan tillsätter du en kraftig rioja eller cabernetsouvignon. låt reducera ner till nästan ingenting sedan tillsätter du buljong, timjan, peppar. låt koka i en kvart.. smaka. salta om det behövs.
klart
Citera
2007-01-25, 15:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
en god rödvinssås

mir poix av rotseller, morot och gul lök.
fräs i lite smör tills löken blir glansig och genomskinlig. tillsätt tomatpure och låt det fräsa med ett par minuter till det bränner fast lite i botten ( ger fin brun färg åt såsen) sedan tillsätter du en kraftig rioja eller cabernetsouvignon. låt reducera ner till nästan ingenting sedan tillsätter du buljong, timjan, peppar. låt koka i en kvart.. smaka. salta om det behövs.
klart
Det är i grova drag vad jag föreslog

~Paul~
Citera
2007-01-25, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är i grova drag vad jag föreslog

~Paul~
eller inte
Citera
2007-01-25, 19:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
eller inte
Du har rotfrukter i samt fler kryddor. Men jag sa "i grova drag". Båda såserna går ut på rödvin och reducering.

Den slutgiltiga smaken styrs självfallet utav kryddvalet, men det var inte det jag menade. Jag anser att arbetsgången är ungefär den samma och därmed i stort sett samma procedur.

Om man skall hårddra det hela så kan man ha i: rosmarin, timjan, maizena, honung, soja, citron/lime, kalvbuljong, chalottenlök, sichuanpeppar, enbär osv, osv. Men likt förbaskat så är grunden den samma: Smör, vin, salt, peppar, socker (i någon form) samt balsamvinäger.

~Paul~
Citera
2007-01-25, 21:39
Medlem
Gul Adams avatar
Tack allihopa
Citera
2007-01-25, 21:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul Adam