Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-24, 23:51
  #1
Medlem
JazzyJamess avatar
I ett av mina rum sitter det ett extra telefonjack bredvid det ordinarie (bor i hyreslägenhet). Vad jag lyckats konstatera hittills är att detta verkar vara huvudjacket, i stället för det i hallen, och det verkar vara kopplat till det äldre jacket som sitter intill (men som saknar signal). Om jag kopplar ur trådarna ur "extrajacket" får jag ingen signal i övriga jack i lägenheten.

Varför har någon tidigare hyresgäst installerat detta jack? Är det för ISDN eller bara för att flytta huvudjacket? Kan detta "huvudjack" vara anledningen till att mitt ADSL känns orimligt långsamt (ca 11 Mb med 1900 meter till telestationen)? Är det någon teletekniker här som har några idéer?
Citera
2007-01-24, 23:55
  #2
Medlem
micaeles avatar
Det verkar vara huvudjacket som är flyttat dit, mycket eftersom du säger att alla andra slutar fungera om du kopplar ur det. Kanske ville den tidigare hyresgästen ha modemet i just det rummet och inte i hallen (som ofta blir fallet när det gäller lägenheter).
Du ska alltid ha modem (med splitter) i huvudjacke, annars får du dålig prestanda och disconnects när det ringer och störningar när man pratar i telefon.

Det är dock inga problem att koppla om, om du skulle vilja det. En snabb sökning på nätet ger dig all information om hur det ska vara kopplat för att vara rätt gjort.
Citera
2007-01-25, 14:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJames
mitt ADSL känns orimligt långsamt (ca 11 Mb med 1900 meter till telestationen)? Är det någon teletekniker här som har några idéer?
Det är rätt rimligt, 1000m ska inte räkna med mer än 15. Så på 1900 kan du nästan vara glad att du har 11.

Och ja, jag vet vad jag pratar om har jobbat på adsl-driften hos sveriges största adsl-leveratör.
Citera
2007-01-25, 21:38
  #4
Medlem
discord: säg fan inte att du har jobbat på second line på b2? hatar dom dryga jävlarna.
Citera
2007-01-26, 14:19
  #5
Avstängd
kolmens avatar
förmodligen har han 2 ingångs jack
Citera
2007-01-30, 16:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jughead
discord: säg fan inte att du har jobbat på second line på b2? hatar dom dryga jävlarna.
nä nä, usch! Kommunist som jag är (inte) så jobbar jag bara åt staten.
Citera
2007-01-30, 19:49
  #7
Moderator
Tystnads avatar
Att det sitter två jack bredvid varandra kan bero på att en tidigare hyresgäst haft flera inkommande linjer ,tex en till en Fax apparat

Hur man kopplar Svenska Telenät /jack i lägenheter framgår HÄR.

Bara att testa sig fram ,en vanlig spänningsprovare (två handtag med lysdioder i ena) fungera utmärkt vid koppling/felsökning på jacken
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback