Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-24, 04:12
  #1
Medlem
Söker ett program för Windows som söker igenom filer (i mitt fall *.htm) efter ett särskilt ord och tar bort detta. Några tips?
Citera
2007-01-24, 04:17
  #2
Avstängd
SnubbeBubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av non-toxic
Söker ett program för Windows som söker igenom filer (i mitt fall *.htm) efter ett särskilt ord och tar bort detta. Några tips?

Total Commander kör jag med.
Bläddrar fram till text/html-filen jag vill redigera i, väljer "Redigera" i undre raden, och så söker jag fram och ersätter det som skall ändras på!

Det går även i Word! Där finns det ju "Sök och ersätt"...
Citera
2007-01-24, 04:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
Total Commander kör jag med.
Bläddrar fram till text/html-filen jag vill redigera i, väljer "Redigera" i undre raden, och så söker jag fram och ersätter det som skall ändras på!

Det går även i Word! Där finns det ju "Sök och ersätt"...

Problemet är att det är nästan 3000 filer jag behöver redigera.
Citera
2007-01-24, 04:19
  #4
Avstängd
SnubbeBubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av non-toxic
Problemet är att det är nästan 3000 filer jag behöver redigera.

Oooh, shit.

Ja, då har jag ett recept: tålamod!

Jag får hålla koll i denna tråd. Är intressant att se om du får några andra bra förslag, så man själv kanske får lite tips!
Citera
2007-01-24, 05:26
  #5
Medlem
Ondkvists avatar
UltraEdit klarar av att söka & ersätta i vansinnigt många filer samtidigt. Bara att tala om vilka filtyper som ska undersökas samt vilken katalogstruktur de ligger i, därefter går det snabbt.
Citera
2007-01-24, 16:36
  #6
Medlem
hesons avatar
Om det är något du behöver göra ofta eller med komplicarade regler rekomenderar jag cygwin så du får standard unix toolset med sed och perl (båda klarar att ändra i filer utan tempfiler nuförtiden). Ultraedit är perfa för enklare översättningar men vill man byta plats på ord etc. är det regexp som gäller (lite tungt att lära sig men det kan det vara värt)
Citera
2007-01-24, 21:29
  #7
Medlem
jeajaks avatar
Nu har du redan fått en drös bra svar, men jag ger ändå ett till.
ReplaceEm har funkat bra för mig. Programmet använder en lite egen variant av regular expressions, men hanterar exempelvis att ändra text som löper över flera rader m.m.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback