Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-29, 02:41
  #13
Medlem
Farsan tillbringade en stor del av sin militärtjänstgöring på Nåttarö som radargruppbefäl på 1950-talet. Det har blivit en mytisk plats för mig tack vare hans historier, men jag har aldrig varit där trots att jag inte bor särskilt långt färifrån.
Citera
2012-06-24, 14:50
  #14
Medlem
ACELadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Sitter och har tråkigt på jobbet och drömmer mig tillbaka i tiden och kom på att jag faktiskt sysslat med lite UE när jag var liten 5-7 år kanske), om än indirekt.

Farmor och farfar hade en sommarstuga vid Löknäs på Värmdö utanför Stockholm. På sommrarna var jag där så ofta jag kunde, var toppen att ha nära till havet och bada och fiska. Hur som helst så fanns (eller finns...) det en ö rakt ut från den lokala båtklubben, kanske 100-200 meter ut i farleden. Där brukade jag och farsan, farfar eller nån äldre kusin åka ut för att meta på istället för att stå vid bryggan. Ön var inte stor alls, kanske bara 50 m rakt över om jag minns rätt, en del var också svår tillgängligt med mycket och täta buskar etc. I ena änden (som jag antar vätter ut mot farleden) fanns ett betongfundament, kanske för en lv-kanon eller nåt. Men det spännande var att trots öns ringa storlek fanns en solid järndörr med ett gammal rostigt hänglås på, och här och var ventilations-rör som stack upp. Som 7-åring tyckte man det var vansinnigt spännande och fantasieggande, men självklart så gjorde jag inte tappra försök att ta mig in. Jag och en kompis släppte ner några stenar i ventilations-röret, och då det lät som de träffade metall längst ner drog vi slutsatsen att det var en hög gamla musköter som låg där nere Givetvis låg det säkert inte några sådana där nere, farmor berättade att ”bunkern” hade byggts i samband med kriget eller strax efter då ryss-skräcken var stor. Finlandbåtarna gick förresten bara några meter från ön och båthamnen och varje tisdag klockan 20 så gick vi ner och tittade och vinkade när de gled förbi.
Det här var i början/mitten av 80-talet, och idag ångrar jag som fasiken att jag inte utforskade det mer… Avsaknad av båt gör det omöjligt för mig att ta mig tid i dag, men det hade varit fruktansvärt kul att se om det finns kvar och vad som finns innanför dörren.
Har försökt lokalisera ön via Google Earth och Eniros karttjänst, men jag lyckas inget vidare annars hade jag gett nån av er i uppdrag att kolla närmare





Jag kan upplysa dig om att betongfundamentet på Svartvikskobben där du satt och metade numera är historia. För 5-6 år sedan plockades den bort. Bunkern är också borta. För några år sedan hade någon brutit upp den och bott inuti den. När vi var där fanns bara skrot att hämta + ett par madrasser och några filtar.

Ön är deklarerad som fågelområde (eller vad det nu kan heta) där man inte får gå i land under häckningssäsongen.

Kul att du satt på bryggan och vinkade till finlandsbåtarna på 80-talet...det gjorde jag också.
Citera
2019-07-23, 17:13
  #15
Medlem
Var på nåttarö nyligen och rekade. Naturen börjar ta över helt, vissa ingångar så har dem inte fyllt "helt" så man ser betongen där dem har format ovanför dörrarna. Synd att man inte kommer in i någon grotta. vore kul att damma av minnena från barndomen i mitten på 90-talet.

Baracker ser man på google maps :P Hela nåttarö hals är skyltat som skyddsobjekt, är det aktivt eller har dem bara glömt skyltarna?

Vattenfall har märkt ut elen som förmodligen fortfarande matar något?
Citera
2021-07-27, 14:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMarket
Farsan tillbringade en stor del av sin militärtjänstgöring på Nåttarö som radargruppbefäl på 1950-talet. Det har blivit en mytisk plats för mig tack vare hans historier, men jag har aldrig varit där trots att jag inte bor särskilt långt färifrån.
hej där en guidad tur hade varit värdefullt🙏🏻😄
Citera
2021-07-27, 14:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antefjante
Var på nåttarö nyligen och rekade. Naturen börjar ta över helt, vissa ingångar så har dem inte fyllt "helt" så man ser betongen där dem har format ovanför dörrarna. Synd att man inte kommer in i någon grotta. vore kul att damma av minnena från barndomen i mitten på 90-talet.

Baracker ser man på google maps :P Hela nåttarö hals är skyltat som skyddsobjekt, är det aktivt eller har dem bara glömt skyltarna?

Vattenfall har märkt ut elen som förmodligen fortfarande matar något?
Hallå elen är relativt nydragen och området är igång men ” vilande”
Citera
2021-07-27, 14:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mallorcapeter
Hallå elen är relativt nydragen och området är igång men ” vilande”
Elen i berget är igång
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback