• 1
  • 2
2007-01-22, 10:03
Bannlyst
Hejsan. Det är nu andra dagen jag går på Zoloft, tar 50mg per dag..
I alla fall jag tar det för få bort den sista ångesten vid sociala situationer och för lite tvångs tankar är såna saker jag klarar av typ måste kolla dörren en extra gång fast jag vet att den är låst. Har inga depressions problem i huvud taget. Är det verkligen rätt medicin för mig? Har läst och många ska tydligen ha fått massa bi verkningar som trötthet, ingen balans och så vidare.
Citera
2007-01-22, 10:43
Medlem
StrangersCandys avatar
Äter också Zoloft, men dock inte mot tvångstankar, utan enbart depression och ångest.
Har dock en vän som åt det i samband med tvångstankar i stil med dom du beskriver, men bytte senare till ett annat "lyckopiller". Vet inte varför personen bytte, men tvångstankar är ofta en vanlig följd när man har ångest etc, så jag skulle tro att Zoloft är den rätta medecinen för dig trots allt.

Det låter som om du är väldigt skeptisk till just Zoloft, och du borde ju ha frågat din läkare, som antagligen kan svara bättre, varför han valde att sätta dig på just den medicinen.
Många mediciner skrivs ju ut i ett annat syfte, än deras huvuduppgift så att säga.

Biverkningarna kan vara många, och det brukar vara jobbigast dom första veckorna. Man kan få mer ångest och blir mer deprimerad en tid (4-8 veckor), men ta det lugnt och kom ihåg att det blir bättre sen!
Det finns tusen olika biverkningar på just Zoloft (som du kan läsa på den lilla bipacksedeln), och det är väl olika från person till person om man får några alls eller vilka man får.

Biverkningarna jag personligen upplever för tillfället är att det susar i öronen, jag blir ibland väldigt darrhänt samt att sexlusten är ett minne blott.
(Men jag letar inte heller efter lämpliga träd att hänga mig i längre, så Zoloft "fungerar" ju på något plan iaf.)
Att sexlusten försvinner brukar tyvärr vara ganska vanligt, och det som användare stör sig mest på. Har hört att Rosenrot skall fungera mot det, men har ännu inte testat.

Jag kanske missuppfattade ditt inlägg, men nu har du lite åsikter iaf.
Citera
2007-01-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PralleGBG
I alla fall jag tar det för få bort den sista ångesten vid sociala situationer och för lite tvångs tankar är såna saker jag klarar av typ måste kolla dörren en extra gång fast jag vet att den är låst. Har inga depressions problem i huvud taget. Är det verkligen rätt medicin för mig? Har läst och många ska tydligen ha fått massa bi verkningar som trötthet, ingen balans och så vidare.
Den här diskussionen bör du ta med din läkare ist..
Citera
2007-01-22, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StrangersCandy
Äter också Zoloft, men dock inte mot tvångstankar, utan enbart depression och ångest.
Har dock en vän som åt det i samband med tvångstankar i stil med dom du beskriver, men bytte senare till ett annat "lyckopiller". Vet inte varför personen bytte, men tvångstankar är ofta en vanlig följd när man har ångest etc, så jag skulle tro att Zoloft är den rätta medecinen för dig trots allt.

Det låter som om du är väldigt skeptisk till just Zoloft, och du borde ju ha frågat din läkare, som antagligen kan svara bättre, varför han valde att sätta dig på just den medicinen.
Många mediciner skrivs ju ut i ett annat syfte, än deras huvuduppgift så att säga.

Biverkningarna kan vara många, och det brukar vara jobbigast dom första veckorna. Man kan få mer ångest och blir mer deprimerad en tid (4-8 veckor), men ta det lugnt och kom ihåg att det blir bättre sen!
Det finns tusen olika biverkningar på just Zoloft (som du kan läsa på den lilla bipacksedeln), och det är väl olika från person till person om man får några alls eller vilka man får.

Biverkningarna jag personligen upplever för tillfället är att det susar i öronen, jag blir ibland väldigt darrhänt samt att sexlusten är ett minne blott.
(Men jag letar inte heller efter lämpliga träd att hänga mig i längre, så Zoloft "fungerar" ju på något plan iaf.)
Att sexlusten försvinner brukar tyvärr vara ganska vanligt, och det som användare stör sig mest på. Har hört att Rosenrot skall fungera mot det, men har ännu inte testat.

Jag kanske missuppfattade ditt inlägg, men nu har du lite åsikter iaf.

tvångstankarna kan jag stå ut med men det är främst för att få bort den där ångesten som kommer när man träffar många personer på samma gång..

Det var jag som förslog Zoloft för min läkare och tyckte det lät som ett vettigt alternativ diskutera benso med men och hon sa att benso bara bedövar men SSRI hjälper så det blev detta, men efter läst alla bi verkningar nu som många har fått.

att få minskad sexlust tycker jag faktiskt låter som ett bra alternativ... så jävla jobbigt med frunntimen..
Citera
2007-01-22, 15:47
Medlem
Jag åt 100 mg Zoloft och fick ingen hjälp. Bytte då till Remeron som gav mig massa biverkningar. Inte heller Riperdal som är ett nauroleptikum fungerade. Nu fungerar Abilify för mig som är ett antipsykotikum.
Det där är så olika för olika personer.

Biverkningar på Zoloften var synstörningar, svårt att få orgasm och konstiga drömmar.

Prata med din läkare, det behöver inte vara just antidepressiva som fungerar för dig. Alt. Neuroleptikum eller antipsykotikum. Tex Abilify som jag äter fungerar mot paranoida tankar som jag har osv.
Citera
2007-01-22, 16:47
Medlem
Made of stones avatar
Jag började äta Zoloft i mars förra året mot min ångest (som ni alla vet). Dom två första veckorna var ett rent helvete! Förutom att ångesten ökade med raketfart så blev jag så jävla illamående. Det kändes i två veckor konstant som att jag när som helst skulle spy. Sedan försvann illamåendet ångesten gradvis.

Jag tycker att den är helt OK. Det ska nämnas också att jag äter tre mediciner (Zoloft, Remeron och Oxascand vid behov).

För övrigt äter jag 100 mg Zoloft/ dag.
Citera
2007-01-22, 20:27
Medlem
keso_411s avatar
jag äter just nu 150mg Zoloft
125mg Lergigan
50mg Propavan
60mg Buspar

detta är min totala vardagliga dos som jag tar tre gånger om dagen
men som trådskaparen beskriver tror jag att du borde prata med din läkare så du får helt korrekt medecin..... det är ju många antidepp meds som ger tvångstankar och liknande
Citera
2007-01-23, 03:29
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keso_411
jag äter just nu 150mg Zoloft
125mg Lergigan
50mg Propavan
60mg Buspar

detta är min totala vardagliga dos som jag tar tre gånger om dagen
men som trådskaparen beskriver tror jag att du borde prata med din läkare så du får helt korrekt medecin..... det är ju många antidepp meds som ger tvångstankar och liknande

Tre gånger om dagen?! Var har du för läkare? Bara ex på 450mg sertralin/dag är galet.

För att inte bara gå OT: För mig har zoloft förändrat mig som människa, men jag vet inte ifall det är till det positiva eller negativa. Äter även 30mg remeron. Jag har en kompis som arbetar med människor som har tex tvångstankar och där är zoloft en vanlig medicin, då kombinerat med annat.
Citera
2007-01-23, 09:22
Medlem
zescos avatar
100mg zoloft för min del, är numera rena rama rocco i sängen
Citera
2007-01-23, 13:13
Bannlyst
Aja har tagit det i 3 dagar nu, hittills är bieffekterna när jag böjer huvud snabbt så tjuter det i öronen, har gått ner 2½ kg och lite svårt att sova... Men inga psykiska skillnader direkt
Citera
2007-01-23, 14:10
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PralleGBG

Nä det tycker jag inte. Du skriver "den sista ångesten", dvs klarar du dig utan mediciner? Dessutom tar inte medicinen bort ångesten utan bedövar den under tiden du äter medicin, gör du inget annat åt ångesten kommer den tillbaks när du slutat medicinera.

Och jag tycker inte tvångstankar handlar om att kolla dörren en extra gång...

Men, ta det med din läkare
Citera
2007-01-23, 14:14
Medlem
Jensofswedens avatar
Jag råder för övrigt er alla att läsa "Mediciner mot livet" av Lars Grip som handlar om just anti-depressiva mediciner i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in