Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-11-10, 00:23
  #73
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
… Yepp, det finns studier som visar just på bättre mental hälsa bland religiösa, t ex lägre risk för självmord. Och ja, det är väl inte så konstigt egentligen om de som tror på en högre mening där de själva har en plats, mår bra just av det. Känns inte direkt som ett extraordinary claim som kräver extraordinary evidence.

Men du ställer också en intressant fråga om detta. Är det bättre att må dåligt än att tro på något bara för att må bra? Själv vill jag nog iaf så långt som möjligt veta vad som faktiskt går att veta, även om det är jobbigt. Dock finns det ju väldigt mycket i livet man inte kan veta helt säkert, t ex om framtida huspriser, hur länge man kommer fortsätta vara frisk, etc, och ÄNDÅ måste agera på något sätt. Nu är det väl ingen som har t ex ständigt ökande huspriser som religion, utan trots en chansning på köp idag ändå iaf håller lite öppet för att de kan falla imorgon. Möjligen kan man ha en lite liknande inställning till religion. Dvs chansa lite idag för att det känns bra, men ändå vara öppen för en omvärdering beroende på vad som händer t ex inom vetenskap.

Men hur besvarar man egentligen frågan om vad som är bättre? Hur definieras "bättre"? Filosofisk fråga.

Nu är jag inte insatt i den vetenskapliga litteraturen i detta ämne, så det kanske finns dem som är bättre insatta och kanske har goda svar på mina frågeställningar. Men ifall det nu finns en korrelation mellan religiositet och välmående, så vore det intressant att förstå vilka konkreta variabler som är avgörande i att bidra till välmåendet.

Är det t.ex. den sociala supporten i den religiösa gruppen? Transcendenta upplevelser som man får då man t.ex. mediterar eller kontemplerar? Upplevelsen av att ha en fast punkt och mening i livet? Den känsla av gemenskap och identitet som olika ritualer kan skapa? Den "terapi" man får av bön? etc. ?Är det en eller en kombination av dessa variabler som är avgörande? Dessa exempel på variabler (eller en kombination av dem) är inte beroende av att man är gudstroende eller tror på vissa religiösa metafysiska världsbilder.

Om det däremot är själva tron på vissa specifika religiösa metafysiska världsbilder som är den centralt bidragande faktorn till välbefinnandet, vilka komponenter i dessa världsbilder är det som är centrala för välmåendet? Om detta skulle vara den centrala variabeln, blir det problematiskt för alla dem som har en skeptisk läggning och inte finner evidens för att tro på de religiösa metafysiska världsbilderna. Jag menar, vi kan inte välja vad vi tror på. Tro är ett psykologiskt tillstånd som uppkommer då vi är övertygade om att vissa påståenden är sanna. Hur mycket jag än skulle vilja tro att Bill Gates varit snäll och skickat en miljard dollar till mitt konto, kan jag inte tro att så är fallet, hur mycket jag än uppammar min vilja. Och själv finner jag det svårt att tro på påståenden endast för att de "känns bra".

Anledningen varför jag tycker att det är viktigt att bryta ner religion i dess komponenter och testa vilka har en positiv inverkan på mänskligt välbefinnande är eftersom vi då kan undvika att ”kasta ut barnet med badvattnet”. Vi kan då ta vara på de komponenter som inte har skadliga biverkningar och som inte innebär att man gör avkall på sin intellektuella integritet och implementera dem i samhället eller vårt eget personliga liv.
Citera
2018-11-10, 00:37
  #74
Medlem
Om endst kristna från en viss församling och med en viss tolkning av bibeln hade betydligt bättre hälsa än resten av världen, då skulle det kanske kunna räknas som ett minibevis för att det ligger någon sanning i deras tro. Men det skulle bara vara ett ”minibevis”, som sagt. Värt att undersökas, kan man säga.
Citera
2018-11-12, 21:55
  #75
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Nu är jag inte insatt i den vetenskapliga litteraturen i detta ämne, så det kanske finns dem som är bättre insatta och kanske har goda svar på mina frågeställningar. Men ifall det nu finns en korrelation mellan religiositet och välmående, så vore det intressant att förstå vilka konkreta variabler som är avgörande i att bidra till välmåendet.

Är det t.ex. den sociala supporten i den religiösa gruppen? Transcendenta upplevelser som man får då man t.ex. mediterar eller kontemplerar? Upplevelsen av att ha en fast punkt och mening i livet? Den känsla av gemenskap och identitet som olika ritualer kan skapa? Den "terapi" man får av bön? etc. ?Är det en eller en kombination av dessa variabler som är avgörande? Dessa exempel på variabler (eller en kombination av dem) är inte beroende av att man är gudstroende eller tror på vissa religiösa metafysiska världsbilder.

Om det däremot är själva tron på vissa specifika religiösa metafysiska världsbilder som är den centralt bidragande faktorn till välbefinnandet, vilka komponenter i dessa världsbilder är det som är centrala för välmåendet? Om detta skulle vara den centrala variabeln, blir det problematiskt för alla dem som har en skeptisk läggning och inte finner evidens för att tro på de religiösa metafysiska världsbilderna. Jag menar, vi kan inte välja vad vi tror på. Tro är ett psykologiskt tillstånd som uppkommer då vi är övertygade om att vissa påståenden är sanna. Hur mycket jag än skulle vilja tro att Bill Gates varit snäll och skickat en miljard dollar till mitt konto, kan jag inte tro att så är fallet, hur mycket jag än uppammar min vilja. Och själv finner jag det svårt att tro på påståenden endast för att de "känns bra".

Anledningen varför jag tycker att det är viktigt att bryta ner religion i dess komponenter och testa vilka har en positiv inverkan på mänskligt välbefinnande är eftersom vi då kan undvika att ”kasta ut barnet med badvattnet”. Vi kan då ta vara på de komponenter som inte har skadliga biverkningar och som inte innebär att man gör avkall på sin intellektuella integritet och implementera dem i samhället eller vårt eget personliga liv.
Med anledning av tråden (FB) Religion - en mentalsjukdom gjorde jag iaf ett lamt försök till att undersöka litteraturen om ämnet mha Google. Var då förstås ffa intresserad av vad proffs inom psykiatri säger. Fann ganska snabbt den här populärvetenskapliga artikeln (med många referenser till litteraturen):
https://www.psychologytoday.com/us/b...at-is-the-link
och från den t ex denna review article
https://journals.sagepub.com/doi/abs...74370905400502
med Abstract till en forskningsartikel och nedladdningsbar pdf.

Är nog bäst om du kollar själv om dina frågor, samt givetvis även kollar om det finns andra bättre källor.
Citera
2018-11-12, 22:19
  #76
Medlem
Jag har deltagit i en verenskaplig undersökning.
Vill inte gå in på denna, men jag "svarade bäst" sa dom.
Senare fick jag reda på att det var placebo.
Fan jag tror allt handlar om människans fantasiförmåga!
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback