Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-04, 21:58
  #901
Medlem
Limpid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Deadman
Ca 1000 stycken var ute och jagade, 12000 var anmälda som vargjägare.

Av ren nyfikenhet undrar jag vart du hittat den informationen?
Citera
2010-01-04, 22:00
  #902
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imoyes
Är det inte bättre att folk som bor nära vargreviren får bestämma, fattar inte varför vi stadsbor som inte påverkas det minsta ska förespråka om att vi ska bevara denna fina varg, inte är det vi som får stå för konsekvenserna?

/// Göteborgarn

Nej men det hade varit intressant att plocka in röster för att se hur det förhåller sig i vargtäta områden.
Citera
2010-01-04, 22:00
  #903
Medlem
Limpid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imoyes
Är det inte bättre att folk som bor nära vargreviren får bestämma, fattar inte varför vi stadsbor som inte påverkas det minsta ska förespråka om att vi ska bevara denna fina varg, inte är det vi som får stå för konsekvenserna?

/// Göteborgarn

Helt rätt! Men vissa människor mår bra av att ha åsikter om saker som egentligen inte rör dem ett dugg!
Citera
2010-01-04, 22:11
  #904
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpid86
Av ren nyfikenhet undrar jag vart du hittat den informationen?

Tror inte det framkommit någon siffra på det verkliga jägarantalet.

Att det skulle vara 12000 är dock helt omöjligt.
Många registrerade har helt enkelt inte rätt att delta, dom bor i fel Län.

Några tusen, på Lördagen, är min gissning
Citera
2010-01-04, 22:15
  #905
Medlem
Mr Deadmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpid86
Av ren nyfikenhet undrar jag vart du hittat den informationen?

Det var ett reportage i en tidning, artikeln finns på nätet men jag hittar den inte nu, ska fortsätt leta och lägga upp länken.
Citera
2010-01-04, 22:17
  #906
Medlem
Limpid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Tror inte det framkommit någon siffra på det verkliga jägarantalet.

Att det skulle vara 12000 är dock helt omöjligt.
Många registrerade har helt enkelt inte rätt att delta, dom bor i fel Län.

Några tusen, på Lördagen, är min gissning

okej jag tänkte anmäla mig men hörde att intresset var så stort så jag struntade i det, har dock redan fällt en varg hemma i byn, dock med bil och det va en olyckshändelse, men så speciellt va det inte!
Citera
2010-01-04, 22:18
  #907
Medlem
Limpid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Deadman
Det var ett reportage i en tidning, artikeln finns på nätet men jag hittar den inte nu, ska fortsätt leta och lägga upp länken.

Okej det är uppskattat då jag vill använda det som argument jag med!
Citera
2010-01-04, 22:28
  #908
Medlem
Mr Deadmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpid86
Okej det är uppskattat då jag vill använda det som argument jag med!

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article550752.ece

Jag kan ha lite fel. Artikeln gäller troligtvis bara Dalarna..

Troligtvis så kommer det att komma mer exakta siffror på antalet deltagare lite längre fram.

Men om jag får spekulera så gissar jag att ca 4-5000 man var ute och jagade utspritt på 5 län.

Retar mig på att tidningarna envisas med att använda summan av dom som har registrerat sig som vargjägare som det faktiska antalet som var i skogen och jagade.
Citera
2010-01-04, 22:31
  #909
Medlem
InteIgens avatar
lite info om antalet
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artike...rtikel=3347735 max 2000
http://www.sr.se/varmland/nyheter/ar...rtikel=3347052 runt 1000
Citera
2010-01-04, 22:35
  #910
Medlem
InteIgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Deadman
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article550752.ece

Jag kan ha lite fel. Artikeln gäller troligtvis bara Dalarna..

Troligtvis så kommer det att komma mer exakta siffror på antalet deltagare lite längre fram.

Men om jag får spekulera så gissar jag att ca 4-5000 man var ute och jagade utspritt på 5 län.

Retar mig på att tidningarna envisas med att använda summan av dom som har registrerat sig som vargjägare som det faktiska antalet som var i skogen och jagade.
Vad förväntar du dig av våra "journalister" (propagandaister), de är systematiska i deras selektiva rapportering av information som passar deras ståndpunkter. Inte mycket att göra åt i Sverige men man kan hoppas att amerikanerna, britterna och israelerna skjuter ett par som en tillrättavisning.
Citera
2010-01-04, 22:37
  #911
Medlem
Fettsprutans avatar
Ska vi säga storleksordningen 1000 jägare per Län i genomsnitt ?

Ca. 5000 alltså.
Citera
2010-01-04, 22:43
  #912
Medlem
Mr Deadmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteIgen
Vad förväntar du dig av våra "journalister" (propagandaister), de är systematiska i deras selektiva rapportering av information som passar deras ståndpunkter.

Sant.

Senast i dag läste jag detta på aftonbladet.

Citat:
12 000 jägare gav sig ut i fem län för att skjuta 27 vargar i den första licensjakten på vargar på 45 år.

Resten stämmer ju men 12000 hemska jägare i skogen låter ju bra mycket värre ut än ett par ynka tusen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback