Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-29, 21:38
  #7045
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken

Med tanke på att de flesta jägare idag bär kamoflagekläder när de jagar, även bössan är ofta kamoflagetäckt, detta trots att t.ex. Älgen är färgblind och ytterst närsynt, säger väl egentligen allt om dagens jägare, de ser sig själva som något slags Navy Seals i skogen, jag bruka bli lite full i skratt när jag ser dem kliva ur bilarna.


Älgen är faktiskt inte färgblind i den bemärkelsen att den endast ser allt i gråskalor (akromatopsi), den ser t.ex. färgerna gult och blått precis som vi människor (utan defekt färgseende) uppfattar gult och blått.
Älgen har dock problem att se skillnad på grönt, rött och grått. De färgerna tenderar att flyta ihop för älgen, därför kan man t.ex. med fördel använda en röd varseljacka vid älgjakt, gärna med någon form av kamouflagemönster.
Varför kamouflagemönster? Därför att det ej är något fel på älgars kontrastseende.

Vill man förkovra sig i det här med färgblindhet kan man kika på dessa wikisidor som innehåller en del matnyttigt i ämnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Color_blindness

https://sv.wikipedia.org/wiki/Defekt_f%C3%A4rgseende
Citera
2017-09-30, 08:37
  #7046
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Louise i filmen ovan, verkar ju faktiskt verkligen försöka skrämma iväg vargen, men blir likväl förföljd av den.
Hur tycker ni "experter" i tråden att man skall handskas med denna varg i Österhaninge?
Tycker att man ska låta denna varg få vara ifred, för österut i Sverige så är man ju mera positiv till varg.
Att ha varg i trädgården har varit ett "pittoreskt" inslag i den värmländska vardagen i över 30 år.
Citera
2017-10-03, 10:35
  #7047
Medlem
Skunken666s avatar
Tydligen har det bestämts att vargen i Haninge skall skrämmas medelst gummikulor.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/in...kt-med-vargen/
Citera
2017-10-11, 13:39
  #7048
Medlem
Undrar när vi får se något liknande i Sverige, troligtvis aldrig med tanke på hur flata vi svenskar är!

https://www.dn.se/nyheter/varlden/fa...i-vargprotest/

https://svenskjakt.se/start/nyhet/fa...test-mot-varg/

http://www.vargfakta.se/nyheter/fran...a-franskt-vis/
Citera
2017-10-11, 20:27
  #7049
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Tydligen har det bestämts att vargen i Haninge skall skrämmas medelst gummikulor.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/in...kt-med-vargen/

Nog snart död som den Rialavarg som varit nosat nära Stockholm. Då blir det skyddsjakt väldigt snabbt.

Citat:
Rialavarg skjuten efter attacker mot hundar

Jakten fick bedrivas inom kommunerna Norrtälje, Vallentuna och Österåker. Vargen sköts i Vallentuna kommun.
https://www.aftonbladet.se/senasteny...cle26201486.ab

Citat:
Ordförande för Moderaterna i Haninge Alexandra Anstrell, har skickat in en begäran om skyddsjakt på Södertörnsvargen till länsstyrelsen.

– Oron måste tas på allvar, säger Alexandra Anstrell.
https://www.dn.se/sthlm/politiker-be...ertornsvargen/

I Stockholm tycker politiker i gemen att det är jättebra med många vargar bara så länge de inte närmar sig Stockholm...
Citera
2017-10-15, 01:53
  #7050
Medlem
Lyzzas avatar
Har några frågor angående artikeln i aftonblaskan nedan.

1. Hur tänker jägare om det här med att avliva hybrider?

2. Kan en hybridhona få flera valpkullar än en renrasig varg?

3. Är hybrider mer/mindre aggresiva mot hundar vid möten i skogen?

4. Har det någonsin dokumenterats en hybridstam i norden innan vargarna blev utrotade?

I Alaska har vargar och hundar blandats och renodlats till slädhundar och de har haft ett legetimt skäl att göra så.

5. Skulle det någonsin bli tillåter i Sverige att ta vara på och bilda en ny ras i våra dagar?

6. A. Om man lät naturen ha sin gång, hur fort hade vargstammen i Sverige enbart bestått av hybrider? ( om man nu inte räknat invandrade exemplar)

B. Eller kommer det aldrig kunna hända?

C. Har det hänt i något land?

Själv är jag inte jägare eller vargkramare. Bara nyfiken på det naturliga utvalet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ngen-i-sverige

Det var i slutet av sommaren som viltkameran fångade en bild på vargvalparna vid Bie norr om Katrineholm.

Efter djupgående DNA-analys på insamlade spillningsprover, vilket gjordes för att valparna såg ovanligt mörka ut, konstaterar länsstyrelsen i Södermanland att det är hybrider mellan varg och hund.

Det uppges vara det första konstaterade fallet i Sverige, vilket Naturvårdsverkets vilthandläggare Hanna Dittrich Söderman säger att man kan slå fast för att den skandinaviska vargstammen är väldokumenterad.

– Man har i princip ett komplett stamträd på individnivå, säger hon till TT.

Katrineholms-Kuriren skriver att länsstyrelsen nu ser över vilka åtgärder som behöver vidtas och att man räknar med skyddsjakt under kommande vecka.
”Vi ska skydda den vilda vargen”

– Det är viktigt att man omgående vidtar åtgärder för att plocka bort dem, säger Hanna Dittrich Söderman.

– Det är den vilda vargen med dess egenskaper som vi har ansvar att skydda. Börjar den bli påspädd med hundgener är det ju inte riktigt en varg längre.

Hur många hybrider som rör sig runt om i området är inte fastställt.

– Man vet att det finns två, kanske tre, kanske fler.
Citera
2017-10-15, 07:38
  #7051
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Har några frågor angående artikeln i aftonblaskan nedan.

1. Hur tänker jägare om det här med att avliva hybrider?

2. Kan en hybridhona få flera valpkullar än en renrasig varg?

3. Är hybrider mer/mindre aggresiva mot hundar vid möten i skogen?

4. Har det någonsin dokumenterats en hybridstam i norden innan vargarna blev utrotade?

I Alaska har vargar och hundar blandats och renodlats till slädhundar och de har haft ett legetimt skäl att göra så.

5. Skulle det någonsin bli tillåter i Sverige att ta vara på och bilda en ny ras i våra dagar?

6. A. Om man lät naturen ha sin gång, hur fort hade vargstammen i Sverige enbart bestått av hybrider? ( om man nu inte räknat invandrade exemplar)

B. Eller kommer det aldrig kunna hända?

C. Har det hänt i något land?

Själv är jag inte jägare eller vargkramare. Bara nyfiken på det naturliga utvalet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ngen-i-sverige

Det var i slutet av sommaren som viltkameran fångade en bild på vargvalparna vid Bie norr om Katrineholm.

Efter djupgående DNA-analys på insamlade spillningsprover, vilket gjordes för att valparna såg ovanligt mörka ut, konstaterar länsstyrelsen i Södermanland att det är hybrider mellan varg och hund.

Det uppges vara det första konstaterade fallet i Sverige, vilket Naturvårdsverkets vilthandläggare Hanna Dittrich Söderman säger att man kan slå fast för att den skandinaviska vargstammen är väldokumenterad.

– Man har i princip ett komplett stamträd på individnivå, säger hon till TT.

Katrineholms-Kuriren skriver att länsstyrelsen nu ser över vilka åtgärder som behöver vidtas och att man räknar med skyddsjakt under kommande vecka.
”Vi ska skydda den vilda vargen”

– Det är viktigt att man omgående vidtar åtgärder för att plocka bort dem, säger Hanna Dittrich Söderman.

– Det är den vilda vargen med dess egenskaper som vi har ansvar att skydda. Börjar den bli påspädd med hundgener är det ju inte riktigt en varg längre.

Hur många hybrider som rör sig runt om i området är inte fastställt.

– Man vet att det finns två, kanske tre, kanske fler.

1. Dessa bör avlivas omgående.

2. Vet ej!

3. Enligt många insatta är problemet att man inte vet vilka egenskaper som kommer att ärvas.
Aggressivitet kan vara en av dem.

4. Det är första gången i modern tid i Sverige. Det har tidigare inträffat vid ett tillfälle i Norge. Det
finns ingen dokumentation från historisk tid, men omöjligt är det väl inte. Vargen som Linné
beskrev är däremot en varg.

5. Ja! Det är väl det i princip all djuravel syftar till, antingen det . eller att bevara en ras. Jag tror inte
jag fattat frågan dock.

6. Förmodligen B, då vi inte har horder av lösspringande förvildade hundar i Sverige. Jag har hört
rykten om att C skulle inträffat på vissa håll på Kolahalvön i samband med Sovjetunionens fall. Men
jag är skeptisk till detta.
Citera
2017-10-15, 10:24
  #7052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Har några frågor angående artikeln i aftonblaskan nedan.

1. Hur tänker jägare om det här med att avliva hybrider?

2. Kan en hybridhona få flera valpkullar än en renrasig varg?

3. Är hybrider mer/mindre aggresiva mot hundar vid möten i skogen?

4. Har det någonsin dokumenterats en hybridstam i norden innan vargarna blev utrotade?

I Alaska har vargar och hundar blandats och renodlats till slädhundar och de har haft ett legetimt skäl att göra så.

5. Skulle det någonsin bli tillåter i Sverige att ta vara på och bilda en ny ras i våra dagar?

6. A. Om man lät naturen ha sin gång, hur fort hade vargstammen i Sverige enbart bestått av hybrider? ( om man nu inte räknat invandrade exemplar)

B. Eller kommer det aldrig kunna hända?

C. Har det hänt i något land?

Själv är jag inte jägare eller vargkramare. Bara nyfiken på det naturliga utvalet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ngen-i-sverige

Det var i slutet av sommaren som viltkameran fångade en bild på vargvalparna vid Bie norr om Katrineholm.

Efter djupgående DNA-analys på insamlade spillningsprover, vilket gjordes för att valparna såg ovanligt mörka ut, konstaterar länsstyrelsen i Södermanland att det är hybrider mellan varg och hund.

Det uppges vara det första konstaterade fallet i Sverige, vilket Naturvårdsverkets vilthandläggare Hanna Dittrich Söderman säger att man kan slå fast för att den skandinaviska vargstammen är väldokumenterad.

– Man har i princip ett komplett stamträd på individnivå, säger hon till TT.

Katrineholms-Kuriren skriver att länsstyrelsen nu ser över vilka åtgärder som behöver vidtas och att man räknar med skyddsjakt under kommande vecka.
”Vi ska skydda den vilda vargen”

– Det är viktigt att man omgående vidtar åtgärder för att plocka bort dem, säger Hanna Dittrich Söderman.

– Det är den vilda vargen med dess egenskaper som vi har ansvar att skydda. Börjar den bli påspädd med hundgener är det ju inte riktigt en varg längre.

Hur många hybrider som rör sig runt om i området är inte fastställt.

– Man vet att det finns två, kanske tre, kanske fler.
Jag tänker inte ta svaren punkt för punkt, utan rätt och slätt bara säga att vi inte skall ha hund/varghybrider i Sverige. Vi skall ha rena vargar i naturen och detsamma gäller andra djurarter med för den delen. SKJUT BORT HYBRIDERNA i Bie.
Citera
2017-10-15, 16:59
  #7053
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
1.


5. Ja! Det är väl det i princip all djuravel syftar till, antingen det . eller att bevara en ras. Jag tror inte jag fattat frågan dock.

Ok frågan var kanske dumt ställd. Men jag antar att ingen kontroll skedde för att få fram de första hybriderna i Alaska utan det blev en hundras som blev accepterad på grund av deras nytta och godkänd på så vis.

Skulle någon myndighet svara ja till en ansökan om att infånga varghybriderna i dag för att få en egen inhemsk bruksras baserad på den nordiska vargstammen? Själv tvivlar jag på det. Men det finns kanske intresse för det?

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag tänker inte ta svaren punkt för punkt, utan rätt och slätt bara säga att vi inte skall ha hund/varghybrider i Sverige. Vi skall ha rena vargar i naturen och detsamma gäller andra djurarter med för den delen. SKJUT BORT HYBRIDERNA i Bie.

Det var ett klart svar. Tack.

Vargkramarna skulle förmodligen svara samma sak. Inga hybrider.

Undrar bara hur djuraktivister ställer sig till att döda dom omtalade hybriderna. Tror inte dom vågar rädda dom. Då blev dom kanske uppätna.
Citera
2017-10-15, 17:25
  #7054
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza


Skulle någon myndighet svara ja till en ansökan om att infånga varghybriderna i dag för att få en egen inhemsk bruksras baserad på den nordiska vargstammen? Själv tvivlar jag på det. Men det finns kanske intresse för det?



Nej! Det vore olagligt. Hybrider intill fjärde generationen är förbjudna i Sverige.
Citera
2017-10-15, 19:08
  #7055
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nej! Det vore olagligt. Hybrider intill fjärde generationen är förbjudna i Sverige.

Aha, tack för svaret.

Hittade föresten en läsvärd artikel om hundars ursprung från vargarna.


http://www.alltomvetenskap.se/nyhete...-var-basta-van
"Alla hundar härstammar från fem asiatiska vargtikar"
Citera
2017-10-15, 21:25
  #7056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Ok frågan var kanske dumt ställd. Men jag antar att ingen kontroll skedde för att få fram de första hybriderna i Alaska utan det blev en hundras som blev accepterad på grund av deras nytta och godkänd på så vis.

Skulle någon myndighet svara ja till en ansökan om att infånga varghybriderna i dag för att få en egen inhemsk bruksras baserad på den nordiska vargstammen? Själv tvivlar jag på det. Men det finns kanske intresse för det?



Det var ett klart svar. Tack.

Vargkramarna skulle förmodligen svara samma sak. Inga hybrider.

Undrar bara hur djuraktivister ställer sig till att döda dom omtalade hybriderna. Tror inte dom vågar rädda dom. Då blev dom kanske uppätna.
Vargkramarna är i stort eniga om att hybriderna skall tagas bort. Vi skall hysa en ren vargstam i Sverige !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback