Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-01, 18:37
  #5893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Med den logiken borde vi väl skydda alla världens djur i Sverige. Ifall något annat land bestämmer sig för att skjuta av dem menar jag.
Nej men vi kan skydda dem som vi redan har här.
Citera
2013-10-01, 19:35
  #5894
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
För mig är öppna landskap, blommor och örter viktigare än vargar, sen kommer ju inte vargen att försvinna, det finns ju gott om varg i Sibirien.

Den dag som opinionen får upp ögonen för att naturvärdet "öppna landskap" faktiskt ( i viss utsträckning) står emot naturvärdet "varg" så kan du/vi räkna med att vargvärnarna får en ännu svagare ställning än idag. Kanske slipper vi uppleva den dagen då vi har en stark majoritet MOT varg, men det förutsätter att även värnarsidan kliver in i matchen, och inser att värdet av varg inte motiverar vilka som helst uppoffringar för folk på landsbygden. Som jag skrev i förra inlägget, om frågan är "svart eller vitt", d.v.s. "ingen varg eller obegränsad/oförvaltad vargstam" så kommer Svensson föredra att vi ännu en gång utrotar vargen.
Personligen hoppas jag att det inte kommer till det, men det är så värnarsidan argumenterar, allt eller inget!
Citera
2013-10-01, 19:47
  #5895
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Det här har jag sett vintertid, vad är det för odlingar man vill skydda då? Sen så var det inga små mängder bageriprodukter, utan jag skulle uppskatta att det var full last på flaket på en pickis. Det låg utspritt på en sträcka av några kilometer med ungefär 100 meter mellan högarna. Verkade som en har kört och en annan suttit på flaket och kastat ut.

Vintern är den svåraste tiden för vildsvinen och det här hjälper dem att överleva. Jag kan inte se någon annan anledning bakom det här matandet än att få vildsvinsstammen att föröka sig.

Och varför slänga en hel älg åt svinen? Känner ett jaktlag som får den trafikdödade älgen verkligen ingen hundägare som vill ha köttet om det inte duger som människoföda? Det har jag väldigt svårt att tro. Bara att hugga/såga i småbitar och stoppa i frysen så har du bra hundmat för en lång tid framöver hellre än att köpa dyrt torrfoder. De älgarna kastas självklart till svinen för att de ska klara vintern.

Som sagt, vildsvinet klarar sig gott och väl utan människans hjälp. Den hårda vintern som var reducerade inte grisen över huvud taget, och det är verkligen inte vanligt med sådan utfodring som du pratar om.
Citera
2013-10-01, 20:36
  #5896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Den dag som opinionen får upp ögonen för att naturvärdet "öppna landskap" faktiskt ( i viss utsträckning) står emot naturvärdet "varg" så kan du/vi räkna med att vargvärnarna får en ännu svagare ställning än idag. Kanske slipper vi uppleva den dagen då vi har en stark majoritet MOT varg, men det förutsätter att även värnarsidan kliver in i matchen, och inser att värdet av varg inte motiverar vilka som helst uppoffringar för folk på landsbygden. Som jag skrev i förra inlägget, om frågan är "svart eller vitt", d.v.s. "ingen varg eller obegränsad/oförvaltad vargstam" så kommer Svensson föredra att vi ännu en gång utrotar vargen.
Personligen hoppas jag att det inte kommer till det, men det är så värnarsidan argumenterar, allt eller inget!
Naturligtvis kan vi inte ha Varg till vilket pris som helst självklart kan vi inte tillåta en obegränsad Vargstam.
Citera
2013-10-01, 22:51
  #5897
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Som sagt, vildsvinet klarar sig gott och väl utan människans hjälp. Den hårda vintern som var reducerade inte grisen över huvud taget, och det är verkligen inte vanligt med sådan utfodring som du pratar om.
Men det förekommer och säkerligen håller samma personer på och gnäller om vargen. Hittade det här på viltfakta om vildsvin:

Citat:
Djuren tål visserligen kyla, men snön hindrar deras rörelser och gör födan svåråtkomlig samtidigt som de blir ett lättare byte för stora rovdjur, främst varg.

Så sluta mata vildsvinen så det blir lättare för vargen att göra sitt samhällsekonomiskt nyttiga arbete. Och i trakter där det inte finns varg, men där jägare gnäller och påstår att några enstaka lodjur tar alla rådjur, det kan vara ett annat djur bakom det hela:

Citat:
• harungar och rådjurskid ligger på övre gränsen för vad vildsvinen själva aktivt kan fånga.

http://www.viltfakta.se/vildsvin.html
Citera
2013-10-01, 23:22
  #5898
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Jo tills Ryssarna bestämmer att dem ska skjutas av.
Tro mig, de försökte under sovjetisk tid, men det lyckades inte, landet är stoooort.
Då använde man sig av gift och jakt från flygplan med automatkarbiner.
Tidigare, dvs under Stalintiden, förringade man emellertid vargens skador, eftersom man ville motverka tillgången till vapen. Därför mörkade man fall då människor dödades av vargar.
Citera
2013-10-01, 23:33
  #5899
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Så sluta mata vildsvinen så det blir lättare för vargen att göra sitt samhällsekonomiskt nyttiga arbete.
Det förekommer att varg tar ett vildsvin, men det är undantagsvis.

Älg är basföda, kompletterat med rådjur. En vildsvinsgalt har betar som kan sprätta upp en varg, då är får, kor och hästar lättare att ta.

Således, än en gång. Vargen är ett skadedjur, som endast är nödvändiga för vargfluktare som är för snåla för att betala inträde till Skansen då de behöver tillfredsställa sig.
Citera
2013-10-02, 00:13
  #5900
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Naturligtvis kan vi inte ha Varg till vilket pris som helst självklart kan vi inte tillåta en obegränsad Vargstam.

Denna försäkran från dig klingar tämligen tomt, med tanke på att du förkastar beprövad vetenskap som säger att 38 respektive 100 vargar (utan respektive med utrymme för eventuella katastrofer) är tillräcklig livskraftig stam och att GBS alltså uppnås vid 170 individer (som en miniminivå). Du har ju upprepade gånger gett uttryck för att du inte "tycker" att detta kan vara riktigt, men ditt "tyckande" kan knappast stå över beprövad vetenskap?
Citera
2013-10-02, 05:54
  #5901
Medlem
Mötte varg i Boråstrakten typ fredagen den 13:e eller nåt sånt Det var så mäktigt att stå öga mot öga med en varg på en vägbro, det är landet visserligen och nära naturreservat och de dras väl till flocken i Djurparken. Sett en varg flertalet gånger efter detta och även sett ögon på annat ställe i skogen, gula ögon som stirrade på mig. Vargarna är överallt alltså.

Detta var vid skymning eller gryning, på natten iaf.

22 år och utbildad jägare.
Citera
2013-10-02, 08:25
  #5902
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Det förekommer att varg tar ett vildsvin, men det är undantagsvis.

Älg är basföda, kompletterat med rådjur. En vildsvinsgalt har betar som kan sprätta upp en varg, då är får, kor och hästar lättare att ta.

Således, än en gång. Vargen är ett skadedjur, som endast är nödvändiga för vargfluktare som är för snåla för att betala inträde till Skansen då de behöver tillfredsställa sig.
Du måste vara lite autistisk som håller på och rabblar samma ramsa om och om igen likt en byfåne.

Vargen är ett intelligent rovdjur som riktar in sig på kultingar och försvagade djur i första hand. Om det är mycket snö så att unga vildsvin är lite försvagade så blir det lättare för vargen att ta dem. Det här förutsätter att svinen inte får i sig en massa snabba kolhydrater från bageriernas överskott. Galtarna går inte med vildsvinsflockarna eftersom de lever i matriarkat.
Citera
2013-10-02, 09:53
  #5903
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Du måste vara lite autistisk som håller på och rabblar samma ramsa om och om igen likt en byfåne.


Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Vargen är ett intelligent rovdjur som riktar in sig på kultingar och försvagade djur i första hand. Om det är mycket snö så att unga vildsvin är lite försvagade så blir det lättare för vargen att ta dem. Det här förutsätter att svinen inte får i sig en massa snabba kolhydrater från bageriernas överskott.
Vargen är inte speciellt intresserade av vildsvin, även om det kan förekomma att de tar något svin.

Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Galtarna går inte med vildsvinsflockarna eftersom de lever i matriarkat.
För en gång skull skrev du något sant.
Citera
2013-10-02, 15:17
  #5904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Tro mig, de försökte under sovjetisk tid, men det lyckades inte, landet är stoooort.
Då använde man sig av gift och jakt från flygplan med automatkarbiner.
Tidigare, dvs under Stalintiden, förringade man emellertid vargens skador, eftersom man ville motverka tillgången till vapen. Därför mörkade man fall då människor dödades av vargar.
OK även om det finns Varg i Sibirien så vill jag ha Varg i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback